NaasE90 Skrevet Juli 23, 2013 Share Skrevet Juli 23, 2013 Heisann, Har som sagt en BMW 318D 2007 modell. Har en rar lyd når eg trykke inn clutchen. Det første som slo meg og kompis var gåene clutch lager, altså at lyden kjem når det grip og slepp på akselen. Men hørte også med ein sertifisert mekanikar som ikkje trudde det var clutchlagera sidan lyden kjem bare medan eg trykker inn clutchen, den forsvinn før clutchen er heilt inne. Han sa om clutchlagera var gåen hadde lyden skrangla fortsatt når clutchen var heilt inne. Han anbefalte meg å oppsøke bmw verksted for å få 100% svar på kva det kunne vær, men han var ganske sikker på at det ikkje var det eg og han andre mekanikaren/kompisen trudde. Han som eg kjøpte bilen med for ein måneds tid sidan sa han hadde sjekka lyden på eit BMW biltreff der han hadde snakka med ein mekanikar som kunne desse bilane ut inn, og han sa det var normalt på desse modellane. For lyden kjem bare då clutchen blir trykt mellom 20-80% inn, så forsvinn den. Ingen lyd da bilen står i fri. Har ikkje så mykje peiling på dette, men søkte opp gåene clutch lager og der stod det at lyden ville vedvare når eg trykte clutchen inn og holdt den der, slik som det ikkje gjer med meg. Har nokon erfaring eller nyttige svar angående denne lyden om kva det kan være? takk på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LoKi Skrevet Juli 23, 2013 Share Skrevet Juli 23, 2013 Jeg vet ikke helt hva som defineres som "clutchlager" i denne sammenheng, men jeg vil tro det er utløserlageret i forhold til hva som blir sagt. Et utløserlager vil ha trykk og brukes under hele prosessen, og det er dermed korrekt at det normalt vil gi støy fra du trykker inn til du slipper clutchen. Det er dog ikke det eneste lageret du har i girkassen din.. Kjenner du noen form for vibrasjoner i girspaken i forbindelse med lyden? Eller i pedalen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NaasE90 Skrevet Juli 23, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2013 Ja det var utløserlagera eg meinte. Eg kjenner ingen vibrasjon i gasspedal eller girspak. Men skal utløyser lageret lage så mykje lyd da? Var ein som sa det var normalt på bmw som var trimmet og byttet til bedre clutch og hadde mange hundre hk. Veit ikkje som det er relevant forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LoKi Skrevet Juli 23, 2013 Share Skrevet Juli 23, 2013 Vanskelig å si, siden vi ikke vet hva lyden er. En filmsnutt hadde vært til stor hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NaasE90 Skrevet Juli 23, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2013 Er på veg til Frankrike nå, men skal poste ut en filmsnutt om 2 vekers tid slik du får høre på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NaasE90 Skrevet September 17, 2013 Forfatter Share Skrevet September 17, 2013 Heihei!! Litt sen oppdatering på saken dette her.. Men har lest mye rundt om på nettet og funnet ut at denne lyden eg snakka om er normal på nyare bmw modella. Det er eit såkalla "flywheel" som må skiftast som eg forstår det. Her er ein youtube link til ein fyr som har akkurat same lyd som meg på same tidspunkt når eg trykke inn clutch pedalen : Vær så snill og åpn vidioen og gi meg feedback, om det er dette flywheelet må jeg da bytte hele clutchen?? Takker for svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LoKi Skrevet September 18, 2013 Share Skrevet September 18, 2013 "Flywheel" er kontaktflata til clutchen som er festet til veiva. Hvis du trodde clutchbytte var dyrt.. Det kalles svinghjul på norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet September 19, 2013 Share Skrevet September 19, 2013 Det er vel et kjent problem på dei bilene at svinghjulet er defekt. Men viss det va utløyserlageret ville den vel lagd lyd når clutch er ute også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LoKi Skrevet September 20, 2013 Share Skrevet September 20, 2013 Det er vel et kjent problem på dei bilene at svinghjulet er defekt. Men viss det va utløyserlageret ville den vel lagd lyd når clutch er ute også? Utløserlageret "henger i friluft" når du ikke rører clutchen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå