helico Skrevet Mai 2, 2013 Skrevet Mai 2, 2013 Ja, siden jeg har startet på et lite prosjekt så får jeg vel starte en tråd! Etter litt frem og tilbake havnet jeg på e30 m10 turbo! Handlet motor med kasse og understell oppi nord og dro til Tr.heim uka etterpå for å hente en avskilta e30 1984 mod coupe! Planen er banebil/drifting, å målet er å komme seg på iallefall 1 treff i år! E30`n jeg henta var coupe med takluke! så å si 100% fri for rust Blir satt på FK Køningsport, justerbart med høyde og trykk justering, 3,73 med 25% sperre diff, allt av foringer er bytta til Polyurethan og nylon. Bremsene blir Wilwood Dynalite foran Org kalippere bak med gruppe-N skive. Skal sette i skrudd helbur, bøttestoler med 6 punkt seler, hydraulisk brekk, muligens pedalboks. Motoren er en M10 som er borra opp til 2.1 Lagt inn Pianotråd i blokka Smidde stempel H-profil råder Customgrenrør i syrefast (316) Custom innsug BS-datasprut, 3 bars map, 440 dyser 288 graders kam (Schrick) 121 topp (den med størst ventiler) 3" eksos fra turbo og ut, DTM Endepotte Tial 44mm Wastegate Tial Dumpventil T34 med ar63 eksoshus / ar50 kompressorhus M5 3.6 kasse Lettet M5 3,6 svinghjul M5 3,6 lamell og trykkplate Radiator skal jeg ta fra en e28 m535, stor cooler og 19 rads oljekjøler, fikk med m-tech 1 bak og frontfanger, men så litt heimstøpt ut så får se hva de blir til... Starta tråden litt etter jeg begynte på prosjektet så har jo kommet litt igang... Men planen fremover blir å lakke motorrom, innvendig å utvendig, under er tatt av forrige eier! Sveise røret mellom wastegate og downpipe, sette inn hydraulisk brekk å så får jeg bare ta det som det kommer.. Holder på i en ikke så altfor stor garasje, ikke allverdens med plass, men er ikke så storkreven, har allt som trengs av utstyr iallefall Her er noen bilder, er dårlig på å ta bilder, men skal prøve å bli bedre! Akkurat fått hjem e30`n! Ut med den ekstreme 2 literen! Eneste rusta på bilen var på plata med vangen, skal kappe ut å legge inn ny plate. Fått opp på bukker, litt klønete med det gulvet siden skuer og allt muligt detter igjennom da men Fri for rust inni Og den lille sniken som skal inni etterhvert Oppdaterer så fort jeg gjør noe med bilen, jobber turnus 1 uke av å 1 uke på så har mye tid å bruke på prosjektet:) Kom gjerne med tips å tilbakemeldinger! -Jack Andre
helico Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Skrevet Mai 3, 2013 Har ikke kommet så mye lengre siden sist, men har fått vasket motorrommet og bagasjerom, så skal jeg lakkere det neste uke! Tok også ned travers bak som jeg skal skifte foringene på og lakkere opp. Kjøpte meg også en radiator fra en på forumet som kommer fra e28 535, og bestillte intercooler med rør osv fra England. Skal bestille meg bredbåndslambda, men usikker på hvilket, noen som kan anbefale noe?
helico Skrevet Mai 6, 2013 Forfatter Skrevet Mai 6, 2013 Fikk gjort noe idag, tok ned traversen fremme, pusset den ned å lakkerte opp, samme med travers bak. Tok ned tannstang å steamet den, ble overraskende bra! Lakkerte bagasjerom, ble gjort med boksspray, men ble ganske greit! Fått kjøpt 2 bøttestoler med 6pkt belter, bestilt alt av målere og hydraulisk brekk. Noen bilder fra dagen. Travers bak før lakkering Etter Bagasjerom før Etter Travers fremme etter lakk Tannstang etter steaming Imorgen skal jeg lakkere motorrom og sette på bakstillingen!
helico Skrevet Mai 9, 2013 Forfatter Skrevet Mai 9, 2013 Da har det blitt gjort litt mer! Lakkerte motorrom, ble ganske greit resultat! Satt på bakstillingen, satt på forstilling, kappa ut plate til dashbordet som instrumentene skal i. Fikk bensinpumpe fra KSR, rask levering! Fikk også allt av instrumenter og catch tank og smådill, satser på at intercooler og radiator dukker opp iløpet av uka. Imorgen er planen å koble opp bremserør og kappe plater til dørsider og dørken! Bak Fremme Instrumenter! Ferdig kappet Etter lakk
helico Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Skrevet Mai 11, 2013 Ja enkelte dager går det unna! men ikke alle desverre... Har ikke gjort allverdens de siste dagene, har fått intercooleren, og skjært til platene som skal i dashbordet til allt av målere og brytere. Mandag skal jeg hente rørene som skal brukes til buret, så da blir det å bygge bur neste uke!
helico Skrevet Mai 17, 2013 Forfatter Skrevet Mai 17, 2013 Arbeidsuke, så ting står stille! men bare 2 dager så er det 1 uke fri:) Har laga til plate som skal sveises i ved vangen fremme, har også punkta fast røret mellom wastegate og downpipen, har ikke apparat til å sveise tig hjemme, så må ta det med til en plass hvor de har det. Fikk hydrauliske brekke i posten også, så greit ut med tanke på at jeg ikke ga allverdens! Kjøpte 2 klistremerker på ebay nå tirsdag morgen fra England, utrolig nok hadde jeg de i posten på onsdag! Snakk om rask levering! Imorgen skal jeg sette nedi motor og kasse, satse på at alt går som smurt Skal selvfølgeli kappe bort det dårlige under først ja! Lite sticker! Røret mellom downpipe å WG, ble en liten glipe nederst, men fyller den lett. Brekket!
helico Skrevet Mai 18, 2013 Forfatter Skrevet Mai 18, 2013 Da har motoren kommet på plass! Fikk en venn av meg til å sveise siste resten på downpipen igår kveld, ble bra! Gikk ganske greit, men ekstremt trangt enkelte plasser, spesielt ved downpipe. Imorgen blir det å feste intercooler å legge opp rør Ble ikke mye bilder men, klarte å knipse 1 iallefall!
diohrvik Skrevet Mai 19, 2013 Skrevet Mai 19, 2013 Morro at du skal kjøre med m10, skal følge med her:D
Ole M.Haraldstad Skrevet Mai 19, 2013 Skrevet Mai 19, 2013 Er det en motor borger har laget? Hva skal du ha av effekt? Jeg har også m10 motor;-)
helico Skrevet Mai 20, 2013 Forfatter Skrevet Mai 20, 2013 Er det en motor borger har laget?Hva skal du ha av effekt? Jeg har også m10 motor;-) Motoren er laget av Jarle Skoftedalen, ble vel ferdig med den i 2007-08 å stått siden! Motoren har aldri blitt benket, så er vanskelig å si effekt, men rundt 4-500? Hva jeg skal kjøre med finner jeg ut etter benkinga, men må vell små tyne den lille 4`ern litt Gøy at det er flere med m10! Hvilket oppsett og effekt har du? Fornøyd med m10`en? Hvilken effekt tror du er mulig med min?
Ole M.Haraldstad Skrevet Mai 20, 2013 Skrevet Mai 20, 2013 Har hørt navnet før, men kjenner ikke noe til han. Oppsettet ditt høres bra ut, men du har alt for små dyser om de er 440cm3. De vil gi seg før du er på 300hk. Om motoren er borret til 2,1, så regner jeg med at det er 2 liter veiv og 91,5mm borring? Hva slags toppakning er det da sammen pianotråd? (For den originale pakningen har bare 90mm hull) Jeg har kjørt med pyramideringer, men det har aldri blitt helt tett, så jeg skal borre en ny blokk nå, og kjøre med pianotråd/org toppakning og 90mm stempler. Har også plundret med dårlig wg og dump ventil fra turbonetics, så har kjøpt nye Tial deler nå. Så da skal det bli bra. Så da har vi ganske så like motorer, bortsett fra at jeg har større dyser og Enem z55 284' kam. Min blir vel 2034ccm. E30'n min er godkjent med m10 turbo i vognkortet, med 330hk. Du har ikke sagt noe om komp i motoren din, rundt 8,0:1?. Men om du bytter dyser og turboen stemmer greit med motoren, så er du nok innenfor effektmålet ditt:-) Har du noen bilder av grenrøret?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå