Splint Skrevet Juni 26, 2013 Skrevet Juni 26, 2013 Heisveis, Jeg har en 98 modell E39 520iat med et HIGH Cluster som i det siste har gitt meg en del hodepine og søvnløse netter. Problemstilling: Kort fortalt; clusteret viser feil motortemp, som i at når motor er kald, står pilen rett opp, altså kl. 12. Når det kjøres, begynner pilen å nærme seg kl. 2 og jeg får melding i displayet: "High Coolant Temperature" eller noe i den duren. Ellers fungerer clusteret som det skal. Tiltak: - Sjekket kjølesystem for luft. Her er alt i orden. - Byttet termostathus osv, uten nevneverdig forbedring - Kjørt live INPA diagnose, her så jeg at coolant temp. lå på rundt 90+ grader på varm maskin, altså helt normalt. Clusteret og den innebygde clusterdiagen viser derimot 128 grader, altså på topp av temp. skalaen. Etter dette ble det bestilt inn et annet HIGH cluster fra ebay. Dette ble montert, og kunne med dette clusteret bekreftet at det gamle clusteret var defekt. Det må være en minnelekasje en eller annen plassen som får tempmåleren til å gå helt agurk. Utfordringen jeg nå har: Nytt cluster må monteres, og KODES for å slippe tamperdotten, og for å få rett kilometerstand i displayet. Det "nye" (som det gamle) clusteret mitt er produsert etter 1997, noe som vil si at IKE modulen som inneholder VINnr. og kilometerstand er innebygget. Disse clustrene er nærmest umulig å kode på nytt, da chipen som inneholder VIN og KM stand er hardkodet i flere lag, og er Read-only. Det jeg da lurer på, er om det er mulig å benytte et eldre HIGH cluster (pre 1998) som har Piggyback IKE modul? Disse er enklere å kode, og bør i teorien fungere, da denne også benytter seg av de 3 kontaktene som HIGH cluster biler har (hvit, svart og blå kontakt) i motsetning til LOW clustrene som bare har 2. Cluster MED piggyback modul (pre-1998 cluster) Cluster UTEN piggyback modul (1998-2003 cluster)
Splint Skrevet Juni 26, 2013 Forfatter Skrevet Juni 26, 2013 Det kan også nevnes at jeg har sett folk som har montert HIGH cluster med innebygget IKE på 1996 og 1997 modell biler uten problem - men har ikke klart å oppdrive forumposter eller bilder hvor det motsatte er blitt gjort, altså gammelt HIGH cluster i nyere biler.
Splint Skrevet August 14, 2013 Forfatter Skrevet August 14, 2013 For fremtidig referanse, kan jeg bekrefte at dette fungerer. Min 1998 mod. er levert uten CANBus, og er kompatibel med eldre instrumentcluster fra E39/E38 1996/97 modeller. Instrumentclustrene med piggybackmodul kan resettes til fabrikkoppsett, for så lese av bilens VIN og kilometerstand som ligger lagret i EWS og lysmodul. Forskning og graving lønner seg
bjalle Skrevet August 14, 2013 Skrevet August 14, 2013 Du må legge instrumentets vin nr i lysmodulen,da forsvinner tamperdotten,fungerer fint med uorginalt vinnr i lysmodul.Som du har sagt så går det ikke å kode selve instrumentet med km og vinnr på nyere modeller etter 98.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå