Gå til innhold

Spørsmål. Importere bil, England-Forsikring-Skilter

Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et lite dilemma her, da jeg ikke vet helt hvordan dette foregår.

Som kanskje noen vet, så står bilforsikring på eier, og ikke på bilen.

delevis hvis jeg kjøper en bil der borte, så har jeg ingen forsikring på bilen.

Siden de Norsk prøveskiltene kun gjelder i scandinavia, så hjelper ikke dette.

Har ringt til mitt eget forsikringsselvskap og hørt om det er mulig å tegne forsikring på engelskbil, dette hadde de aldri hørt noe om før, så tviler dette funker.

Det må vel være en eller flere som har gjort dette før?

Hva er det dere gjør?

Er det slik i England, slik som i Tyskland, at man får leid skilter med forsikring på som gjelder i et par dager, eller hvordan virker dette?

og i så fall, hvordan får jeg tak i dette ?

- Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bil fra England i fjor sommer.

Jeg ringte banken der jeg har bankkonto (Sparebank1) og spurte om det var mulig å få forsikring på en utenlandsregistrert bil. Det var ikke noe problem sa de (men jeg mener det var med forbehold at den skulle registreres i Norge). Det de måtte ha var chassisnummer, utenlandsk registreringsnr. og et par andre opplysninger jeg ikke husker (ikke komplisert). Denne forsikringen gjaldt kun hjemturen, og i det øyeblikket bilen ble parkert hjemme var forsikringen ugyldig. Husk å ha med forsikringsbevis på hjemturen og ha telefonnummeret til forsikringsutsteder klart i tilfelle du blir stoppet av politiet. Engelsk UP liker å taue inn biler uten forsikring.

Man kjører hjem på engelske skilter. Man bruker ikke prøveskilter, heller ikke eksportskilter. Så snart du kommer inn i Norge skal du melde fra til tollen. Du må ha med utenlandsk vognkort, kjøpskontrakt (med kjøpspris på bilen), og førerkort/ID. Så venter du i noen minutter mens de fyller ut noen skjemaer. Så kan du kjøre bilen i 30 dager på engelske skilter i Norge (men husk å klarere dette med forsikringsselskapet). Etter det må du kjøpe prøveskilter hvis du ikke får den registrert innen den tid. Tollpapirene leveres til ditt lokale tollkontor der man betaler moms og evt. engangsavgift. De engelske skiltene leveres samtidig inn, såfremt du ikke "sender de tilbake til bilselgeren."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...