Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Var innom et verksted i dag da det høres ut som motoren lager en slags tikkelyd. Da han mekanikeren hørte på det sa han med en gang at det er luft i vanos som forårsaker den lyden og at det skulle finnes en prosedyre på å fikse dette ( holde turtall på 3k og så idle osv.).

Spørsmålet er da om det faktisk stemmer og hvordan har det blitt slik? Han nevnte at det kan være lurt å skifte pakningene i vanos. Ikke en spesielt vanskelig jobb, men den tar tid.

Har lest om de vanlige symptomene for feil med vanos ( turtallet fusker på tomgang og tap av motorkraft) men har ikke merket noen av disse.

Noen som har erfaring med dette?

Skrevet
Hei

Var innom et verksted i dag da det høres ut som motoren lager en slags tikkelyd. Da han mekanikeren hørte på det sa han med en gang at det er luft i vanos som forårsaker den lyden og at det skulle finnes en prosedyre på å fikse dette ( holde turtall på 3k og så idle osv.).

Spørsmålet er da om det faktisk stemmer og hvordan har det blitt slik? Han nevnte at det kan være lurt å skifte pakningene i vanos. Ikke en spesielt vanskelig jobb, men den tar tid.

Har lest om de vanlige symptomene for feil med vanos ( turtallet fusker på tomgang og tap av motorkraft) men har ikke merket noen av disse.

Noen som har erfaring med dette?

Jeg hadde vanos somvar helt ute av drift, men tomgangen var like god for det. Merket bare dårligere dreiemoment og et lite rykk ved passering av 2000 rpm ved rolig pådrag.

Er bilen din kjørt litt ville jeg byttet hele vanosen i stedet for bare å bytte o-ringene for det er garantert noe slark i den. Da slipper du å gjøre samme jobben en gang til om en stund. For meg kostet det ca det samme i arbeid som det vanosen kostet.

Skrevet

Jeg hadde vanos somvar helt ute av drift, men tomgangen var like god for det. Merket bare dårligere dreiemoment og et lite rykk ved passering av 2000 rpm ved rolig pådrag.

Er bilen din kjørt litt ville jeg byttet hele vanosen i stedet for bare å bytte o-ringene for det er garantert noe slark i den. Da slipper du å gjøre samme jobben en gang til om en stund. For meg kostet det ca det samme i arbeid som det vanosen kostet.

Problemet med det er bare at det er brukt nøyaktig samme dårlige paknings materialet på den nye VANOS'en din som på den gamle, og kommer til å feile igjen mellom 30-60 000 km.

Hvis du kjøper paknings kit fra f.eks. Dr. Vanos, så bruker de pakninger av bedre kvalitet og myye lengre holdbarhet.

Jeg har ikke hørt om VANOS'er som blir utslitt, kun pakninger som begynner å "lekke".

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/439158

Så jeg anbefaler å skifte pakningene med de "oppgraderte" pakningene isteden.

Bare pass på "timinga" når du monterer igjen! (det ligger en bra instruksjons film på youtube)

Skrevet

Jeg hadde vanos somvar helt ute av drift, men tomgangen var like god for det. Merket bare dårligere dreiemoment og et lite rykk ved passering av 2000 rpm ved rolig pådrag.

Er bilen din kjørt litt ville jeg byttet hele vanosen i stedet for bare å bytte o-ringene for det er garantert noe slark i den. Da slipper du å gjøre samme jobben en gang til om en stund. For meg kostet det ca det samme i arbeid som det vanosen kostet.

Problemet med det er bare at det er brukt nøyaktig samme dårlige paknings materialet på den nye VANOS'en din som på den gamle, og kommer til å feile igjen mellom 30-60 000 km.

Hvis du kjøper paknings kit fra f.eks. Dr. Vanos, så bruker de pakninger av bedre kvalitet og myye lengre holdbarhet.

Jeg har ikke hørt om VANOS'er som blir utslitt, kun pakninger som begynner å "lekke".

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/439158

Så jeg anbefaler å skifte pakningene med de "oppgraderte" pakningene isteden.

Bare pass på "timinga" når du monterer igjen! (det ligger en bra instruksjons film på youtube)

For noe forbanna tull.

I Z3'en min varte vanosen i 140.000 km, og i 523'en min virker den ennå etter 172.000 km. (har testet at den regulerer skikkelig med diagose).

Ikke tro alt dere leser, for en stund siden var det en som påsto at vanosen ikke varte mer enn 10.000 km, hvor korka går det an å være?

Men om man er litt paranoid kan man jo kjøpe nevnte pakninger og sette på den nye vanosen.

Skrevet

Jeg hadde vanos somvar helt ute av drift, men tomgangen var like god for det. Merket bare dårligere dreiemoment og et lite rykk ved passering av 2000 rpm ved rolig pådrag.

Er bilen din kjørt litt ville jeg byttet hele vanosen i stedet for bare å bytte o-ringene for det er garantert noe slark i den. Da slipper du å gjøre samme jobben en gang til om en stund. For meg kostet det ca det samme i arbeid som det vanosen kostet.

Problemet med det er bare at det er brukt nøyaktig samme dårlige paknings materialet på den nye VANOS'en din som på den gamle, og kommer til å feile igjen mellom 30-60 000 km.

Hvis du kjøper paknings kit fra f.eks. Dr. Vanos, så bruker de pakninger av bedre kvalitet og myye lengre holdbarhet.

Jeg har ikke hørt om VANOS'er som blir utslitt, kun pakninger som begynner å "lekke".

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/439158

Så jeg anbefaler å skifte pakningene med de "oppgraderte" pakningene isteden.

Bare pass på "timinga" når du monterer igjen! (det ligger en bra instruksjons film på youtube)

For noe forbanna tull.

I Z3'en min varte vanosen i 140.000 km, og i 523'en min virker den ennå etter 172.000 km. (har testet at den regulerer skikkelig med diagose).

Ikke tro alt dere leser, for en stund siden var det en som påsto at vanosen ikke varte mer enn 10.000 km, hvor korka går det an å være?

Men om man er litt paranoid kan man jo kjøpe nevnte pakninger og sette på den nye vanosen.

185 000 km på min 520 og jeg har i alle fall ingen symptom.

Skrevet

Jeg skiftet til det "super pakknings settet" som var anbefalt på en tråd her inne for et par-tre år tilbake. Merket etterpå at bilen var slappere på drag og gira ned tidligere enn før. Synes også at det er en del andre rare symtomer etter at jeg bytta vanos pakkninger. Angra på dette og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få motoren tilbake til det normale igjen.

Skrevet

Jeg bestilte og skiftet pakninger fra Beisan Systems, men jeg opplevde vel heller litt mer kraft i nedre turtallsregister og jevnere drag. Jeg, som flere andre på forumet, har hatt hendene på den gamle pakningen og kan med sikkerhet si at den hadde takket for seg; kunne knekke den mellom fingrene.

Om du vil reparere vanos kan du bestille pakningene fra beisansystems.com eller en ombygd vanos fra drvanos.com.

Skrevet
Jeg bestilte og skiftet pakninger fra Beisan Systems, men jeg opplevde vel heller litt mer kraft i nedre turtallsregister og jevnere drag. Jeg, som flere andre på forumet, har hatt hendene på den gamle pakningen og kan med sikkerhet si at den hadde takket for seg; kunne knekke den mellom fingrene.

Om du vil reparere vanos kan du bestille pakningene fra beisansystems.com eller en ombygd vanos fra drvanos.com.

At den blir morken og sprø har med alder å gjøre og ikke km.stand.

Da jeg byttet vanosen på min Z3 fikk jeg råd om å starte bilen med et par ukers mellomrom om vinteren for at bl.a pakninger ikke skal tørke inn (viktig for vanos), Han driver for seg selv (ingen ansatte) og jobber kun med BMW og har vært verksmester på BMW i sine yngre dager,han har byttet mange vanoser og vet hvor lenge de holder. Jeg velger å stole på han jeg fremfor de som tror at vanospakningene er ødelagt etter 1-3 år.

Det er nok noen som ikke er flinke nok med rengjøring og div. når de har byttet vanos selv og dermed fått kort levetid på den nye, man skal f.eks ifølge han alltid ta oljeskift når man monterer inn den nye vanosen (om man ikke nettopp har gjort det). Fikk også beskjed om å kjøre litt rolig i starten.

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...