anbjørn Skrevet Juni 2, 2013 Skrevet Juni 2, 2013 For ikke så lenge siden så gikk jeg til innkjøp av en 1985 modell 323 E30. Denne har jeg nå startet å demontere for å sveise rust og restaurere den skikkelig. Planen er å deretter søke om ombygging til S50b30. Når det gjelder den motormessige delen av dette så tror jeg nok jeg har noenlunde kontroll foreløpig, selv om jeg nok må spørre om forskjellig etterhvert Understell og bremser derimot, der vet jeg lite angående hva som skal til for at godkjenning skal gå greit. Jeg kjenner også lite til detaljene med hva som passer om hverandre av deler. Er det noen som kan bidra med fakta og en «smørbrødliste» på hva jeg bør skaffe meg av fjærbein, spindler og bremser, etc? Jeg har søkt rundt og ser at bremser fra 300mm.de nevnes. Jeg kjøper gjerne pent brukte saker så lenge det er de riktige delene. Jeg går ut fra at det også er ombygging til 5 bolt som gjelder. Kan jeg f.eks skaffe meg en komplett forstilling fra E36 Evo M3 og bruke det meste av dette? Andre gode tips angående hvordan gå frem med en slik ombygging mottas gjerne Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg med dette. Anbjørn
yxrkt Skrevet Juni 2, 2013 Skrevet Juni 2, 2013 Står litt mer om godkjenning i denne tråden. http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=206392 Om du henviser til hartge 35-s24 dokumentasjon kan du få godkjent opp til 330hk /350nm Hentet derfra Holder det kun med søknad om at man skal godkjenne bilen i henhold til Hartge 35s-24 ? isåfall veldig bra det. Takk for info Stemmer. Jeg skrev bare at jeg ønsket å bygge om på bakgrunn av dokumentasjon til Hartge h35-24. Jeg la ikke ved noe dokumentasjon. Kort oppsummert må du ha tårnstag i motorrom og bagasjerom, 295mm eller større bremser forran, 325i eller større bremser bak. Du får kjøpt bremsekit fra 300mm.de til 4-bolts så du må ikke gå over til 5-bolts. Har du 325-understell på bilen fra før trenger du bare frambremser og tårnstag.
anbjørn Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Skrevet Juni 2, 2013 Hei, Takk for svar. Jo jeg har lest den tråden samt alt annet jeg klarte å finne om temaet her inne. Hartge dokumentet har jeg også lastet ned tidligere. Det står 51mm fjærbein på bilen nå. Kan E36 M3 3,2 spindler med skiver og kalipere monteres direkte på de fjærbeina jeg har? Hva er diameteren på M3 3,2 skivene? Har skjønt at dette kan gjøres ved hjelp av en "hylse og mutter" Akkurat detaljene på dette kjenner jeg ikke. Når det gjelder bakhjulsopphenget. Hva er egentlig forskjellen mellom 323/325 og M3 bortsett fra bremsene på M3 kanskje? Jeg er uansett ute etter en mest mulig skikkelig løsning, og 5 bolt er vel å foretrekke med hensyn til utvalg av felger også. Står litt mer om godkjenning i denne tråden.viewtopic.php?f=1&t=206392 Om du henviser til hartge 35-s24 dokumentasjon kan du få godkjent opp til 330hk /350nm Hentet derfra Holder det kun med søknad om at man skal godkjenne bilen i henhold til Hartge 35s-24 ? isåfall veldig bra det. Takk for info Stemmer. Jeg skrev bare at jeg ønsket å bygge om på bakgrunn av dokumentasjon til Hartge h35-24. Jeg la ikke ved noe dokumentasjon. Kort oppsummert må du ha tårnstag i motorrom og bagasjerom, 295mm eller større bremser forran, 325i eller større bremser bak. Du får kjøpt bremsekit fra 300mm.de til 4-bolts så du må ikke gå over til 5-bolts. Har du 325-understell på bilen fra før trenger du bare frambremser og tårnstag.
anbjørn Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Skrevet Juni 2, 2013 Her er data jeg fant på frambremser til 3,0 og 3,2 Brake Disc specifications according to ATE: Euro E36 M3 3.0 Euro E36 M3 3.2 Diameter 315mm 315mm Thickness 28mm 28mm Vented yes yes High Carbon yes yes Holes 5 5 Pitch Circle 120mm 120mm Height 52.5mm 52.5mm Centring Dia. 79mm 79mm Bore 14.5mm 14.5mm Inner Dia. 152mm 149.1mm Bremsemessig så burde vel da dette holde for godkjenning, og hvis komplett spindel etc. kan kombineres med de orginale 51mm fjærbeina så er man vel i boks? Eller ender man opp i problemer med felgbredde?
janerik171187 Skrevet Juni 2, 2013 Skrevet Juni 2, 2013 ang bakstillign er vell z3m det grommeste som er bolton (samme brems som e36 m3 3,2) forstilling går det an å bruke litt e36m3 deler, men er best med e30m3 forstilling (dog med større brems evnt) er noe med noen vinkler som ikke blir helt optimalt med e36 forstilling.
anbjørn Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Skrevet Juni 2, 2013 Ok, Så da er vel E30 M3 forstilling førstevalget framme. E36 blir da andrevalg hvis jeg ikke finner E30 delene. Vet du om Z3M bakstillinga er lettere enn orginal? Kan i allefall ikke være tyngre. ang bakstillign er vell z3m det grommeste som er bolton (samme brems som e36 m3 3,2)forstilling går det an å bruke litt e36m3 deler, men er best med e30m3 forstilling (dog med større brems evnt) er noe med noen vinkler som ikke blir helt optimalt med e36 forstilling.
yxrkt Skrevet Juni 2, 2013 Skrevet Juni 2, 2013 Her er data jeg fant på frambremser til 3,0 og 3,2Brake Disc specifications according to ATE: Euro E36 M3 3.0 Euro E36 M3 3.2 Diameter 315mm 315mm Thickness 28mm 28mm Vented yes yes High Carbon yes yes Holes 5 5 Pitch Circle 120mm 120mm Height 52.5mm 52.5mm Centring Dia. 79mm 79mm Bore 14.5mm 14.5mm Inner Dia. 152mm 149.1mm Bremsemessig så burde vel da dette holde for godkjenning, og hvis komplett spindel etc. kan kombineres med de orginale 51mm fjærbeina så er man vel i boks? Eller ender man opp i problemer med felgbredde? Her er en side om 5-bolt-konvertering jeg fant når jeg vurderte ombygging. http://clavinzero.com/e30-5-lug/
janerik171187 Skrevet Juni 2, 2013 Skrevet Juni 2, 2013 Ok,Så da er vel E30 M3 forstilling førstevalget framme. E36 blir da andrevalg hvis jeg ikke finner E30 delene. Vet du om Z3M bakstillinga er lettere enn orginal? Kan i allefall igg være tyngre. ang bakstillign er vell z3m det grommeste som er bolton (samme brems som e36 m3 3,2)forstilling går det an å bruke litt e36m3 deler, men er best med e30m3 forstilling (dog med større brems evnt) er noe med noen vinkler som ikke blir helt optimalt med e36 forstilling. har begge deler hjemme så kan sikkert veie, men er rimelig sikker på at z3m er tyngre, grunnet større brems og ca samme bærebru men litt forsterket, org på e30 så er det vell 325ix touring som har best bakbrems, noe mindre enn e30 m3 men er ventilert, jeg sitter igrunn å venter på om noen kommer med bremseskiver som passer vanlig bakstilling men med ixtouring kaliper (dvs ventilerte skiver) om det noen gang kommer til å skje da,
anbjørn Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Skrevet Juni 2, 2013 Det er vel såpass utfordringer med bakakselvekta alerede så tyngre bakstilling hjelper vel ikke. Men det hadde jo uansett vært morsomt å vist hva den veier.
janerik171187 Skrevet Juni 2, 2013 Skrevet Juni 2, 2013 Det er vel såpass utfordringer med bakakselvekta alerede så tyngre bakstilling hjelper vel ikke.Men det hadde jo uansett vært morsomt å vist hva den veier. kan se om jeg finner fram vekta imorra, skulle rydda hylla de ligger i såe er gjerne framakselvekt som er problemet på e30, spørs jo hva man prøver å slenge inn da og org motor
anbjørn Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Skrevet Juni 2, 2013 Hehe, Rydding ja. Har også prøvd meg på det i helga. Vaska 3 motorer blant annet. Dette er et orginalt 323 karrosseri og motoren som skal nedi er en S50b30. Slik jeg har skjønt det så er det ikke så mye som skal til for å klare vekta framme. Er vel i hovedsak å fjerne lydisolasjon og slikt unødvndig stasj.
janerik171187 Skrevet Juni 2, 2013 Skrevet Juni 2, 2013 Hehe,Rydding ja. Har også prøvd meg på det i helga. Vaska 3 motorer blant annet. Dette er et orginalt 323 karrosseri og motoren som skal nedi er en S50b30. Slik jeg har skjønt det så er det ikke så mye som skal til for å klare vekta framme. Er vel i hovedsak å fjerne lydisolasjon og slikt unødvndig stasj. hvis vekta blir et problem går det å droppe servo og andre slike luksusartikler
anbjørn Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Skrevet Juni 2, 2013 hvis vekta blir et problem går det å droppe servo og andre slike luksusartikler Jepp Fant en sånn kjekk liten servo delete på ebay. Men dette medfører at jeg må være kreativ med driv reima til dynamo og vannpumpe. Men den veier jammen ikke stort selve servopumpa på disse motorene. Tror slangene veier like mye tilsammen. Har fjerna aircon og luftpumpe fra S50b30 motoren også. Batteriet sto bak fra før så her havner et mindre batteri til slutt også.
anbjørn Skrevet Juni 9, 2013 Forfatter Skrevet Juni 9, 2013 Hva er normalt å gjøre med hensyn til bunnpanne og oljepumpe når man skal ha en S50b30 nedi en E30? Har hørt det brukes M50 panne fra E34. Er dette en god løsning? Hva da med oljepumpe? Hva med motorlabber og gummifester? Kan orginallabbene brukes med annen gummi f.eks? I såfall hvilken? Hvis noen har en generell "smørbrødliste" å dele så setter jeg stor pris på det.
anbjørn Skrevet Juli 11, 2013 Forfatter Skrevet Juli 11, 2013 Det er vel såpass utfordringer med bakakselvekta alerede så tyngre bakstilling hjelper vel ikke.Men det hadde jo uansett vært morsomt å vist hva den veier. kan se om jeg finner fram vekta imorra, skulle rydda hylla de ligger i såe er gjerne framakselvekt som er problemet på e30, spørs jo hva man prøver å slenge inn da og org motor Hei Jan Erik, Fant du ut hva den bakstillinga veide sammenlignet med E30 bakstilling? Det ser også ut til at jeg har klart å skaffe meg et brukanes sett E30 M3 fjærbein. Disse er uten nav. Bør jeg da bestille meg E30 M3 nav, eller er noe annet bedre å bruke? Er det så at E36 M3 Evo bremser er den enkleste veien å gå med disse fjærbeina? Slik jeg har skjønt det så må det da brukes en spacer med tykkelse på 12,8mm mellom navet og bremseskiva? En annen option er andre bunner (paralellstag) fra kk-automobile.de som flytter styrestaginnfestingen tilsvarende. Noen som har disse og erfaring med disse? Er det kun styrestaget som da må kortes tilsvarende, eller flyttes bærebrua også? Jeg har to nye nav til E46 som ser ut til å passe perfekt på spindelen. Målet fra indre anleggsflate på lageret ut til ytre planet mot bremseskiva er ca 46mm. Er det noen som vet sikkert om E30 M3 navet bygger mer eller mindre ut sammenlignet med E46 navet på 46mm? Eventuelt hvor mye det bygger? Er det eventuelt noen andre nav som kan brukes for å få en tynnere spacer enn 12,8mm? Velger man E36 M3 Evo bremser framme så er vel kanskje bakbremsene fra samme bil det naturlige valget? Her har jeg skjønt at det brukes en brakett for kaliperen og en foring i skiva for håndbrekket i kombinasjon med E30 M3 nav? Z3M bakstillinga som du nevner Jan Erik, medfører denne noe sporviddeforandring, og eventuelt hvor mye? Må man bruke diffen fra denne eller passer den store orginaldiffen til E30 rett i? Fint om noen kan gi meg input på dette, gjerne på PM hvis det passer bedre. mvh Anbjørn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå