Gå til innhold

E36 318 motor


torfinn91
 Share

Anbefalte innlegg

Gå for 318 is (m42) med reg kjede, 16 ventiler og 146hk istednfor 318i (m40) med reg reim, 8 ventiler og 112hk..

Tikking er kjent problem på m40 grunnet fabrikk feil som medfører tidlig kamaksel slitasje, i tilegg tilegg til å generelt vere en møkkamotor etter min mening. M42 har også potensialer for effektøkning opptil 300hk ved turbo, sprut og enkle modifikasjoner.

Får en god m42 brukt for rundt 4 tusen kroner;)

Girkassa er lik den du har.

Alt du må bytte er gassvaier og hjerne med motorledningsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnettet er vel litt ulikt vil jeg tro

Er noe små forskjeller på m43'ene også etter årsmod og slikt

Noen har el.styring av tomgang og de eldre har tomgangsmotor f,eks

m43 har også coilrekke, mot m40 som har rotor/fordeler

Men får du tak i en komplett m43 med dynamo, servo, hjerne, elnett etc så passer girkassa og clutch på

Lmm er nok lik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M42 har uansett mye mere hk, og byr ikke på mere utskifting av deler enn m43 (untatt at det er headers, så eksos må også skiftes).

M43 er en videreutvikling/forbedret utgave av m40 motoren, dvs ikke bedre enn m42 effektmessig fordi om den har høyere "tall-verdi" utifra navnet m43 kontra m42. (Stoor forskjell på de)

Sier det bare så du ikke blir missleidet utifra navnet;)

M42 trengte ikke noe videreutvikling/forbedring så det er sagt, og er å regne som "fattigmanns M3 motoren, med enorme potensialer.. (kremt,kremt) hehe:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...