Knuiser87 Skrevet Mai 8, 2013 Skrevet Mai 8, 2013 Hei! Jeg har en e36 95-mod 328i, med noe modifisert motor (kvasskam, grenrør, porta spjeld og høvlet topp). Bare lurte på om det har noe for seg ytelsesmessig å fylle 98-oktan fremfor 95-oktan? Lest så mye forskjellig om dette på nett, så tenkte jeg bare kunne høre her på forumet om noen har erfaringer rundt dette? Antar at den eneste effekten man kjenner er på lommeboka...
OrjanBmw Skrevet Mai 8, 2013 Skrevet Mai 8, 2013 Hvis man chipper bilen for 98oktan vil man få merkbart bedre effekt. Men tror ikke høyere oktan hjelper uten chip, da tenningen blir den samme og bilen er stilt inn på 95 uansett. ville gitt fekzen et PM. en skikkelig luring når det kommer til chip og kunnskap angående motorinstillinger vs 98 oktan
Knuiser87 Skrevet Mai 8, 2013 Forfatter Skrevet Mai 8, 2013 Hmmm ikke jeg som har gjort modifikasjonene, og ikke kan jeg mye om motor heller, men vet det stod i annonsen at bilen var "mappet" etter modifikasjonene (hva nå enn det vil si). Men om den ble innstilt til 95-oktan eller 98-oktan vet jeg ikke. Jeg så bilen min ble diskutert en del her på forumet for noen år siden, ifb. med salg fra en tidligere eier. Det er her jeg fant ut at dette var gjort med motoren: viewtopic.php?f=12&t=20442&start=15 Spørs om jeg skulle sendt han "luringen" en PM ja hehe
Superbeetle Skrevet Mai 8, 2013 Skrevet Mai 8, 2013 Om den går fint på 95 er det ikke noen grunn til å bytte til 98.. Du får ikke noe bedre effekt ved å kun fylle 98. Det som er forskjellen på 95/98 er bankefastheten til drivstoffet, dvs hvor høyt sylindertrykk det tåler før bensinen selvantenner(tenningsbank). Om du kun vil kjøre på 98, så kan du i teorien øke fortenningen/kompresjon så mye at den går fint/yter best på 98.. Bilen har også en banksensor(vanligvis i blokken) som registrerer tenningsbank, og justerer ned fortenning/tilpasser innsprøytningen til hvilken bensin du bruker(f.eks om du fyller 92oktan) Men det er ikke så mye denne kan "justere", og jeg tviler på at den justerererseg opp om du fyller 98/99 kontra 95..
Bellen Skrevet Mai 8, 2013 Skrevet Mai 8, 2013 I brukermanualen til min 325 står det at det er anbefalt med 98 oktan, men at det også går fint med 95 oktan. Stort sett bruker eg 95 oktan, men fyller av og til 98. Merker en del på draget når eg fyller 98. Fylte en gang 92 oktan på, men da kom eg meg ikkje mange kilometerene før motorlampen kom opp, så det skal aldri på min tank meir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå