Gå til innhold

E65 730d - defekt girkasse? (+ motorspørsmål)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Uff, hver gang jeg drar på tur med bilen min så er øyne, ører og ellers alle sanser på stilk etter ting som er "unormalt" - og det sikkert ikke uten grunn. I det siste så synes jeg girkassen har begynt å oppføre seg merkelig. Ikke så ille at jeg kan sette fingeren på at "det og det" skjer under kjøring, men ting har bare forandret seg, noe som setter meg i full alert..

Bilen dette gjelder er en E65 730d (LCI), 2005. Girkassen er så vidt jeg vet en ZF 6HP26.

Kort forklart:

- Jeg synes girskifte skjer av variabel kvalitet. Noen ganger girer den silkemykt, men kontant. Ingen lugging, sluring eller ulyder. Andre ganger virker det som den har giret fem ganger før jeg har kommet opp i 60, noe som kanskje kan tyde på sliten lockup eller at en annen clutch slipper litt. Girer jeg den manuelt så klarer jeg derimot ikke å fremprovosere noen feil som tyder på at noe slipper.

- Når jeg girer manuelt på rattet: Har kanskje 10 km/h og andre gir (1000 rpm), gir jeg moderat gass (1/4 pedal opp til 3000 rpm) så rister det litt, omtrent som man kjører på vaskebrett, dog ikke kraftig. Dette skjer trolig i tredje gear også, men ikke så markert. Hastigheten begynner å bli såpass at jeg ikke får testet dette skikkelig i distriktet her.

- Ved delvis kraftige pådrag og den girer ned så hender det en sjelden gang at kassen gir fra seg en sørgelig "tutelyd" som er vanskelig å beskrive. Kortvarig, men bekymringsfullt. Tror dette skjer mellom 3-2 og/eller 4-3 skift.

- 2-1 skift i kryss o.l. kan være litt harde i det jeg gir på litt igjen, men har ikke den klassiske og mye omtalte "påkjørt bakfra ved full stopp"-giringen.

- Det virker som den nøler litt med å gire ned ved harde pådrag uten kickdown, typisk i forbikjøringshastigheter mellom 50-80 km/h. Kan kanskje tenkes at dette er en kombinasjonsfeil hvor det egentlig er motorkraften som mangler? Av og til sparker den særdeles friskt fra når jeg gjør samme øvelse..

- Har lagt merke til en slags "vifte/ulelyd" under rolige omgivelser. Kan høres ut som en blanding av radioatorvifte med låst viskosekobling og servopumpe, men ikke så høy. Den høres ikke på utsiden av bilen, men merkes godt i kupéen når AC går på lav fart. Lyden er der uansett om jeg kjører eller ikke. Kan hende den har vært der hele tiden, men det er først nå jeg har blitt obs på den. Kan dette komme fra oljepumpa på girkassa? Jeg hører ingenting rundt motoren.

Jeg har tatt diagnose med INPA, men har ingen feilmeldinger på girkasse eller motor (bortsett fra et par defekte glødeplugger). Hvor bør jeg starte letingen og hva kan en kur være? Ser for meg noe styggdyrt :( Leser på andre fora at "alle" biler med disse kassene har sine utfordringer, være seg BMW eller f.eks. Jaguar. Forhandlere og verksteder aner jo tydeligvis ikke hva de driver med og foreslår "bytt girkasse" bare man mangler ei frontlyspære..

Jeg vet ikke om tidligere eiere har byttet olje og filter på girkassa, men får anta at det aldri har blitt gjort. Bilen runder snart 220000 km, så det burde kanskje vært gjort uansett. Har lest at man risikerer en del med å bytte nå dersom man aldri har gjort det før, men mer vet jeg dessverre ikke. En flushing ville kanskje vært det beste, men jeg er usikker på hvem jeg ville overlatt en slik jobb til (og til hvilken pris). ZF-oljen som skal på denne kassa koster jo tre store lottogevinster, så jeg må finne ut hvor jeg får denne billigst mulig.

Er det noen som kan anbefale et verksted med stålkontroll på disse kassene (Akershus-området)? Finner flere som driver med automatkasser, men ingen som har inngående kjennskap til denne magiske ZF-saken. Jeg har alltid hatt filosofien om at ting skal repareres, ikke at mekaniske eller elektroniske moduler skal byttes på måfå (jobber med elektronikk til daglig).

Bilen blir kjørt ca. 17 relativt rolige mil hver dag (landevei), men får så klart puste fra seg litt når noe skal kjøres forbi eller man skal knipe ei luke ut av krysset.

Håper noen kan dele noen tips eller erfaringer rundt dette, for E65 er den beste bilen jeg noengang har kjørt og jeg vil ikke at den skal bli mitt største mareritt og økonomisk ruin på så kort tid :)

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hadde samme problemer med min 735iA 03 mod.... Der var løsninga igrunn VELDIG enkel :)

Putt inn nøkkelen

Trykk på start knappen (IKKE START BILEN MEN BARE SKRU PÅ TENNING!)

Trykk inn gasspedalen i 25 sekunder

Trykk på bremsepedalen og start bilen ved å holde inne startknappen.

Turtallet ditt går opp til 3500 ved oppstart, holder seg der, og faller etterhvert ned på normal igjen.

Dette nullstiller kassa di, og girskift blir mykere.

Steg 2:

Bytt hardykoblinga bak

Sjekk slakke i forstilling! Kan hende du ikke merker noe slakke i foringer ved kjøring, men girkassen merker dette (spesielt om du har aktivert auto-hold knappen)

Prøv også å kjøre bilen i ren manuell eller sport modus over lengre tid og se om det er like merkbare feil der.

Sjekk også http://www.bimmerfest.com/forums/forumd ... e8df&f=126

De har større erfaring enn alle her på forumet på tilsammen om E65 :)

Skrevet

Takk Wicky :)

Har forsøkt "pedaltrikset". Det forandret egentlig ingenting med girkassen, men det virket som at adapteringsverdiene til gasspedalen endret seg. Dette blir også bekreftet på andre fora (f.eks. bimmerfest). Jeg skal forsøke dette igjen bare for å være sikker.

Når det gjelder hardykoblinger så kan nok dette være tilfelle med litt risting som jeg nevner - skal kikke på disse.

Forstillingen er bekreftet ok av verksted da jeg nettopp byttet et endeledd og tok full firehjulskontroll og justering etterpå.

Som nevnt; jeg har lest mye på andre fora og lærer alltid mye av det de skriver der, men stort sett så konkluderer de aldri med hva som er problemet/fiks på dette. Ofte resulterer det i girkassebytte o.l. og det er mitt verste scenario :P

Har lekt litt med tanken på å resette adapteringsverdier på kassa via INPA, men vet ikke helt om jeg tør. Det krever jo også en spesiell innkjøringsprosedyre etterpå (hvor jeg kun har funnet Jaguar sin prosedyre for samme kasse).

Jeg kjører den uansett mye i manuell for å kunne legge bedre merke til hvordan den oppfører seg.

Uflaks at denne modellen er så sjelden vare på norske veier, ihvertfall en som er eid av en entusiast..

Skrevet

Problemets løsning kan være så mye... alt fra en bitteliten chip som koster 40tusen å bytte til å bytte hardykoblinga for 7tusen... Jeg hadde sett ekstra nøye på kasterstagene foran, samt knirkeforinga bak på begge sider. Dette var defekt på min og ga mange rare kjøreopplevelser relatert til girkasse...

Skrevet

Ja jeg får håpe det er en bagatell. Hadde jo nettopp bilen til full gjennomgang av alt av foringer i understell, så de ville jo forhåpentligvis oppdaget noe der? Hardykoblingen kan sikkert være en synder. Ser at den koster ca. 1000,- hos GS, det er jo ikke så ille. Er den knot å bytte på E65? Har bare gjort dette tidligere på Omegaer og der var det null stress.

Har forresten lagt merke til en annen detalj rundt giring: I litt store rundkjøringer hvor man har fart nok til å ha tredje gir inn, men slakker av slik at den legger inn andre gir, så hender det at den får en liten turtalls-topp før den er i andre gir (0% pedal, men merker ikke motorbrems når den girer ned før andre gir er inne).

Har forhørt meg litt angående pris på olje/filterskift på kassa. Hører med verksteder siden jeg har liten tilgang på løftebukk og at oljen er vrien å få tak i. Det havner stort sett rundt 7000,- for en slik jobb. Er ikke dette litt mye? Det inkluderer alt da..

Skrevet

Filteret på girkassa er hele bunnpanna om du skjønner...Så den må skiftes, ergo, prisen skyter i taket. Samt verksteder vet at det er en sjuer og de vet å ta seg betalt...

Eksempel: Sidespeilet til E46 koster 300kr løst (bare dekslet)... til E65 1600kr... Og det morsomme er... Speilene er helt like ;)

Det merket jeg også...slapp jeg pedalen så bremsa bilen/kassa ned... men det har noe med gyroen å gjøre (har jeg lest) At bilen tror du skal bremse ned siden du slipper gasspedal og svinger med rattet = den bremser ned for å være snill mot deg :)

Skrevet

Jepp, vet at hele bunnpanna byttes. Litt dyrere, men helt greit mtp. at den er av plastikk.

Giringen i rundkjøring som jeg beskrev er som at den går i "fri" før den får inn andre gir. Litt vrient å forklare. Tror jamen jeg skal ta med meg kameraet og spille inn en liten filmsnutt som viser forskjellige situasjoner :)

Har ellers har jeg fått litt flere tilbakemeldinger fra verksteder - og jeg må si jeg er bekymret. Det ser ikke ut til at noen har foretatt skifte av olje og filter/bunnpanne på denne modellen før, så når jeg spør om de samtidig kan bytte eller kontrollere pakningene som bruker å ryke på mechatronics-enheten, så aner de ikke hva jeg snakker om.. Lurer på om jeg skal sende de SA-ene fra BMW og ZF som omhandler dette, kanskje henvise de til diverse fora også.

Er det noen som vet om et kompetent verksted som har drevet med dette før? Bør helst være i Akershus nord, men kan med nød og neppe vurdere Oslo også dersom det ikke finnes andre løsninger (kan ikke beskrive hvor mye jeg hater Oslo i normale åpningstider :P).

Skrevet

Jepp, har vurdert å kontakte RATS - iallefall for å høre om de har greie på disse kassene.

Ville vært rart om det ikke finnes noen som har spisskompetanse på de. De blir jo brukt i en del modeller fra en rekke produsenter (men dette er jo Norge da) :s

Skrevet

Ole Ringstad jobber med det meste. Min erfaring er at han snakker ikke om ting han ikke har greie på. La oss vite hva du finner ut

Skrevet

Jeg hadde garantert tatt turen til RATS eller TANH (vietnameser som er bmwguru på enebakk) Eller til tyskland slik som skrevet over her...

Skrevet

Ja en tysklandstur hadde nok vært det beste for å finne ekspertise, men vet ikke helt om jeg hadde turt å ta meg frem der nede. Tysk er ikke min sterkeste side og det hadde nok blitt litt dyrt, ferien er planlagt litt annerledes.

Sender en mail til RATS for å høre hva de har å si om saken.

Skrevet
Ja en tysklandstur hadde nok vært det beste for å finne ekspertise, men vet ikke helt om jeg hadde turt å ta meg frem der nede. Tysk er ikke min sterkeste side og det hadde nok blitt litt dyrt, ferien er planlagt litt annerledes.

Sender en mail til RATS for å høre hva de har å si om saken.

De snakker engelsk på alle BMW verksteder, det er så enkelt så enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...