Gå til innhold

Slik bytter du enkelt oljefilter på E36 318. 1996 mod. -->


3er
 Share

Anbefalte innlegg

Til dere som vil bytte oljefilter på E36 318 nyere enn 1996, her er noen tips:

Toppdekselet til oljefilteret kan som kjent sitte skikkelig fast, og på disse motorene er det laget av plast, og det har ingen bolt på toppen slik som på mange andre BMWer.

ppt5vq2czcog3krnspct_thumb.jpg

Ikke engang tenk på å kjøpe gummireim-avtrekker, det gjorde jeg, og det satt fast som bare det, antagelig pga de mange kantene rundt dekselet. Ville heller ikke ha brukt oljefilteravtrekker med gripearmer, da dette antagelig kan få plastdekselet til å sprekke.

For å spare deg for masse irritasjon og tid, her er verktøyet du trenger for å få dekselet enkelt av:

Oljefilterverktøy:

Koster ca. 50kr på f.eks. Biltema, men finner de sikkert andre steder også. På pakken står det for VW/Audi, men passer også BMW. 14-kants innsatsfilter, Ø 74 mm.

9r7miidg5uz8a5fhzvsl_thumb.jpg

Dekselet i BMWen har 14 kanter og diameter 74mm, det er derfor viktig å kjøpe dette, og ikke et med 16 kanter og over 80mm i diameter, som de også selger.

Med dette verktøyet får du enkelt av filteret med en skralle. Legg merke til at dimensjonen på skralle skal være 3/8" og ikke 1/2"... Har du 1/2" som jeg hadde, så kjøper du bare en adapter/overgang til 3/8". Problem løst. :D

5on0wmna0u9uzomfdc7f_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper nytt oljefilter, følger det også med nye pakninger, husk å bytte disse før du setter på plass filteret igjen!

Her er det 3 stk. Et stort for selve dekselet, og 2 små som skal festes frampå enden av stangen som står i dekselet.

s9fst5zmr22ayjy9tw9d_thumb.jpg

0p5mvaawvtyp7hszt9ed_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som lurer på om det går an å bytte oljefilter uten å tappe av oljen først:

Ja, du kan bytte oljefilter uten å tappe av oljen, men det anbefales selfølgelig å tappe av olje først, og deretter bytte filteret. Da slipper man å kjøre den nye oljen gjennom det skitne filteret. Men slik situasjonen var med meg, så tappet jeg av oljen, og fikk ikke løs dekselet til oljefilteret med gummi-reim avtrekkeren.. Jeg fylte derfor bare på ny olje, og byttet filteret allerede neste dag, da jeg fikk kjøpt riktig verktøy til å ta av dekselet med.

Og det ble ikke noe søl heller, men legg filler rundt filteret for sikkerhets skyld. Du vil ikke ha olje på reimer og startmotor: [-X

f21nuh7gtxmmpgqfy45d_thumb.jpg

Når det er sagt, så følger det med det nye oljefilteret en metallpakning som skal settes på bunnpluggen i bunnpanna etter at du har tappet ut all oljen.

På denne motoren er det ca. 4 liter olje. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vits å skru dekselet for hardt til når man setter det på igjen. Det står 25nm (newton meter) på dekselet, ikke sikkert du har momentnøkkel, men dette er ikke mye kraft. Skru det igjen for hånd til å begynne med, og pass på at du begynner rett på gjengene. Når du ikke greier mer med håndkraft, trekk til med skrallen på oljefilterverktøyet til filterdekselet stopper å gå rundt. Da har du akkurat passe kraft.

g8afc9bsj3m7blxflsuu_thumb.jpg

Start motoren og la den gå litt slik at filteret fylles med olje. Stans motoren. Vent et par minutter, og peile oljen.

Sjekk at du har nok olje på, hvis ikke etterfyll til nivået er mellom de 2 strekene på oljepeilepinnen.

Ta en liten kjøretur :bmw: , og sjekk etterpå at det ikke er lekkasje rundt filteret og eventuelt bunnpluggen dersom du har byttet olje på motoren. Peile oljen igjen. Dersom nivået er bra nå har du gjort en god jobb :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min E39 bruker jeg stor vannpumpetang rundt den største kransen (som på filterhuset ditt) og løser filteret. Når jeg har løst det litt bruker jeg filtertang med gummi på resten, det går kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min E39 bruker jeg stor vannpumpetang rundt den største kransen (som på filterhuset ditt) og løser filteret. Når jeg har løst det litt bruker jeg filtertang med gummi på resten, det går kjempefint.

Ok, ja jeg så første gangen etter om jeg hadde en stor vannpumpetang liggende, men jeg hadde ikke det. Dessuten var det lite plass å komme til med en stor tang, uten å først løsne kjøleslangen som går foran filterhuset. Jeg var og redd at hardplastdekselet kom til å sprekke med bruk av vannpumpetang, da det satt veldig fast. Uansett ble det billigere for meg å kjøpe oljefilterverktøyet enn en stor vannpumpetang. Men greit å høre at det fungerte på din E39, bra løsning det. :idea:

:bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bytte olje filteret først, eller tappe av oljen men ikke sette i bunpluggen før du har tatt ut det gammle filteret. De to små o-ringene er tetningen for dreneringen av oljen i filterhuset. Så hvis du bytter/tapper av olje først og setter bunpluggen i vil de 4-5dl. med olje som var i filterhuset ikke bli byttet. Men renne ned i bunnpannen og blande seg med den nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bytte olje filteret først, eller tappe av oljen men ikke sette i bunpluggen før du har tatt ut det gammle filteret. De to små o-ringene er tetningen for dreneringen av oljen i filterhuset. Så hvis du bytter/tapper av olje først og setter bunpluggen i vil de 4-5dl. med olje som var i filterhuset ikke bli byttet. Men renne ned i bunnpannen og blande seg med den nye.

Riktig, godt poeng! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...