Terra Skrevet Mai 28, 2013 Skrevet Mai 28, 2013 Jeg har overhalt en M30, 3,3i L-jetronic (78) og satt i min e9. Etter å ha startet blir eksosmanifolden rødglødende. Jeg regnet med at dette var tenningsfeil, men etter å ha justert frem og tilbakepå tenningen blir det like varmt. Har sjekket at fordeler står med merke ca klokken 3:30 og at rotorcap peker mot dette. (og syl 1) Følgende obserasjoner er gjort: - Realtiv normalt turtall etter oppstart av kald motor - Gir gass men veeeldig treg reaksjon, turtallet går veeeldig sakte tilbake til normalen - Fortenning ligger på ca 22 grader ved 1000 omdreininger. (skal visstnok være 22 grader ved 1650 omdreininger). Glødende manifold! - Har hatt mistanke om at det er luftlekkasje på innsugsmanifolden, men har avkreftet dette etter mye sjekking. - Har også laget en luftlekkasje for å se om turtallet øker, men det synker... Stikk motsatt av det jeg trodde skulle skje. - Tomgangskruen er nesten helt innskrudd (den på spjelhuset) - Har økt fortenningen og resultatet har vært mye høyere tomgang, raskere gassrespons og hurtigere reduksjon av turtallet når gasspedalen slippes, men fortsatt rødglødende manifold og eksosrør. Noen som har en ide om hva denne motoren lider av?
stig. Skrevet Mai 28, 2013 Skrevet Mai 28, 2013 Rødglødende manifold forkommer jo hvis man bruker hva som helst veldig hardt til tider, Hvis du har et skikkelig eksosbrems et sted kan jo være et problem,eller at bilen går skikkelig magert.så ta en co test,men du kan ta en jallajalla å skru ut en plugg(hvis du satte i nye plugger da) er de brune er det greit,er de hvite så gårn magert,ern svart får den for mye/oljeforbruk (dette er bare veldig ca ,men fungerer fint som en pekepin) Jeg kjørte med et m8 hull i innsuget,den motoren gikk veldig magert å plugga var hvite,denna motoren satt i en spinnebil å jeg fikk aldri den manifolden rødglødenes
Terra Skrevet Mai 29, 2013 Forfatter Skrevet Mai 29, 2013 Har sjekket pluggene og de ser helt greie ut. Antar at det er tenningen som er helt feil, men hva er det som ikke stemmer? Mener 97% sikkert at jeg satte kammen riktig i forhold til veiva. Er det noen måte å sjekke dette på uten at en må ta av registerdekseler. Er det f.eks et merke på kammen en kan se hvis en bare tar av ventildekselet? Begynner å renne tom for ideer......
stig. Skrevet Mai 29, 2013 Skrevet Mai 29, 2013 vil tro at ventila på cyl1 skal veksle når veivaksel sensor står på hakket i hjulet,men du får jo liksom ikke et 100% riktig bilde
Terra Skrevet Mai 29, 2013 Forfatter Skrevet Mai 29, 2013 Nei, det er det som er problemet, jeg må vel gå den tunge veien å ta av dekselet for å være100% sikker. Tror ikke det er fordeleren eller ECUén som er årsaken...
Terra Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Skrevet Juni 2, 2013 Har sjekket at registerkjede og kam sitter riktig i forhold til veiv, så det er ihvertfall ikke problemet. Jeg lurer på hvor følsom tenningsjusteringen er på disse motorene. Er det slik at et lite avvik kan føre til disse problemene? Har for sikkerhets skyld bestilt meg en tenningslampe med omdreininsteller for å få det mest mulig nøyaktig. Har oså veldig lyst til å ta en kikk på innsiden av AFM´en for å se om alt er på stell der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå