vinge87 Skrevet August 14, 2013 Skrevet August 14, 2013 Er ikke noe problem å flushe en automatkasse selv. Litt knotetet hvis man ikke har søylebukk eller grav slik at man må jekke opp bilen, men langt ifra vanskelig å utføre. Du trenger en oljepumpe (Biltema), termometer (evt multimeter som måler temp), samt litt vanlig verktøy som de fleste av oss har liggende.Jekk opp bilen og sett den på bukker i vater. Løsne påfyllingspluggen, skru deretter av dreneringspluggen og la olja renne/dryppe ut. Skru av bunnpanne på kassa, legg til side for rengjøring. Ta ned oljefilteret og kast dette, må IKKE gjenbrukes. Sett på plass nytt filter, rengjør bunnpanna skikkelig og skru den opp igjen med ny pakning. Sett tilbake dreneringspluggen. Fyll på lik mengde olje som du tappet av (ca 4 liter). Start bilen og kjør gjennom girene på tomgang i ca 10 minutter. Tapp av olja igjen og fyll på ny. Gjør dette 2 ganger. Kjør girkassa gjennom P, R, N, D, noen minutter mellom hver gang. Jeg bruke 11 liter olje for å flushe min kasse (E39). Går 4 liter i oljepanna og 5 i converter +/- Husk å etterfyll/tapp ut olje ved siste flushing, olja skal ha 50 grader (mener jeg) før du skrur på plass påfyllingspluggen. Olja utvider seg ved høyere temp, så dette med å måle temp er viktig for å unngå å over/underfylle. Har gjort dette flere ganger tidligere og skal gjøre det igjen innen kort tid Nå ble denne posten skrevet i all hui og hast, spørr gjerne hvis noe er uklart Oljen skal IKKE være 50 grader, mellom 40 og 50 grader har jeg funnet ut Har dig termometer og alt av verktøy så jobben skal være enkel når jeg vet prosedyren og funnet olje til en vetig pris hehe
Bayerfan Skrevet August 14, 2013 Skrevet August 14, 2013 Litt om skifteinterval av olje/filter på automatkasser: http://www.rats.no/service.html Dersom automaten ovehales: http://www.rats.no/teknisk.html
OrjanBmw Skrevet August 15, 2013 Skrevet August 15, 2013 En bedre måte er å først ta et enkelt oljeskift med filterbytte og pakningsvytte, samt rengjøring av bunnpanne.Etter dette kan man koble av slangen som går fra kassen og inn til oljekjøleren foran ved radiator og legge den i en oljebeholder(bøtte) altså olje "ut" slangen. mens den andre olje "inn" slangen suger inn ny automatolje fra en ny beholder eller mates inn via pumpe. "Inn" slangen vil lage vakum og suger inn olje av seg selv. Når det kommer klar olje ut av "ut" slangen har du flushet gjennom kassen på tilnærmet lik måte som de proffe gjør det. Gå deretter under og se om oljenivå og temp er slik som den skal. Så er du ferdig. Fins guider for dette på nett også, søk f.eks. "Diy automatic gear flush e(betegnelse)" Når du snakker om ut og inn, da refererer du til kassen regner jeg med og ikke kjøleren?.. Det skal gå to slanger fra kassen frem til radiator, disse går fram til en oljekjøler, hvis man kobler disse av ved oljekjøler returslangen, og koble på ny olje på slangen som går i retur til kassen, mens man ligger slangen som frakter olje til kassen i en bøtte.
Breitling Skrevet August 15, 2013 Skrevet August 15, 2013 Oljen skal IKKE være 50 grader, mellom 40 og 50 grader har jeg funnet ut Har dig termometer og alt av verktøy så jobben skal være enkel når jeg vet prosedyren og funnet olje til en vetig pris hehe Retter deg litt på den. I følge BMW ETK så skal oljen i bunnpanna ha en temp på 60 grader celsius når man etterfyller nivå.
vinge87 Skrevet Oktober 11, 2013 Skrevet Oktober 11, 2013 Jeg gjorde det enkelt, kjøpte bunnpanne på ebay til 900kr, leverte så bilen til Automatservice i bergen og dem tok 4300 kr for resten, total 5200, bilen er blitt helt konge og kjøre nå, så dette angrer jeg ikke et sekund på
vinge87 Skrevet Mars 22, 2015 Skrevet Mars 22, 2015 Kor mange nm skal boltene rundt bunnpanne på gear strammes? Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå