Gå til innhold

Motor dør ut ved nedbremsing (tomgang), e36 328i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har oppstått et irriterende problem med min e36 328i. Når jeg bremser ned, og trykker inn clutchen, faller turtallet ned mot 100 omdreininger eller motoren dør ut. Skjer gjerne i lyskryss/ved parkering/inn mot rundkjøringer osv. Bilen går derimot fint på tomgang når jeg starter den og står stille (ligger på rundt 600 omdreninger), eller om bilen klarer å redde seg selv fra å kveles (går opp igjen fra 100 til 600 omrd.)

Kan også nevne at jeg akkurat byttet alle 6 tennplugger (problemer var her før dette, men ble kanskje noe verre etter). Den ene tennpluggen var løs, og det "poffet" i motoren. Denne tennpluggen var også dekket med olje.

I tillegg til dette byttet jeg også akkurat luftfilter (åpent, og var åpent før jeg byttet).

Noen som vet hva dette skyldes? Tomgangsregulator? Gasspjeld? Luftmengdemåler?

Skrevet
Tipper på vacumlekkasje jeg. Innsugsbelg eller råttne slanger inn på tomgangsreg eller slangene under på innsugbelg.

+1

Spray startgass rundt på slanger, og skjer det noe med gangen er nok slangen ryki! Innsugsbelgen kan være at du må vri å vrenge litt på, mens du sprayer :)

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

Skrevet

Takk for raske svar! Da skal jeg forsøke startgass i morgen og se om det er noen endringer i turtallet. Satser på at det ikke er noe alvorlig i alle fall :) En kompis av meg nevnte at det kunne være slakt reg.kjede eller feil på kjedestrammer og, kan dette kan gi lignende symptomer?

Skrevet

Da har jeg forsøkt med startgass, både på innsulgsbelg og rundt tomgangsregulatoren, men ingen endring i turtall :( Virker som det skjer oftere dersom motoren er varm... Andre forslag til hva det kan være? Kan det være slakk i regkjede?

Skrevet

Prøvde du å bøye og vrenge på slangene mens du gjorde det?

Har opplevd å måtte ta av belgen, før jeg faktisk så at den var sprekt flere plasser!

Kan jo også være tomgangsmotor da..

Skrevet

Får prøve å bøye litt mer på slangene mens jeg gjør det, skulle ikke forundre meg om det var noen sprekker der. Har også hatt litt problemer med at luftfilteret faktisk har hoppet av, og at det til tider har vært en stor glipp rett inn på innsuget (uten filter)... håper ikke motoren har sugd inn noe som ikke skulle vært der :(

Skrevet

høres ut som bilen din drar in falskluft et sted ja,men obs obs,dert er faktisk mange ganger jeg har vert borti at motor ikke reagerer på startgass sånn med tanke på luftlekasjer osv,selvom f,eks innsugspaking eller innsugsbelg bynner å bli dårlig

Skrevet

Nok en gang ser det ut til at forumsmedlemmene har rett :) Fant en 3-4 cm lang sprekk i innsugsbelget rett før ASC spjeldet. Dette er høyst sannsynlig årsaken til mine tomgangsproblemer.

Men da melder et nytt spørsmål seg; Hvordan kan jeg fikse dette på en enkel måte? :) Er ikke veldig handy av meg, men så for meg at det kanskje går an å lime det? Forslag?

Skrevet

Da får jeg prøve en midlertidig fiks, inntil jeg får et nytt et :)

Men på bilen min er det "porta spjeld", har det noe med luftinntaket å gjøre?

Luftfilteret (og "røret" til det) har en diameter på 76 mm, tror standard er 70? Må jeg da spesialbestille et innsugsbelg som er tilpasset dette?

Litt grønn på dette som dere sikkert skjønner :)

Skrevet

Slengte forresten på litt vulkaniserende silikon, som vulkaniserer ved romtemperatur.

Satser på at det holder en stund, skulle visst tåle temperaturer opptil 310 C. Teip festet seg ikke godt gitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...