Gå til innhold

Pedi's Pedi-Truck anno 1929. Garasjebilder s11


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Å bygge "Hot Rod" på en 1929 modell er ingen spøk. Iallefall ikke ut fra det lille jeg har som utgangspunkt.

Før noe som helst kan gjøres, må delene aksepteres av Biltilsynet som:

a) Et kjøretøy, og ikke bare skrot/deler...

Og hvis ja, et kjøretøy:

B) Et kjøretøy som har tidligere vært registrert i Norge...

Hvis fortsatt ja:

c) Stemmer delene overrens?

Hvis ja, enda en gang:

d) Er delene/kjøretøyet identisk/tilhørende foreliggende ID og ID-papirer?

Og for sikkerhets skyld, hvis ja på alle overnevnte punkter:

e) Er dette er godt nok utgangspunkt for ombygging.

Dette er trinn ÉN... Av mange...

So, what to do?

Joda, hva dukket opp i gården min i dag?

t6xte02jobchl1etoh6j.jpg

Hmmm... En F10 530....

Hvem er det som skjuler seg bak den døren der?

Joda, jaggumeg...

ot2l0wwp2lk7569uc0z2.jpg

Godeste Arne Bakkevig fra Biltilsynet i Haugesund som kommer i den flotte privatbilen sin på førstegangs befaring.

En haug med bilder ble tatt av Trucken, og papirer i mente ble forlagt og dokumentert/fotografert.

w8iydq5vconyq9p8375k.jpg

Ikke godt å få alt til å "stemme" når det ser slik ut, stakkars ;)

jb9fm4iqzo30bz6y5jn1.jpg

Praten gikk lett, og forståelsen for både prosjekt og deleinnhold var der nå heldigvis.

Men det er jo alltid et men...

Innledningsvis satt jeg opp noen punkter. De punktene er egentlig bare for å identifisere at dette virkelig er et kjøretøy, som de kan legge inn alle data på nytt igjen. Denne trucken ble avregistrert 7. oktober 1960, og da Biltilsynet la om systemet sitt i 1986 ble alle kjøretøy som ikke var påskiltet/registrert tydeligvis tilintetgjort. Så selv om jeg har vognkort og alle papirer fra Statsarkivet, så står ikke trucken i systemet.

Dette er hindring nummer 1...

f) Hvis han/BT godtar mine papirer, og "innrømmer/godtar" at mine deler hører sammen med papirene mine - så har jeg et kjøretøy som kan legges inn i datasystemet.

Tungrodd system?

Jupp...

Nødvendig? Joda, jeg ser den. Det er mange som driver med distrubisjon av ID-papirer og det jukses mye innefor AmCar-verdenen også. Så det er helt greit, jeg har jo mitt på det rene...

Kan jeg begynne å bygge nå?

Selvsagt ikke, såååå enkelt skulle det ikke være.

HVIS identifiseringen går igjennom og godtas, så er det neste skritt...

g) Selv om ID er ok, er dette allikevel et grunnlag for OMbygging til Hot Rod?

Det er ikke bare til å bygge om. Det er en hårfin grense mellom OPPbygging og OMbygging. Jeg skal/vil jo bygge OM, ikke OPP. For å kunne ta en OMbygging MÅ givetvis ramme og chassis være urørt, til en viss (dog ukjent - her er det skjønn som gjelder) grad. Min ramme har jo vært kappet, men sveist i sammen en gang i tiden. Dette ville jeg jo helst ha ordnet opp i, men da kapper jeg jo i rammen - og erstatter gammelt stål med friskt og sterkt stål. I min verden er jo det et pluss, men i BT's verden er det slik at "hvis din ramme er såpass defekt/skadet/rustet at den ikke kan brukes uten å bytte deler av den, så er det ikke grunnlag lenger for en ombygging. Da annses rammen som ikke original lenger..."

Damn, dette skal ikke være plankekjøring - det er nå helt sikkert...

Dette er nok en prosess som sikkert kan ta litt tid. Hvis BT mener at alt må kasseres, så er det jo nye runder med klagemål osv... Steike for en eventuell suppe dette kan bli...

Og bare for å "toppe heile driden", så når/HVIS OVERNEVNTE punkter går i orden....

Ja... Da er det jo bare alt igjen. Jeg må fortsatt søke om enhver endring, og enhver endring må tas i betrakning til skillet mellom oppbygging og ombygging.

Herliga London, dette er jo mer omfattende enn alle ombygginger jeg noensinne har gjort i BMW-verdenen ;)

Dette kan nok ta litt tid, behandlingsprosessen i BT er jo ikke akkurat lynkjapp ved slike omfattende ombygginger, så denne tråden kan lett dø ut innimellom de forskjellige papirkrigene med Statens Vegvesen... Var vel egentlig derfor jeg i utgangspunktet ikke ville starte opp en tråd på denne trucken allerede nå, men interessen ble så "stor" at jeg gjorde det allikevel.. ;)

Over og ut fra Retrogarasjen i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du "litt" å henge fingrene i papirmessig, det skal være sikkert og visst.. :)

Ja, det var faktisk strengere krav enn jeg trodde var mulig. Jeg har faktisk fått forståelse nå for de som bruker flere år på å få godkjent bilene sine. Hvis jeg ikke tar helt feil, så brukte byggherren på T-Forden til en kompis av meg 6 (!!) år på å få den godkjent...

Uff, jeg hadde gitt opp etter første "hvis".

Kult at Hr. Bakkevig kjører BMW med AC Schnitzer stæsj da. :-)

Ja, jeg må holde tunga i rett munn for å få dette til - ingen tvil om det..

Ja, Bakkevig er litt BMW-gutt - det er jo litt stilig da...

åjøø, skal bli spennende å se hvordan dette går :)

er det noen som er rett mann, så er det i hvertfall deg. lykke til ivar !

Takk for det, vi får nå se etterhvert om dette går seg til ;)

Ja disse reglene på om og oppbygging, kan man ikke bli kloke på. Går på skjønn som du sier.

Jeg forstår ikke helt hvordan de klarer å holde en strikt linje på et system som er basert på skjønn. Da er det nesten på en måte avgjørende om saksbehandler har "hatt seg" kvelden før, slik at humøret er på plass.

Har du noe erfaring ut over ombygging av BMW, Yngve? Jeg stiller særdeles svakt på ombygging av og med selvbærende ramme. Jeg har kun satt meg inn i ombygging av selvbærende chassis...

Gromt prosjekt, her er det bare til å følge med videre.

Takk, vi får nå se etterhvert om jeg har tatt meg vann over hodet eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe tips på ramme biler nei. Å som du sier, har BT mannen hatt en god helg, går det meste greit. Treffer du han på en blå mandag, er løpet kjørt.

Tror nok fredag er en bra dag, da etter kl 12 når de ønsker seg helg :D

Pøs på meg bilder og info når det gjøres noe :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaalright!

Ingen bildeupdate, men dog er det informasjon som jeg vil dele.

Jeg fikk mail før helgen fra Statens Vegvesen....

Alltid like "spennende" å åpne mailer som en venter på, det må sant sies.

Men det var nå en positiv mail, heldigvis. Det var tatt en omfattende runde på "bruket" vedrørende Truck'en min om dette med identifisering som et kjøretøy (som jeg beskrev tidligere i tråden), og de var kommet frem til at delene mine mest sannsynlig var samsvarende deler til id-plate og de respektive papirer jeg hadde. Det må vel innrømmes at jeg ikke hadde mer enn akkurat nok for at det skulle gå seg til, men heldigvis gikk det i min favør denne gangen.

Etter mottatt mail tok jeg turen opp til BT, og hadde et lærerikt og informativt møte med Bakkevig. Jeg skal vel være såpass ærlig og si at det møtet jeg hadde med han, lett burde vært filmet og lagt med som vedlegg til alle som søker om ombygging. En flott åpen dialog, med både kunnskap og informasjon til dette med ombygging av kjøretøy.

Etter møtet med Bakkevig var det klart for trinn to i denne lange prosessen:

Søknad til SFOOR.

Egentlig en fin oppstilling til de som er usikre på hva de kan/bør/skal søke om, men for min del ble den litt knapp. Men siden dette ikke er en "låst" søknad, valgte jeg denne gang å gå for SFOORs skjema. Det er greit å danne et grunnlag for søknaden, og utdype den etterhvert. At det er mer tidkrevende, er nok et faktum. Men et annet faktum er at jeg har nå fått en bedre forståelse for dette med den hårfine balansegangen mellom ombygging og oppbygging jeg beveger meg på. Så jeg ser vel nå, om jeg liker det eller ikke, at det blir kanskje ikke akkurat lett å få gjøre alt det jeg vil - uten å bikke over til oppbygging....

Liker jeg at regelverket er bestemt og litt "firkantet", nei ikke helt. Jeg ville jo helst kunne bygge det jeg vil :) . Men regelverket er nå slik det er, så da er det å fremlegge "korrekt" planlegging av min byggeplan. Det er så såre enkelt at 2 forskjellige løsninger kan medføre ett avslag og ett godkjent. Slik jeg ser det, så er det ingen direkte fasit på dette, kun retningslinjer og tidligere gjennomprøvde metoder/løsninger...

At SFOOR skal godta alt jeg vil gjøre, hadde vært flott. Men det må legges til grunn at SFOOR må forholde seg igjen til et egentlig snevert VegDirektorat, og da kan de ikke akseptere alle idéer og merkverdige løsninger fra lekmenn som feks meg. Ombygging er noe VD ikke er særdeles happy med, de vil jo helst ha "nye, trafikksikre og skikkelige" biler på veien - ikke hjemmesnikrede HotRoder fra krigens dager med sværande motorer og minimal sikkerhet. Forståelig nok. Slik jeg nå er blitt fortalt, er det en gruppe med kompetansefyllte entusiaster som holder i live muligheten for ombygging via SFOOR - og det siste de trenger er knurrende typer som ville bygge 1000 hester i en gjennomrustet Fiat Abarth, som ikke forstår et det ikke lar seg gjøre. 90% av alle ombygginger som det søkes om, er på et grunnlag som er kjent for SFOOR (A-Ford 1932, BMW E30 M3 osv) - og litt mer plankekjøring.

Men så er det jo slike typer som meg.... Som vil gå litt utradisjonelle veier, og i tillegg balanserer på en knivegg med litt for mye verktøy (les:overvekt) i hånden som vipper meg mot oppbygging. La meg se litt nærmere på min egen sak, som danner litt utfordringer på min vei:

- BMW V12 motor og gir: egentlig ikke det største problemet slik jeg ser det. Motorbytte til stort motorvolum og økt kW er jo normalt i et HotRod bygg.

- Bakstilling: BMW bakstilling på driv og en ekstra boggiaksel er en unormal affære. Her fraviker en bilens opprinnelige identitet, jeg ser jo lett den.

- Ramme: Jeg kunne jo tenkt meg å endre rammekontruksjon bak kick-up for å bedre plassen til boggiaksel. Dette er jo også et sårt punkt, rammeendring... Det er ikke noe særlig egentlig i forhold til dette med oppbygging - men det er jo egentlig eneste problemet jeg ser for meg da - ikke selve casen med funksjonaliteten til en ekstra aksel på en liten lastebil.

- Jeg ønsker å gjerne bruke en annen grill enn originalt. Det er nok gjerne ikke et pluss, for da fraviker jeg jo originaliteten til utseende. Damn... Det er mye å holde styr på her... ;)

Helt ærlig... Jeg TROR... At hvis jeg hadde droppet den bakre akselen og i tillegg droppet både rammeendring og bruk av annen grill, så hadde nok denne søknaden lettere kunne gått igjennom. Slik jeg ser det da.

Men det er jo ikke sik at jeg ser "slaget" som tapt allerede, på ingen måte. Slik jeg forstår det, så er det rom for seriøs diskusjon og klagemulighet på vedtak som blir fattet. Men igjen... Det gjelder jo å holde seg innenfor ombygging, og steike meg dette skal bli en hårfin greie...

Kjapt oppsummert: ID på truck er ok, og første utkast med søknad til SFOOR er levert inn.

Jeg håper jo selvsagt på en kjapp tilbakemelding, men det er jo heller tvilsomt - for jeg ser jo for meg at denne søknaden garantert blir lest av samtlige i SFOOR-gruppen - ikke fordi den er godt skrevet, men for at den tøyer strikken til hva som kan tillates... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

God helg, godtfolk!

Nå er det jaggu lenge siden noen update på Bimmers. Og det er jo rett og slett for at det ikke har skjedd noe i garasjen heller. Det er litt deilig å ha en bil som står der, liksom bare klar til kjøring - om det er treff eller søndagstur liksom...

Truck'en har det jo selvsagt ikke blitt gjort noe med, her venter jeg selvsagt på SFOOR i første omgang.

Men i mellomtiden fikk jeg tak på et vrak av en E39 Touring som skulle ha luftfjæring. Genialt, det var jo flott. Gratis skulle bakstillinga være, for hvis jeg skrudde av diffen og bremsene til eieren - så skulle jeg få resten.

Men bilen som jo henslengt på en mark, og fisefin som jeg er - så orket jeg ikke engang TANKEN på å ligge der i gresset og skru. Så det endte med at jeg fikk hele driten med meg hjem i trygge omgivelser heller. Bedre det... Fikk en kompis med som skulle ha noen deler til sin egen E39 med fucket luftfjæring.

Nabo-Morten var god å ha med traktor og lesseapparat - så slapp vi å løfte noe selv....

IMG_3910_zps8168c292.jpg

Yezzz!!! Enkelt!

IMG_3911_zps4f276c48.jpg

Dette ble jo veldig bra...

IMG_3912_zps524ae5de.jpg

Vel hjemme er lossing en lek, det er jo bare å rygge rett inn, og løfte bilen av hengeren. 2 minute job... Genialt, for å skru i utmarka er jeg for gammel til...

IMG_3913_zps234fa52f.jpg

Dette var på onsdag. Hadde "store planer" om å gjøre absolutt ingenting i går kveld, bare kokse på sofaen etter at ungene var i seng. Men vips så sto vår alles kjære Pernezz i stua i går kveld, ikledd arbeidsklær og arbeidslyst - og hadde sin kompis Jack med også. Jack Daniels, for dere som ikke kjenner ham - kommer ofte sammen med Cola...

Så vi hadde oss 2.5 time med rolig jobbings, men mange flere timer med reinspikka hyggelig samvær (neeeei... ikke samkvem, men samvær, hehe..) utover natta...

Så før første glasset med Jack og Cola var tomt, sto denne på gulvet.

IMG_3921_zps4f031c39.jpg

Bare til å fylle på igjen, Pernezz var fornøyd med det...

IMG_3922_zpsfc961d02.jpg

Meget fornøyd ;)

IMG_3923_zps64618787.jpg

Etter en røyk og de, så ble bakstillinga tatt ned. Men for svarte, det var jo faenikke luft på denne, kun vanlig fjæring. Grrr.... Strek i regningen.... Men men, er jo bare til å få det av... Jeg trengte jo en Touring travers...

IMG_3924_zpsf2bc7e4a.jpg

Åhhh, det er godt å ha en traverskrane i taket, slippe tunge løft - samt det er genialt å jobbe på en bakaksel som har korrekt arbeidshøyde...

IMG_3925_zpsbfbc8891.jpg

Tilslutt så måtte vi jo hive av bakdiffen som eier skulle ha...

IMG_3928_zps98e9507d.jpg

Resten av kvelden ble bare en sosial suksess, er deilig med slike frikvelder, uten unger og kjerringmas...

Så ingen byggebilder ennå, men for all del - jeg må jo samle deler til trucken for å kunne komplettere den en gang.

Takk for følget denne gangen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...