Gå til innhold

Ombygging av E30 på bakgrunn av HartgeH35-24 / spørsmål++


T. Thøgersen
 Share

Anbefalte innlegg

Til dere som har fått godkjent søknad om ombygging av E30 med f.eks S50, på bakgrunn av Hartge H35-24 papirene; hva har dere brukt av understell og bremser for å få det godkjent?

Ifølge han jeg snakket med på Biltilsynet så var det kun å bygge en "kopi" av det som satt montert originalt på Hartge-bilen som var greia for å få det godkjent. Det tolker jeg som å ha likt understell, bremser, hjul osv som det er på Hartge-utgaven.

Jeg søkte om å kunne bruke bremsesett fra 300mm.de , men det kunne jeg bare glemme sa han. Selv om jeg vet at noen har fått klarsignal for å bruke det.(sedvanlig inkonsekvens vel..)

Ta det gjerne på PM til meg, er høyst mottagelig for alle tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder understell så er det nok med 51mm fjærbeina til E30, og bak holder det med originale skivebremser for 325, mener de er 258mm? Åsså må man ha tårnstivere foran og bak. Når det gjelder frambremser er det mye forskjellig praksis hos de forskjellige trafikkstasjonene, så ikke helt lett å bli klok på dette. :roll: Men de må iallefall være over 300mm, men hvilke typer som blir godkjent på din trafikkstasjon er jo lotto.. :D Ingen som bor i nærheten av deg her inne som har fått godkjent på samme trafikkstasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, så er Hartge-bilen fortsatt 4-bolt, ikke sant? Men bygger jeg om til E36 M3 bremser foran, så er man over det minimumkravet til størrelse, men da henger dem seg sikkert opp i at det er E36 fjørbein, kjenner jeg de rett.

Hadde vært så veldig greit om de bare kunne bestemt seg for hva som går, og hva som hvertfall ikke går.

Er det noen som vet hvilke kalippere/skiver Hartge brukte på de bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hartge H35-24v var både 4 bolt og 5 bolt, den kom som både E30M3 og vanlig E30.

Man MÅ HA:

-Minimum 295mm frambremser

-325/M3 understell altså 51mm bein

-Stivere over støtdempertårn forran og bak

Bremsene fra 300mm.de blir vel levert med TÜV pappirer så vidt jeg vet, og jeg vet også at det er flere som har brukt bremser derifra for å få det godkjent.

Min kontakt hos BT sa det så enkelt som at om man kjøpte et bremse KIT, så ville han gå god for at brakettene var gode nok. Men noe man hadde snekkra hjemme var ikke ok.

Jeg godkjente min med E36M3 frambremser og org E30M3 bakbremser.

Det med E36M3 fjærben forran må man bare høre med kontrolløren om, jeg vet det er flere som har fått det godkjent.

Men, at the end of the day, så er det helt opp til kontrolløren om han vil skrive under på det aktuelle bygget. MEN de sier også at det skal vere likt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på sidene til 300mm.de nå, og det er TÜV på det settet jeg har tenkt på:

http://300mm.de/299mm/300294.htm

Vet dog ikke hva effektbegrensingen er på det settet, i forhold til TÜV-papiret, kan ikke finne det noe sted. Noen som vet?

Får bare prøve å fortsette å argumentere med at de er TÜV-godkjent og at det er tilsvarende bremsestørrelse som på Hartgebilen.

Det andre med understell og tårnstag ser jeg på som en smal sak å få ordnet. Men når jeg snakket med han kontrolløren så virka han ikke så gira på H&R coiloverne jeg søkte om heller, men da kan da virkelig ikke være noe problem? De har jo også TÜV.

Gir meg ikke så lett, andre har jo fått det til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegvesenet gir seg heller ikke så lett, ifølge de mener de at jeg hvis jeg viser til Hartge skal min bil bygges som en kopi av den. Så understell og bremser, sånn jeg tolker det da hvertfall, skal være "identisk" med det som satt på Hartge-bilen, og jeg kan dermed ikke godkjenne den med annet understell eller bremser..

Er det dokumentert noe sted akkurat hvilke komponenter/fabrikat de brukte til bremser/understell på de bilene?

Ser ut som en telefon til SFOOR for å få litt mer konsis klarhet i ting er nært forestående for min del. :|

:edit: Vi kan godt dette videre på PM hvis noen kan hjelpe meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg bumper denne igjen jeg. Noen som har snakka fornuft med de på Riisløkka angående dette temaet?

Sitat:

"I henh til at kjøretøyet skal bygges om, med en effekt som et bestemt kjøretøy som

her Hartge 35-24 er beskrevet med, skal også da kjøretøyet når det er ferdig ombygd

fremstå lik som dette kjøretøyet ble bygget til.

Hvis andre deler skal brukes opp mot dette, må disse delene av et godkjent uavhengig

laboratorie være dokumentert samt linket opp mot Hartge 35-24. Vi kan ikke se å

anbefale å bruke andre deler, som ikke er beskrevet opp mot hartge 35-24 uten at

dette er dokumentert.

Område Asker, Bærum og Oslo

Om- og Oppbyggingsgruppen

Med hilsen"

Er jo snodig at man må ha identisk hjuloppheng/bremser som Hartge-bilen, men åssen motor det er spiller i prinsipp ikke noen rolle, så lenge den er innenfor 330hk/350nm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300mm skiver, e36 328 kallippere og e34 540 klaver mener jeg Schmiedmann sa er brukbart!

Dette er gjort mange ganger, og det finnes mange tråder jeg selv og har skrevet mye i! Søk litt først, og finner du fortsatt ikke ut hva du skal gjøre send meg en PM! SVV har dokumentasjon nok fra SFOOR på sine egne servere, under teknisk område sitt!

Det går nok fint hvis du har en ålreit tone med dem, og spør først!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300mm skiver, e36 328 kallippere og e34 540 klaver mener jeg Schmiedmann sa er brukbart!

Dette er gjort mange ganger, og det finnes mange tråder jeg selv og har skrevet mye i! Søk litt først, og finner du fortsatt ikke ut hva du skal gjøre send meg en PM! SVV har dokumentasjon nok fra SFOOR på sine egne servere, under teknisk område sitt!

Det går nok fint hvis du har en ålreit tone med dem, og spør først!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Problemet mitt er ikke å finne hva som passer, men hviket oppsett jeg kan bruke for å få det godkjent.

Jeg har sett hva andre folk bruker, men det jeg er ute etter igrunn er hva de har brukt som argument overfor VV for å få det godkjent. Noen får jo godkjent med hjemmelagde adaptere, andre kalippere, noen bruker 3,2l bremser, og noen får det godkjent, og andre ikke.

Tro meg, jeg har argumentert med alt jeg har kunnet oppdrive innenfor det temaet her og har oppført meg særdeles pyntelig og høflig, men alt jeg får til svar er det jeg siterte i innlegget lenger opp her.

Min saksbehandler har vel bare en kronisk dårlig dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men problemet hans blir å lese før han svarer :P

Les her: http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?p ... 8#p2614208

Du kan jo godkjenne en annen plass, Hønefoss for eksempel :)

De har sagt at 330hk/350nm er ok i e30 etter Hartge papirene de selv har på sine servere. Bremser er som skrevet tidligere 300mm skiver, 328 kalippere og 540 klaver. Men start med å ring Knut Ekkren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men problemet hans blir å lese før han svarer :P

Les her: http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?p ... 8#p2614208

Du kan jo godkjenne en annen plass, Hønefoss for eksempel :)

De har sagt at 330hk/350nm er ok i e30 etter Hartge papirene de selv har på sine servere. Bremser er som skrevet tidligere 300mm skiver, 328 kalippere og 540 klaver. Men start med å ring Knut Ekkren :)

Først og fremst; veldig bra at Sentralbordet til Vegvesenet ikke visste hva SFOOR var. :?:

Fikk etterhvert snakket med Ekkeren igår, og han ga meg vel egentlig ikke no mer nyttig informasjon, han mente på at komplett bremsesett foran og bak med originale innfestninger OG TÜV/DEKRA-godkjenning var den eneste løsningen, han mente på at det ikke var nok å bare bytte bremser foran. :?

Ifølge han var det mulig å fortsatt få tak på de bremsene som sitter på H35-24, det var visst opptil flere (!) som hadde brukt akkurat disse mente han, noen som vet presis hva det er?

Jeg forsker videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men problemet hans blir å lese før han svarer :P

Les her: http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?p ... 8#p2614208

Du kan jo godkjenne en annen plass, Hønefoss for eksempel :)

De har sagt at 330hk/350nm er ok i e30 etter Hartge papirene de selv har på sine servere. Bremser er som skrevet tidligere 300mm skiver, 328 kalippere og 540 klaver. Men start med å ring Knut Ekkren :)

Passer den løsningen med 328 kalippere, 540 klaver og 300 mm skiver rett på 51 mm fjærbeinet? Borre om skivene da selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...