Joachimd Skrevet August 2, 2013 Skrevet August 2, 2013 Har en E36 318is med diverse problemer. Girkassen er det mye tull med. Blandt annet kan den til tider "låse" seg i 5 gir, og jeg må bruke mye til på å "lirke" det den ut igjen av gir. I tillegg pusser den tenner når jeg girer i 4, men det skjer bare dersom motoren ligger på ca 2500 omdreininger eller mer, eller dersom jeg gir lett gass mens jeg setter den i gir. Dette har også begynt å skje innimellom med 3 gir også. Det er mye slark i girspaken, og den kan til tider være vanskelig å få til å bli sittende i gir, altå den kan til tider hoppe ut igjen av gir. Dette gjelder hovedsaklig 3 og 4 gir. Clutchen slurer noe volsomt i det jeg slipper den ut dersom jeg har litt turtall på motoren, og det tar gjerne flere sekundereller til jeg tar foten av gassen før den tar skikkelig igjen, og motoren fortsetter gjerne å stige med ytterlige 1000+ omdreininger uten at bilen går noe fortere. Det skal ikke mer til enn 2500-3000 før den ikke fungerer om den skal. Gripepunktet er også veldig langt ute. Kan dette være noe så enkelt som en slitt clutch, eller ligger det noe mer bak? Mvh Joachim På forhånd takk! =)
BmwDieselPower Skrevet August 2, 2013 Skrevet August 2, 2013 Clutchen din er nok slitt ja siden den slurer... Høres ut som kassa di har slitte synkroniserings ringer, men det et rart siden det skraper over et vist turtall. Hvordan er den ved start og stopp? Lett å få i 1 og revers?
Joachimd Skrevet August 5, 2013 Forfatter Skrevet August 5, 2013 Takk for svar! Ok, tenkte meg det. Har kjøpt ny clutch, så da får jeg bare hive den på. Jeg og synes det er veldig merkelig. Det er nesten som om clutchen ikke slipper helt opp, så når jeg gasser mens jeg girer eller ikke lar motoren falle på turtall før jeg setter den i gir, så skraper det. Det er ingen problemer ved normal start og stop. Beklager, jeg tenkte feil. Det er 1 og revers som kan være vanskelig å få i gir.
Pesslaad Skrevet August 5, 2013 Skrevet August 5, 2013 Har skraping på 5 giret mitt ved høgt turtall ved hurtig girskifting men ikke vist jeg girer sakte på høgt turtall, mens resten av giran virker fint. Er det å pga slitt synkroniserings ring? Eller kan det være på grunn av jeg har en liten lekkasje på girkassa, sånn at det kan være litt lite olje på den?
Joachimd Skrevet August 5, 2013 Forfatter Skrevet August 5, 2013 Det kan høres ut som det samme problemet jeg også har.
stig. Skrevet August 6, 2013 Skrevet August 6, 2013 du har ræva clutch derfor skraper den over et vist turtall,fordi clutchen din mest trolig ikke løser helt ut ,så går du over et vist høyt turtall klarer ikke sync ringa dine og bremse nok,å da skraper det bytt clutch og gear olje så tenker jeg kassa di blir veldig mye bedre jo før du gjør dette jo bedre,er ikke helt sunt for sync ringa å bremse en lamell som forsatt får litt medfart fra trykkplata siden den ikke løser ut helt
stig. Skrevet August 6, 2013 Skrevet August 6, 2013 å jeg vil også bare nevne at det kan hende du er uheldig å at kassa er filler siden bilen har blitt kjørt for mye med ræva clutch. å du kan ha skikkelig dårlig gearoverføring.
Joachimd Skrevet August 9, 2013 Forfatter Skrevet August 9, 2013 Takk for svar, da har jeg litt å gå etter! Har som sagt ny clutch, så får montere den på og bytte olje. Jeg vet også at giroverføringen er dårlig, så må gjøre noe med den også. Er det mulig å stramme opp overføringen, eller må jeg til med delebytting for å fikse den? Om ingenting annet duger, så har jeg en donorbil med en ekstra girkasse som jeg kan montere over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå