Gå til innhold

Vibrasjoner når motoren er kald, noen som har råd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har opplevd vibrasjoner fra motoren når jeg starter de siste dagene når det har vært relativt kaldt (14 grader og under) og rått, men som gir seg etter et par minutter. Har ingen feilkoder på bilen. Alle coilene ble byttet for to måneder siden hos Strandveien Auto som garanti fra BMW AG. Snakket med Strandveien i dag, og de nevte at insprøytningsdysene mulig kunne være en garantisak fra BMW AG og mulig at dette kunne være årsaken.

Noen som har andre ideer på hva det kan være? Og noen som vet hva BMW AG bytter som garatisaker på N53-motoren?

Bilen er en 09 E91 325i med N53 motor.

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 3 weeks later...
Skrevet

Hei, tar opp denne igjen.

Har fremdeles samme problemet, motoren går ujevnt ca 1 min etter kaldstart på tomgang. Motorlampen lyser ikke men jeg har fått "engine failure" to ganger, men den kommer en liten stund etter at jeg begynner å kjøre, og det er da bare å stoppe motoren og slå av tenningen og starte på nytt, så er varselen borte. Starter jeg bilen når den er varm maler den som en katt og går som den skal.

Har tatt diagnose hos Bilia Ski og fikk se at det har vært to feilkoder, på fuel-trykket og på katalysatoren. Bilen går bra (når den er varm) og jeg opplever ikke noe høyere forbruk enn normalt for disse motorene, så at katalysatoren er gåen, har jeg lite tro på. Jeg tror at det er en følgefeil fra forbrenningen ved kaldstart. Har delvis fått dette bekreftet fra Bilia Ski som sa at sensoren for varsel her er veldig følsom, og siden forbruk og ytelser er bra, er det nok ikke denne.

Diagnosen viste ingen problemer med colier eller innsprøytning. Da står fuel-trykket igjen. Høytrykkspumpen ble byttet i mai 2011 sammen med NOx-sensensoren hos Bilia Tønsberg, og jeg ville forvente at en slik del skal holde mer enn to år, men jeg skjønner ikke hva det skulle være om det ikke er den som fusker.

Noen som har tanker om hva som kan være galt?

Har forresten kontaktet Bilia Tønsberg og diskuterer muligheten for en reklamasjon, men vil da være rimelig sikker på at det er pumpen som feiler, så trenger noen kloke hoder som kan si om jeg er på rett spor.

Skrevet
Høytrykkspumpene er vel en svakhet på disse?

Stemmer det, men to års levetid på forrige og den jeg har om bord nå er jo ikke spesielt bra... Noen som vet hva svakheten er på disse? Litt merkelig oppførsel om pumpen bare fusker på kaldstart synes jeg...

Noen som har råd om det kan være noe annet som er galt, eller er det rimelig sikkert at det er høytrykkspumpen?

Skrevet

Har bilen (523i -08) inne for det det samme som deg.

Fusker ved kald motor i noen min, maler fint når den er varm og ikkje en feiltenning når eg gir gass.

Hos Jæger i mai mnd blei det byttet tennplugger, coiler og div filtre.

No hadde de gått igjennom brensel systemet, dyser, nox og lambda var ok i følge de, men mekanikeren mente det kunne være bensinpumpen.

Hvorfor den bare da eventuellt gjør dette ved kald motor vet ikkje eg..

Har mine tvil, men eg krysser fingrene!

Kan komme tilbake på onsdag og gi en tilbake melding da eg skal hente den da.

Skrevet
Har bilen (523i -08) inne for det det samme som deg.

Fusker ved kald motor i noen min, maler fint når den er varm og ikkje en feiltenning når eg gir gass.

Hos Jæger i mai mnd blei det byttet tennplugger, coiler og div filtre.

No hadde de gått igjennom brensel systemet, dyser, nox og lambda var ok i følge de, men mekanikeren mente det kunne være bensinpumpen.

Hvorfor den bare da eventuellt gjør dette ved kald motor vet ikkje eg..

Har mine tvil, men eg krysser fingrene!

Kan komme tilbake på onsdag og gi en tilbake melding da eg skal hente den da.

Lykke til!! Håper at de finner feilen. Er dette noe BMW gjør på garanti, eller har du måttet punge ut selv?

Begynner å lese meg opp på dette nå, og det er et alt for vanlig problem med disse motorene. Men skjønner fremdeles ikke hvorfor det skal være et problem på kald motor :-k

Ser fram til tilbakemelding etter verkstedsbesøk.

Skrevet

Takk for det og lige så :)

De tar det på reklamasjon hos meg (innenfor 5 år )

Coilene mine var brent i mai, men blei også byttet på reklamasjon til en nyere type.

Tok diagnose utenom jæger bare for å få en innsikt i hva det gikk i og da gikk lambda, nox sensor og feiltenning igjen og igjen..

Men lambda skal gi alarm i bilen ( det gjorde den ikkje) menst nox sensoren skal ikkje..

Håpte derfor på at det var noe så enkelt som nox sensoren, men eg var ikkje så heldig..

Men hvorfor jæger mener det er fuel pumpen vet eg ikkje, finner det noe merkelig selv da eg mener at den også da skulle fusket med gasspådrag o.l..

Men håper jo selvfølgelig på at de har rett ellers tror eg at eg sliter da både

lamda er kontrollert

nox er kontrollert

dyser er kontrollert

tennpluggene blei byttet i mai, vet ikkje om tennpluggkabler er kontrollert eller byttet

coilene blei byttet i mai

da gjenstår vel fuel filter og kam og veiv sensor ? ?

Skrevet

Har googlet dette problemet i noen dager nå, og ser at dette er et veldig vanlig problem for x25i, x30i og x35i-modellene med N53, N54 og N55-motorer, men også andre bilfabrikater har problemer med dette. Spesielt i USA har dette vært et veldig stort problem og BMW har forlenget garantien for feil på denne der. Noen som vet om det samme gjelder for europeiske biler? Eller hvordan finner man ut av det uten å gå til Bilia? Min bil er importert, og generelt er de ikke så interessert i å hjelpe meg da uten at jeg betaler alt selv.

Ser at BMW har endret pumpen over tid, første bilene ble levert med delenummer xxxxxxxx446 eller xxxxxxxx993, flere endringer er gjort og prøvd, og jeg har sett mange forskjellige delenummere på pumper, mange har blitt erstattet med 13517616170 (refabrikert) fra rundt 2010 (det er denne jeg har i min bil nå) som det vissnok skulle være mindre feil med, men fremdeles langt fra feilfri. De siste E9x fra 2012 og F3x med x35i-motor ble levert med 13517610761 og jeg har ikke klart å finne noen feil på denne, men etter hva jeg kan se er det en annen layout på denne, så den er ikke bare å sette den inn i min bil, men skal undersøke dette.

Det er mange teorier over hva som forårsaker at pumpene feiler, men har ikke klart å finne et enklet svar på akkurat hva som er årsaken. Det som tydeligvis skjer med pumpen er at impellerene går istykker. Noen hevder at dårlig kvalitet på bensinen er grunnen, men det skjer med de som fyller vpower og lignende også. En annen grunn kan være at flowen til pumpen tidvis er for dårlig, slik at det blir luft i pumpen som fører til kavitasjon. Er mest denne årsaken jeg tror kan være kilden. Pumpene er er brukt er sikkert innen for specen for å pumpe bensin, men det ligger sikkert ikke i kriteriene at det kan komme luft i systemet.

Slik jeg skjønner for min case vil det være slik at en eller flere av impellerene i pumpen er skadet av kavitasjon og at pumpen må gå litt lenger for å bygge opp arbeidstrykk, men hvorfor dette bare skjer ved kaldstart må da være at bensinen har hatt tid til å trekke litt tilbake i systemet og trykk må bygges opp.

Kom gjerne med kommentarer til min teori og erfaringer rundt disse pumpene eller om noen har andre teorier over hva som kan være feilen.

Hvor mange her er det som har byttet denne pumpen?

Skrevet

Uten å være bombastisk på at det eg sier er rett så vil eg ihvertfall si noe.

Eg tviler på at det er luft i pumpen, hvor skal den komme fra da?

Hvis impelleren er av gummi så kan eg godt forstå at den ryker etter noen år.

Har selv flere ombord i båten eg jobber på som har røket, og her har de både fått i oppgave til å transporere diesel og smørolje..

Gummien har rett og slett blir for hard og "fyller" ikkje like godt ut i kantene lengre og klarer dermed heller ikkje å bygge opp trykk..

Systemet her er vel så tett som det kan bli med mindre det er lite væske i tanken og at i svinger osv får pumpen sjangs til å suge luft.

??

Skrevet

Da har bilen vært på verksted og eg har fått testet den noen dager så ville bare fortelle litt mer om hva som skjer hos meg.

Som sagt så gikk det igjennom flere sensorer og kontrollerte fuel systemet.

Mekanikeren fant ut etterhvert at han hadde fått feilmelding på høytrykks pumpen, denne hadde han ikkje sett/fått før etter flere tester.

Denne blei kjøpt inn og byttet.

Bilen fusker dessverre enda, men på en annen måte.

Istedenfor å dette ned noen 100 rpm så holder den seg på rundt 1000 og rister. Så at pumpen har hatt noe med det å gjøre er nok klart, men dessverre ikkje alt.

Etter å ha montert ny pumpe så oppdages det en alarm på en av lambda sensorene (husker ikkje hvilken) og denne er no bestillt og skal byttes i morgen.

Når vi tok diagnose privat via inpa så såg vi og at den ene lambda sonden hoppet opp og ned i verdi så håper bare på at det er denne..

Videre svar kommer torsdag\fredag.

Ellers noe nytt hos deg ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...