Gå til innhold

Kompresjonstest av S50B30 på palle_no go


anbjørn
 Share

Anbefalte innlegg

I kveld så skulle jeg ta en kompresjonstest på en S50b30 motor jeg har.

Det som forundrer meg er at jeg ikke får noe kompresjon på en eneste sylinder.

Motoren står på en palle og jeg har ikke motor eller vanos styring tilkoblet.

Kobler kun strøm direkte på startmotoren.

Er det noen som vet om motor og vanos styring må være tilkoblet for at innsugskam skal stille seg inn riktig?

Jeg har tatt av toppdekselet og sjekket kamdrev og register. Alt ser meget bra ut og det kommer godt med smøring til kamaksel.

Det er ingen ulyder når jeg kjører den på starteren.

Jeg har ikke sjekket filteret til vanos, men skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilene skal vel lukke helt uavhengig av om du har vanos eller ei og hvilken innstilling den står i. Prøvd å sjekke om det blir økt motstand om du setter i alle pluggene og tørner den på starter? Du kan forresten dreie den rundt for hånd på reimhjulet forran, så får du en bedre føling med om det er kompresjon eller ikke. Bør være en vesentlig økt motstand med og uten plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilene skal vel lukke helt uavhengig av om du har vanos eller ei og hvilken innstilling den står i. Prøvd å sjekke om det blir økt motstand om du setter i alle pluggene og tørner den på starter? Du kan forresten dreie den rundt for hånd på reimhjulet forran, så får du en bedre føling med om det er kompresjon eller ikke. Bør være en vesentlig økt motstand med og uten plugger.

Hei,

Takk for svar.

Jeg har prøvd å kjøre den på starteren med alle pluggene i. Ingen forskjell.

Reimhjul og svingningsdemper forran er demontert for øyeblikket men det er jo fort gjordt å montere på igjen.

Skal få lånt meg et kamera og gå inn gjennom gass speldene for å sjekke om innsugsventilene lukker.

Men det er da rart om samtlige ventiler skulle være bøyd uten antydning til ulyder eller andre ting.

Har tatt av grenrør og der ser alt fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosventilene skal også være lukket på kompresjonstakten, så du kan sjekke der også om det er mulig. Den enkleste testen er vel den jeg nevnte, tørn rundt med og uten plugger. Gjerne sylinder for sylinder om du vil. Om det er null endring så har du definitivt et "ras" i toppen slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eksosventilene ser ut til å lukke fullstendig. På innsug så er det litt værre å sjekke skikkelig uten å ta av innsuget.

Det er i allefall ingen forskjell med og uten plugger.

Og som sagt, det er ikke kompresjon på noen av sylindrene, så da må det være skadde innsugsventiler på samtlige sylindre.

Rart i såfall når alt annet ser normalt ut. Plugger var fine, eksoskanaler fine (litt sot) Registerkjede kjentes stram of fin ut.

Overhodet ikke antydning til noe som helst annet en olje i bunnpanne og filter.

Skal prøve å få lånt meg verktøy for å sjekke om kammene står i riktig posisjon før jeg begynner å skru av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken funnet.

Samtlige innsugsventiler er bøyd. Ikke mye, men nok til at de ikke lukker helt. Mangler ca 2mm.

Jeg kjøpte denne motoren som "delemotor" så jeg vet kjenner ikke historien bak dette.

Mulig kjedet har hoppet over en tann eller to, men klarer ikke å se noen skader på skinnene.

Noen andre som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...