Jump to content

BMW 318iS Går varm... Vifte byttet


VetleMB
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

De 3 siste ukene har bilen min hatt problemer med at den går over midten på temperaturmåleren...

ayxukj6t5rhay5rc6be8.jpg

Som vist på bildet!

Hørte med et par venner av meg, og da fikk jeg beskjed om å bytte Viscous vifta da den var slitt.. Prøvde å dytte den en runde rundt så spant den omtrent som den skulle hatt kulelager, og den skal jo være relativt hard å vri på når den er varm..

Denne vifta ble byttet igår (Onsdag 24.07.2013) etter mye slit da den gamle satt dønn fast, men til ingen nytte går fortsatt over normaltemp, byttet også vifteblad (11-blads vifte) da det var kast i den gamle så både vifta og viscous koblinga er ny!

Er det noen som har forslag til hva/hvor feilen kan ligge? Lekker ingen plasser og det bygges trykk på kjøletanken da det freser i lokket på kjølevesketanken når man åpner "korken"

Er neste å bytte termostat? Eller har noen noe bedre forslag, spytt ut! Har lite tro på at det kan være vannpumpa, men man vet jo aldri...

Og til slutt, har ALDRI gått over til at motorlampa lyser på overheting, er bare det at den går over midten, noe den aldri har gjort før... Føler at feilen kom sammtidig som en dag jeg vasket luftfilteret (Simota Racingfilter) men mulig dette bare er tilfeldig, vet noen filter skal ha olje, (husker ikke om mitt skal ha det eller ikke) Men kan det ha noe å si på tempen da? Den er jo ikke det viktigste under kjøing av motoren vil jeg tro.. Men har altforlite greie på dette her så...

Håper på noen svar som kan hjelpe! :)

Link to comment
Share on other sites

Siden du allerede har skiftet viften (som det som oftest er) så ville jeg prøvd termostat. Kanskje til en som åpner tidligere? Det må du vurdere selv etter hvor mye du kjører i varmere vær osv.

Men en treg termostat kan føre til at den går litt over siden den åpner for lite eller for sent.

Billig og enkelt iallefall.. :)

Neste steg er å bytte vannpumpe selvom jeg ikke har troen på at det er den. Da får du samtidig byttet kjølevæske og luftet skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Radiatorlokket var ikke helt tett, så bygde ikke nok trykk alikevel. Men jeg har fortsatt samme problem, så neste steg blir vel å bytte termostaten og lufte ut kjølesystemet?

Link to comment
Share on other sites

Spørs om det er termostaten ja. Er det termostaten vil bilen din gå seg varm veldig raskt..

Sjekk om alle kjøleslangene er varme (det skal de være når motor er varm)

evt skru ut termostat, kok den og se at den åpner. Ikke vits i å kjøpe ny termostat før du vet at det er den som er gåen.. Det er ikke dyreste saken, men vekkasta penger uansett.

Link to comment
Share on other sites

bytt termostat, koster ikke mange kroner på biltema.

Biltema termostat? :P Varer vel i et par uker så går den til helvette eller fungerer det? Har nå pleid å bruke Bil xtra eller Mekonomen/ebay :P

Link to comment
Share on other sites

Termostat kan du kjøpe org/uorg hos gs bildeler/koed osv =)

Ja, det vet jeg :) Men Mekonomen har ifra GS og da får man det med en gang, så blir det bytta fortest mulig :>

ska teste biltema termostat på min touring (E39) , kan gi tilbake melding på holdbarhet =)

Hehe, gjør det :) Selv om jeg antagelig har byttet allerede da, vet ikke hvor lenge jeg tørr å vente :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...