Molo1993 Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Hei. Bilen min, en e36 m43b16 koker på tomgang, under kjøring klarer jeg å holde temperaturen litt over dritstemp merket på instrumentet. Hva kan dette være? Mistenker viskosen men har ikke hatt mulighet til og sjekke det enda. Noen som har noen tips til hva det være? Link to comment Share on other sites More sharing options...
håkonj Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 sansynlivis dålig sirkulasjon i systemet prøv å rense radiatoren;) kan også være at det er luft i systemet så jeg ville ha sjekket om det er lite kjøleveske og Link to comment Share on other sites More sharing options...
Molo1993 Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Kan hende, forsøker og lufte systemet nå. Men nivået vil ikke ned.. kan fort hende det fremdeles er litt godt med temperatur der. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan "flushe" kjølesystemet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
håkonj Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 når motoren er kald åpne lyfteskruen på radiatoren å la motoren gå på tomgang da skal motoren dra kjølevæke inn selv og slippe ut lufta.. fyll på kjølevæske til måle på ekspansjonstanken er nådd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Molo1993 Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Hmm, det er lufting. Kunne trengt en god metode for og flushe det Hørt om mange som bare bruker en vanlig hageslange, men er ikke helt sikker på fremgangsmetoden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
håkonj Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 jajaja XD nei kjør radiator-rens i systemet følg anvisningen på pakken, tapp av kjølevesken kjør et par ganger me rent vann gjennom systemet før du fyller på ny frostveske. slik ville jeg ha gjort det. tror hvis du løsner på en av di nederste slangene som går fra motoren til radiatoren så har du en vei vanne kan renne ut fra, så bruker du bare hageslangen til å kjøre vann gjennom systemet, jeg har ikke gjort akkorat dette før så jeg er litt usikker, men etter det jeg leser på nette så er dette en mulighet. men jeg er usikker, er egentli bare å prøve seg fram ^^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Molo1993 Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Hm, okei. Da skal jeg prøve det så fort jeg har mulighet, regner med jeg bare kan kjøpe sånn rens på biltema elns så Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skruern Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Prøv om Viskosekoblingen fungerer,bruk sammerullet avis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
håkonj Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 du finner fort ut om rens fra biltema funker for det vannet som du kjører gjennom vil være gromsete i begynnelsen hvis det virker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Molo1993 Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Testet med et sammenrullet blad istad, klarte og stoppe viften relativt lett. Så mistenker da at den er gåen, funnet og bestilt på koed så da håper jeg problemet løser seg Skal teste den rensen og, siden bilen har omtrent stått stille siden oktober ifjor. Takk for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
håkonj Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 det er det dette forumet er til ^^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts