rasstut Skrevet Juli 17, 2013 Skrevet Juli 17, 2013 Hallo, har nå kjøpt min første turbobil ! Da jeg ikke har allverdens med erfaring på dette pungtet foruten det man leser seg smart på , inne på forum . Så lurer jeg på hvordan man skal koble opp ekstern WG . er 2 utgangen, en på siden, en på topp . Har ladetrykksjustering ( Kran type) men får ikke justert meg opp på mer enn 1 bar i trykk ( bilen er mappet til 1,5 bar . slik den stod når jeg hentet bilen så var en en slange fra innsuget og inn på SIDE uttaket på WG, da ladet den 1 bar på 6000 rpm . Får trykk på 4300 ca , da spratt den opp på 0,5-0,6 i trykk og økte sakte men sikkert der opp til 1 bar fram til 6000 rpm . Prøvde og koble om dette igår ( for ladetrykksjusteringen sto bare til pynt) men med nesten samme resultat . Da har jeg lagt det opp slik ; 1 vacum fra innsug og ned på SIDE uttak på WG . 1 vacum fra innsug og inn i ladetrykksjustering, ut fra denne og ned på TOPP uttaket på wg ! Fikk justert trykket opp til 1 bar men da står krana i bånn, men nå kommer trykket tidligere, har 1 bar på 4500-4600 . Er også et uttak til som sitter på toppen på WG men denne er MYE mindre dim enn de 2 andre uttakene . er det en blende skrue som skal sitte der eller skal dette " lille " hullet være åpent ? Her ser dere bildet av hvordan det sto før jeg gjorde noe med det . Ser også det lille hullet i senter jeg prater om . Det er pip åpent rett inn for er vacum der når bilen står på tomgang ( legger seg ned 2-300 omdreininger på tomgang om jeg holder fingern foran) Håper noen har noe fornuftig svar . Mvh Joakim
ehrnst Skrevet Juli 24, 2013 Skrevet Juli 24, 2013 Hvordan er det nå, trykk/vakum på siden, og kran koblet i mellom?
rasstut Skrevet Juli 27, 2013 Forfatter Skrevet Juli 27, 2013 2 slanger ut fra innsug , den ene går rett ned og på side uttak , den andre går fra innsug og igjennom ladetrykksjustring og inn i topp uttak på WG . Men lurer på dette hullet du ser i senter på topp WG , det skal vel ikke stå pip åpent ? Takk for svar , mvh joakim
ehrnst Skrevet Juli 27, 2013 Skrevet Juli 27, 2013 Det høres feil ut (antar du har en enkel kran) gjør som jeg skrev, øverste uttak kan være åpent
JE Skrevet Juli 27, 2013 Skrevet Juli 27, 2013 I hullet i senter skal det sitte en justerings skrue, som du kan finjustere fjærtrykket med. Her ser du noen forskjellige måter å gjøre det på. Jeg bruker denne måten
ehrnst Skrevet Juli 27, 2013 Skrevet Juli 27, 2013 Hmmm så ikke det hullet midt i der. Der er det nok justering som mangler ja. Uansett er det ikke alle bc'er som har mulighet til å benytte begge vakumuttakene på wg
JE Skrevet Juli 27, 2013 Skrevet Juli 27, 2013 Hmmm så ikke det hullet midt i der. Der er det nok justering som mangler ja. Uansett er det ikke alle bc'er som har mulighet til å benytte begge vakumuttakene på wg Hah.. greide å ignorere " ladetrykksjustering ( Kran type)" som stod i første innlegget..
rasstut Skrevet Juli 27, 2013 Forfatter Skrevet Juli 27, 2013 Er denne justerings skruen "unik" til enhver WG , eller er det noe universalt ? Spør å graver jeg , er jo det man lærer av , hehe )
rasstut Skrevet Juli 27, 2013 Forfatter Skrevet Juli 27, 2013 Skal ta noen fler bilder en dag jeg har tid ! Mener å ha lest at man vil kunne ha høyere ladetrykk ved bruk av begge uttakk på på WG ?
ehrnst Skrevet Juli 28, 2013 Skrevet Juli 28, 2013 justeringen er vel noe ikke alle wg'er har. Min tial har f.eks ikke det. at du kan lade mer ved å bruke begge uttakene er nok feil. Derimot kan du med det rette utstyret (datasprut og elektronisk boost controller) bruke begge uttakene og bygge boost mye tidligere, redusere boost creep etc. Hvilken boostcontroller har du? mest sannsynlig støtter den kun bruk av den nederste på wastegaten
rasstut Skrevet Juli 29, 2013 Forfatter Skrevet Juli 29, 2013 justeringen er vel noe ikke alle wg'er har. Min tial har f.eks ikke det. at du kan lade mer ved å bruke begge uttakene er nok feil. Derimot kan du med det rette utstyret (datasprut og elektronisk boost controller) bruke begge uttakene og bygge boost mye tidligere, redusere boost creep etc.Hvilken boostcontroller har du? mest sannsynlig støtter den kun bruk av den nederste på wastegaten [ Bilde ] Takk for utfyllende og bra svar ! Jeg er ikkw sikker på fabrikat av ladetrykksjusteringen men skal finne ut mer info ! Og noen bilder ! For øyeblikket står bilen med en clutch som er helt ferdig så får ikke praktisert noe på dette før den er kommet på plass ! Takk for svar gutter
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Juli 31, 2013 Skrevet Juli 31, 2013 Hvis man har elektronisk controller/datasprut kan man få høyere trykk ved å bruke begge uttaka. Siden man kan blø luft inn bak på WG for å hjelpe fjæra. (kan muligens få det til med manuell også, men det krever nok endel testing) Er pga dette man får tidligere ladetrykk også siden WG holder bedre tett. Boost creep får man ikke gjort noe med siden det er pga for liten WG (evt dårlig design på grenrør, eller rør utfra WG).
ehrnst Skrevet Juli 31, 2013 Skrevet Juli 31, 2013 sett flere bevis på at closed loop boost control kan minimere eller forhindre creep. Antar at en skikkelig tunet PID contriller klarer å blø ut evnt overtrykk. Selvfølgelig, om man kjører et helt feil designet oppsett vil man nok oppleve spikes uansett
Morty999 Skrevet Juli 31, 2013 Skrevet Juli 31, 2013 2 slanger ut fra innsug , den ene går rett ned og på side uttak , den andre går fra innsug og igjennom ladetrykksjustring og inn i topp uttak på WG . Men lurer på dette hullet du ser i senter på topp WG , det skal vel ikke stå pip åpent ? Takk for svar , mvh joakim det er riktig koblet jo, men det hølet kan aksnkje ha gjenger? fordi det skal være en bolt så du kan stramme fjøra litt på di der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå