sigurdsen Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 Først vil jeg takke for et enormt bra forum som har hjulpet meg gjennom tre bmw'er. Så vil jeg spørre om det er noen som kan hjelpe med følgende mysterium med min 01 e39 530DAT (pre-facelift) : Av og til starter ikke bilen. Problemet kom mer og mer og jeg kunne tilsynelatende fikse det med å dunke hardt i startmotoren. Derfor byttet jeg startmotor. (Det var nok på tide, for bilen startet mye kjappere og finere.) Men jeg fikk likevel problemer inni mellom og klarer ikke å identifisere noen fellesnevner. Så etter en del etterforskning så fikk jeg kjøpt bakstykket til tenningslåsen. En dag når bilen var helt død, så byttet jeg bakstykket og bilen fungerte strøkent derfra.... i en måned.... på vei hjem fra svigers med bilen full av bagasje og kone og unge så vil ikke bilen starte da jeg skulle kjøre av mosseferga... Kort sagt så ble vi tauet av ferga og fikk etter lang tid i høljregn og shorts tyvkoblet startmotoren. Siden har den fungert fint igjen.... SPM: Noen som har erfart at ledninger i dør eller bakluke kan forårsake at startsperren slår inn? (varmen i speilet på førersiden er gåent og baklukeledningene ser skumle ut - varme og visker bak funker ikke.) Er det evt noen tips på andre plasser som jeg kan se etter feil? (Har sjekket sikringer 1 gang i alle fall.) Noen som har diagrammer for det elektriske på e39? Kan for øvrig nevne at automatgiret flytter seg fint over i P og N, så jeg tror ikke det er den bryteren. Jeg skal bytte gløderør, men kan ikke tenke meg at det skal ha noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Goodisland Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 Har du mistenkt startreleet. Det kan være typisk at dette henger seg opp om du har hatt vanninntrengning eller bilen har stått en stund. Jeg regner med dette er enkelt og billig å bytte og Koblingsskjema og forsåvidt all annen nødvendig info om bilen finner du i Haynes håndboken (finner den på bilxtra eller lignende) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigurdsen Skrevet Juni 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2013 Er det et startrele utenom det som er på starteren, jeg trodde det ble byttet med starteren? Hvor finner jeg det i så fall? Angående vanninntrengning så hadde jeg vann i lampen som var over speilet (så at det dryppet ned på girveksleren, veldig rar opplevelse), men det har bare vært en gang, og det var ikke vann der da jeg hadde problemet. Jeg har haynes bok på alle andre biler jeg har hatt, men jeg har ikke funnet for diesel 5 serie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2002TII Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 Les av diagnose på startsperre og motorstyring. Kan være så enkelt at det ligger feil i systemet. Du kan jo måle på startsperre enheten om det er strøm inn på starterledningen og om det kommer videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReiRud Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 Sjekk sikringer over hanskerom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå