Christian Nordhelle Skrevet Juli 9, 2013 Skrevet Juli 9, 2013 Hei! Har en 2001 modell E46 320 d som går uvanlig dårlig. Den eier ikke bunndrag og må kjøres på høyt turtall for å holde draget oppe i bakker. Det virker nesten som at den går i et nødmodus. Har byttet og målt dyser, men dette hjalp ikke. Har lagt merke til at den aldri soter og at dieselmåleren i dashbordet aldri går helt i bunn på 3., 4. og 5. gir. Det virker altså som om motoren ikke får nok diesel, og spesielt på høye gir. Har fått diagnose på moteren i dag. Dette er hva som kom opp: Har noen en idè eller en erfaring om hva dette kan komme av? Er ingen mekaniker, så det som kom opp på diagnosen sier meg veldig lite. Mvh Christian
Bellen Skrevet Juli 9, 2013 Skrevet Juli 9, 2013 Da Har du ikkje en 320I, men en 320D. Skjønner ikkje helt hva du spørr om, det ser ut som at diagnosen du har fått gir deg svaret på hva som er galt, så her må du nok utbedre feilene som har komt opp.
Christian Nordhelle Skrevet Juli 9, 2013 Forfatter Skrevet Juli 9, 2013 Beklager forvirring. Har en e46 med bensinmotor og en med diesel, så har surret litt her. Det jeg lurer på er hvilke av feilene som kan ha innvirkning på problemet. Jeg er ingen mekaniker, så hendvender meg her for å forhåpentligvis få noen tips av noen som har vært borte i samme problemet. Er student, så har ikke økonomi til å levere bilen på verksted og rette opp i alt som er galt med en gang.
Thundercoil Skrevet Juli 9, 2013 Skrevet Juli 9, 2013 Dieselpumpen virker det som. Kan også være matepumpe under baksetebunn. Verdt å sjekke sistnevnte først. Dieselkutt ved gasspådrag, fusking. Nålebevegelsesføler er innerste dysen med sensor (nærmest frontrute) tregstartet, dårlig gange. Kan være glødeplugger, gløderele. Tregstartet, fusking i kulde. EGR- kan være feil, blendet osv. Kan henge sammen med ladetrykkfeil. Ladetrykk... Muligens giver? Eller lekkasje i vakuumslanger e.l.?
Christian Nordhelle Skrevet Juli 9, 2013 Forfatter Skrevet Juli 9, 2013 Takk for fint svar! Skal undersøke matepumpe og evt dieselpumpen i første omgang. dyse med sensor ble nylig byttet, siden diagnosetesteren ikke klarte å lese ut feilkoder som var drivstoffrelatert tidligere. Den er ikke tregstartet og går forholdsvis pent. Hva er og gjør EGR? Mvh Christian
Thundercoil Skrevet Juli 9, 2013 Skrevet Juli 9, 2013 EGR/AGR resirkulerer avgass/eksos ved å forbrenne det på nytt. Lavere utslipp, mer gris i innsug. Det går et rør på tvers av utsiden på motoren din med to kammere (kjølevæske og eksosen). Deretter går det igjennom en vakuumstyrt ventil/spjeld (EGR-ventilen) og inn i innsuget. På dette røret er det også en termostat på kjølevæskedelen. Så eksosen som blir resirkulert varmer også opp kjølevæsken og hjelper bilen å opprettholde normal driftstemperatur. Kjølevæsken kjøler også eksosen som blir resirkulert, og det er jo egentlig poenget. Så hele systemet har flere funksjoner. Så hvis bilen ikke blir skikkelig varm, med mindre du kjører hardt eller trekker tung last i bakker o.l. Pleier EGR termostat, eller vanlig termostat å være defekt (gjerne begge to, samtidig). Her kan du lese litt mer om de forskjellige tingene: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=177720 Din heter M47d20. Edit: Glødeplugger varmer dieselen, så det er helt annerledes enn tennplugger, der du er avhengig av gnist for å få start. Derfor jeg nevner at du kan få tregstart/fusk i kulde og ikke nødvendigvis merker noe til det i sommerhalvåret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå