Gå til innhold

E30 Turbo Driftebil


Aksdal
 Share

Anbefalte innlegg

Her kommer litt info om hva jeg styrer på med om dagene. Bygget egentlig denne bilen i 2012, med S38B38, men nå har jeg byttet til M50 Turbo, litt nytt i understell osv.

Bilen er en 89 mod 325iA tatt inn fra Tyskland og bare momset. Denne skal kun gå på bane.

Motor;

M50B25 støpejernsblokk,borret og planet.

ARP studs bunn,bronsebelagte veiv og rådelager.

ARROW råder

CP smidde stempler

Copperings Pakning

ARP studs topp

Spesiallaget motorfeste for plassering av turbo,M3 motorfester.

Garret GT42R76 turbo m/tillaget vannkjøling.

SPA Støpejernmanifold m/ekstern Wastegate

Turbosmart 38mm WG

Høytrykks-oljepumpe.

3" trykkgate,med 300x600x100 IC

Walbro bensinpumpe/660 ccm dyser.

Autronic SM4 v.1.09

Driv:

Fidanza ALU-svinghjul/ Sinter ufjæret lamell og Sachs trykkplate.

5 Trinns M3 girkasse (ZF)

Custom mellomaksel

188 Diff med 3.64 og sveist.

p7g74ewmi6znvfw063vq.jpg

Her kan dere se hvor rustfri dette karosseriet er! Her har jeg aldri vasket eller lakket eller noe! var sånn når den kom inn til Norge

fp2ab2jaw95y9ank7wdj.jpg

Sånn så bilen ut våren 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her kommer litt byggebilder fra førstegangen den ble bygget.

kszlru78drjrajfkiihr.jpg

60cgrxrs6e3goh6lgoul.jpg

FIA godkjennt skrudd bur fra Sparco

wruiwy8gbv09nzt585w7.jpg

Orginal og kjedelig S38B38

ohqfssg39h8hzcnzy6rh.jpg

HPO Radiator fra Kimmit, men V70 vifte og Hjemmelaget viftekappe. Funket sinsykt bra!

pawt1qcdxs9gb42rbrpx.jpg

Kappet litt av fronten for å få plass til viften, ble akkurat plass nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det ut med motor og inn med M50.

Det ble litt dårlig plass da Intercooler, radiator og vifte bygger over 30 cm.

hfk9chtybt2tcpr88j1w.jpg

Så da var det ut med motor og kappe i torpedovegg:

nnuxztmg153g4mdutss8.jpg

Her ser dere grunnen til at jeg ville kappe så stort hull. Da har jeg god plass til WG

185hzwxjtc6x8bt0xqzq.jpg

Ikke akkurat noe karosseriarbeider, men det blir nok tett..

vu3npk8fgoaz6u61fog0.jpg

svq9z528bwjwp8cpqi83.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir motor flyttet ca 10 cm. bak, og da bruker jeg bare hullene i blokken som er litt lengre frem en de orginale. Er kanskje hullene til E34 fester? Fikk i allefall akkurat plass til 10cm tykk Intercooler, og den store radiatoren, så håper jeg slipper kjøleproblemer i sommer!

Mer bilder kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd innsuget på motoren, med motoren i bilen, men tror det kommer til å treffe torpedoveggen, så ser ut som jeg må sveise det litt om.. Syns det var litt VEL lange trakter for å være ment som turbo innsug. Innsuget kommer lengre ut fra motor enn orginal innsuget. Noen som har prøvd dette innsuget på M50 i E30? Ganske sikker på at det kommer i konflikt med alle slags bremsekraft forsterkere. Link gjerne til bilder om du har noe!?

Pedalboksen er jeg veldig spent på om kommer til å funke. Har E36 compact skivebrems bak og Wilwood 4 stemplet 285mm fremme. Om noen har noe erfaring med dette, kom gjerne med innspill.

uawxtyxb3yif7cgbxu6v.jpg

Coiloversene er fra BCRACING.no XYZ Driftspec med oppned ekte coilovers bak. 10kg fjærer fremme og 9 kg bak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt kluss med å finne lange nok bremselanger til kalipperene fremme. Med Wisefab forstillingen, så er de gamle alt for kort. Endte opp med de lengste de hadde på biltema, tror det var til E46 eller E39. Disse måtte jeg snu og montere andre veien for å få de til å passe til overgangen til NTP gjengene. Fikk skrudd de fast i hjulhuset, og lengden ble perfekt! Kommer til å kjøpe de forlengete som Wisefab selger, hvis ikke jeg byttet til ståromspunnet slange fra hovedsylinder og helt til kalipper. Ser noen har det. De kutter de til og setter på niplene selv, men vet ikke hvor de selger det enda.

Glemte å ta bilde, men det kommer sikkert.

Nå er motor kommet i bilen for siste gang forhåpentlig vis. Fikk montert ALU innsuget, og der ser ut til at jeg ikke trenger å sveise det om for å passe!

kgs73sjzqlalhfpdnic1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...