Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en innledende historie og en problembeskrivelse, som jeg antar har en sammenheng... Bil er forøvrig 2008 530xdT LCI, chippet til 285 hester og 630Nm...

Jeg ble hentet på jobb av min samboer, hvorpå jeg satte meg inn i førersetet og oppdaget at setet ikke stilte seg inn etter min nøkkel, menyen var på tysk, blinklysene blinkte en gang istedenfor 3 som de var programmert til å gjøre... Med andre ord virket det som om noe var resatt til fabrikkinnstilling uten at dette var gjort med viten og vilje, ei heller er det et menyvalg som jeg har funnet hvor dette kan gjøres så dramatisk... Samboer mente også hun ikke hadde vært inne og trykt på noe, som jeg også tror henne på...

Vel, vel, fikk programmert setet på nytt, blinklysene, engelsk meny og språk etc., så alt var i skjønneste orden igjen...

Det jeg merket etterhvert var imidlertid følgende; girkassen var helt tullete etter denne episoden, og for å forsøke å forklare problemet setter jeg opp punktvis hvordan girkassen har endret karakter;

- Det virker som girkassen er i sport, mens den står i drive. Med det mener jeg at den "låser" girene, eks ved slakking på gassen, så girer den ned i passende gir og turtall, tidligere hadde girkassen funnet dette giret uten at det kunne vises på turtelleren...

- ved slakking på gassen burde motor gå ned mot 1000 rpm, mens nå står den låst i et gir

- ved økning av gasspådrag igjen, finner vanligvis girkassen et sted hvor motoren kan starte momentoverføringen allerede ved gasspådrag, mens nå går den opp mot over 1500 rpm før den "finner igjen giret"

- Motor går på høyt turtall, over 2000 der hvor den tidligere har gått på mellom 1000 og 1500, dette vet jeg da jeg har sammenlignet med kjent terreng og kjent hastighet... I tillegg låser den seg på dette turtallet, og det hjelper heller ikke at jeg slakker litt på gassen for å tvinge den til å gire ned...

- Ved girskift til et høyere gir under normal kjøring går turtallet opp før girskift, og girskiftet virker nykkete...

- I det hele tatt er girkassen en helt annen enn den jeg har vært superfornøyd med fra starten av, den har totalt skiftet karakter, og jeg tviler sterkt på at dette i det hele tatt kan ligne på fabrikkinnstillinger?!

Hva kan være feil?

Skrevet

Var ute en tur nå, og det virker som kassen er stuck i DS i enkelte tilfeller, selv om den står i D, og det står D i displayet... I enkelte tilfeller så oppfører den seg som om den var i en mellomting mellom D og DS...

Skrevet
Var ute en tur nå, og det virker som kassen er stuck i DS i enkelte tilfeller, selv om den står i D, og det står D i displayet... I enkelte tilfeller så oppfører den seg som om den var i en mellomting mellom D og DS...

Jeg ville gått på verksted snarest mulig og fått lest av feilen for ikke å ødelegge noe om det er noe alvorlig.

Kan jo hende det bare er et software problem også, en liten programmering så er alt OK.

Skrevet

Bilen er på vei til verksted i skrivende stund, og håper det kun er en sensor, bryter eller software, og ikke noe mer alvorlig enn det... Ville kanskje trodd at flere gjenkjente problemet, men det er muligens ikke så vanlig da?!

Skrevet

Lav batterispenning kan forårsake de utroligste elektriske problemer har jeg erfart, uten direkte sammenligning på symptomer forøvrig. Det lå dusinvis av feilkoder på min, radio, computer, seter m.m. skiftet innstillinger osv. Nytt batteri og alt var i orden.

Skrevet

Ja, vi får se hva de sier, men jeg fikk bekreftet fra verkstedet at de også hadde hørt det kunne forårsake en del kluss med lav batterispenning, tusen takk for tipset BTW :)

Skrevet

Hei

Etter en lengre kjøretur (600km) så ble bilen parkert, stod urørt i 1 dager. Når nabobilen smalt igjen døra så gikk alarmen på min bil. Fikk ikke stoppet alarmen med bilnøkklene før alarmen hadde stoppet av seg selv. Det var ingen som fysisk vært borti min bil. Når jeg skulle ta bilen dagen etter så virket det som om iDriven er blitt resatt til fabrikkinnstilling. Telefon, GPS, Radio og ratt innstilling osv var endret, jeg kjente meg ikke igjen, måtte programere alt på nytt.

Var i kontakt med BMW, de antydet at batterispenningen var så lav at iDriven måtte ha gått i sikkerhetsmodus. Dette er noe jeg betviler da jeg lader batteriet regelmessig samt at dette var rett etter en lengre kjøretur.

Fikk programert alt på nytt og har etter dette ikke hatt noe nye "hikkups".

Jeg aner ikke hva dette kan være, men det er litt i samme leia til trådstarter. Jeg kan ikke kjenne noe endringer på min gearkasse (8x automat).

Jeg kan legge ut denne informasjonen i egen tråd dersom ønskelig.

Skrevet

Verkstedet kan vel ikke uten videre si den er bra, de vet jo ikke hvordan den adaptive girkassen har tilpasset seg din kjørestil... Hva er bra? Hvor grønt er gresset? Dersom du har 525 diesel, så er det unormalt at den skal gire over 2000 rpm...

Skrevet

Fikk akkurat telefon fra verkstedet, hvorpå de sa at det ikke forelå noen feilkoder. De skulle undersøke nærmere, ta noen telefoner etc... Dette virker jo høyst merkelig...

Dersom de ikke finner ut av noe, så prøver jeg meg på en "reset" og ser om det hjelper. Fant en DIY på nettet, som forklarte at man trykker start uten å trykke inn bremsen, slik at bilen ikke starter og holder inne gassen i 30 sek... Får de om det hjelper noe...

Noen som vet hvilke parametre som gjelder for innkjøring av de nye innstillingene, hvor langt man må kjøre etc.?

Skrevet

Hei igjen, nå fikk jeg en oppløftende telefon fra verkstedet;

- styrevinkelsensor er re-kalibrert, noe som gjorde at girkassen oppførte seg naturlig igjen... Jeg venter i spenning til jeg får prøve bilen selv... de fant en feilkode på styrevinkelsensor, og fikset dette for å teste ut selv...

Skrevet

Styrevinkelsensor? Du bør særriøst komme deg på e-bay å kjøpe et diagnoseapparat, med alle de sensorene å elektronikken som finnes i doningen din, kan jeg tenke meg hvor mange diagnoser den har i vente..

Veldig bra at de fant feil.. men, av erfaring fra i fjor vinter, da min eks e90 2005 gikk i vranglås å det som værre er, så bør man kjøpe sin egen device.:)

Skrevet

Ja, det argumentet forstår jeg, men det hører med mer til historien... Den egentlige grunnen til at jeg fikk time på verksted så raskt var at jeg skal ettermontere hengerfeste, samt at jeg skulle få tatt diagnosen samtidig. Deretter ringer verkstedet meg opp igjen og sier at de må ha ekstra deksel under bilen for at det ikke skal se jalla ut, jeg vil ha ordentlig arbeid!!! De tar ikke betalt for diagnosen, og de bruker mye tid på å finne ut av dette, siden de også syns dette hørtes merkelig ut... Det hører også med til historien at det ikke er et originalt BMW-verksted som vil tyne deg for penger med feilkoder, sensorbytte og filter og gud vet hva... kalibreringen av styresensor var også gratis. I tillegg fikk jeg lånebil, en helt ny huyndai i30 i 4 dager uten å betale for det... Solskinnshistorie eller? Og all honnør til flinke folk på Helgeland Bilservice, med god service, proaktivitet og evne til å løse problemer...

Som nevnt ovenfor så gjenstår det for meg å testkjøre bilen, så dere hører fra meg...

Skrevet

Hehe, tror nok de klarer seg, og det "merkelige" med å drive butikk på denne måten er at jeg kommer tilbake, samt at jeg har mange venner og forretningsforbindelser som også kommer til å gå dit... Så beklager at jeg ikke skjønner helt hva du mener. En del av det å drive butikk kalles investering, man investerer også i kunder... Ha en fin dag videre... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...