Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg forsøker å sette inn en S54 i e28'n min om dagen og da kommer jo oljepumpe-spørsmålet fort på banen. E34 bunnpanne og S50B30-pumpe er selvsagt det letteste å plassere så derfor lurer jeg på om noe har kalde harde fakta om kapasiteten på disse to pumpene. Finnes det noe dokumenter over dette?

Veit så klart at S54 systemet har fordeler, men den panna må sveises om mye for å gå på plass samtidig som stabstag må flyttes. Tenker at kanskje E34 panne med skvalpeblekk og accusump kunne vært en løsning om S50B30 pumpa viser seg å ha god nok kapasitet.

Hilsen Trond

Skrevet

det sies att s54 pumpa skal ha større kapasitet en feks m50 pga vanosen krever mye. skal du kjøre med vanos? jeg mener det skal gå bra og kjøre med m50 pumpe og panne. for m50 har hydrauliske løftere som

krever mye olje. s54 har mekaniske. orginalt skal m50 og s54 ha samme oljetrykk. er det virkelig noen som har kjørt i stykker en s54 pga den har blitt kjørt med m50 panne og pumpe??

Skrevet

Har også hørt rykter om at S54 pumpa har litt høyere kapasitet, derfor hadde det vært interessant å vite hvor mye forskjell det er snakk om. Du har vel rett i at få har gått føyken pga M50 panne og pumpe, men har ikke lyst til å være noe foregangsfigur for dette heller :) Går jo mange e30'er med denne løsninga på S54 og selv hadde jeg jo en S50B30 med denne løsningen uten at den fikk problemer. Er mye hysteri ute å går og mange som snakker med store bokstaver så når man selv ikke har peiling er det lett å bli bekymra.

Den blå e30'n som dere har lagt noen bilder av på FB du tenker på?

Skrevet

Den har større kapasitet da det er en dobbel pumpe.

Grunnen til den er dobbel er vel pga at det er et "semi tørrsump" system.

Kan heller ikke se problemet med å bruke s50 pumpe.

Holder den trykket så leverer den nok.

Ang s50 og m50 pumpe, så har s50 pumpa samme dim ut som 54.

På m50 pumpa er utløpet en god del tynnere.

Tenker da på kanalen som skrus opp mot blokka.

Skrevet

Glemte å svare på det, men skal bruke vanos ja.

Fant et par steder på det store internettet der folk hadde positive erfaringer med M50-løsningen. Mange skylder på at e36 singel pickup mister olje under oppbremsing noe e34 ikke er plaga med siden olja allerede er forrerst i panna. Ikke skulle den visst ha lett for å forsvinne så lett ut fra den ved pådrag heller. En kar som hadde kjørt med logging av oljetrykket i 5 år uten skvalpeblekk og ikke målt noe fall i trykket i svinger.

Dere er også prositive så da prøver jeg med S50B30 pumpe og e34 panne. Får heller åpne å sjekke lagre litt oftere :-)

Skrevet

Går det ikke å kjøre S54 pumpe å sveise om røra da ? Så at E34 panna passer ?

Er jo også mye for at å ha panna foran på feks E30 blir det det første som går nedi, at folk sveiser om og ønsker panna bak.

Skrevet

Send en mail til racingavdelingen hos VAC motorsport og hør hva de sier Trond, de selger "heavy duty" S50 og S54 pumper, og bør vite hvorfor.

Skrevet

Oppsuger'n (snakker vi nytt ord her nå?) foran på s54 pumpa treffer det blekket som er orginalt i M50 panna også er bakerste sugerøret kun dytta inn i pumpa og festa ved braketter på to av lagerbukkene. Derfor må det lages et eller annet smart for å få festa et nytt sugerør som går ned i en frontmontert sump. Jeg her hverfall ikke klart for meg hvordan den skal se ut.

En annen ting jeg lurer på er hvor avhengig den fremste oppsuger'n er å få olje til enhver tid? S54 panna er jo veldig grunn akkurat der den treffer så hvor høyt opp nivået i ei e34 panne vil treffe i forhold til den er jeg usikker på. Derfor virker det tryggere med ei pumpe som er lagd for kun ett sugerør.

VAC virker veldig opptatt av at akselen i pumpa knekker og skriver ikke en døyt om bedre kapasitet så vidt jeg kan skjønne på siden deres. Det problemet har ikke jeg leste om noe annet sted. Men det er jo som du sier at det burde kunne svare noe fornuftig info om det de selger :-)

Har dere flere innspill så kom med det. Vil tror dette er ei problemstilling som plager flere enn meg siden s54 har blitt nye folkemotoren siste årene :-)

Skrevet
Den har større kapasitet da det er en dobbel pumpe.

Grunnen til den er dobbel er vel pga at det er et "semi tørrsump" system.

Kan heller ikke se problemet med å bruke s50 pumpe.

Holder den trykket så leverer den nok.

Ang s50 og m50 pumpe, så har s50 pumpa samme dim ut som 54.

På m50 pumpa er utløpet en god del tynnere.

Tenker da på kanalen som skrus opp mot blokka.

Semi tørrsump? Den var ny for meg.den har en extra pickupp fremme for og ta olja som kommer ned fra registret og den pumpes bare bak i sumpen igjen. Er ikke noe hokkus pokkus med s54 olje systemet. Er samme pattent på s50b32 og.. Den blåe vi bygger på som skal kjøres med m50 deler ja. Ser ikke problemet i det hele tatt jeg nei.

Skrevet

Så du hatt dem ved siden av hverandre i deler og sjekka at drevene er like store og har like dype tenner eller hva som nå gjør kapasiteten på pumpa? Da er det ikke så mye å bekymre seg over egentlig. Er vel bare drevinga av pumpa igjen da? Samme drev på S50/S54, men annet delenr på M50.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...