Gå til innhold

E39 ABS,ASC lyser, speedometer funker ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn var det på min også :wink:

Kjørte ganske lenge med det også,så når jeg tok diagnose var det faktisk en sensor foran og en bak som ikke virket...

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hadde samme problemet på min også. Da var det hjernen som var defekt. Men er jo samne symtomene som hvis abs sensor vsb er ødelagt :)

Mye måtte du ut med for å bytte hjernen? Og kjøpte du brukt eller nytt?

Skrevet
Hadde samme problemet på min også. Da var det hjernen som var defekt. Men er jo samne symtomene som hvis abs sensor vsb er ødelagt :)

Mye måtte du ut med for å bytte hjernen? Og kjøpte du brukt eller nytt?

Kjøpte ny fra England, måtte ut med 3300,- eller noe i den duren :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Okei, har hatt bilen på diagnose, de sa at det var venstre føler bak, de bytta den og alt virket bra, jeg dro på biltilsynet for å bestille nye skilter, kom ut igjen, og gjett hva som hadde kommet tilbake?

Dro ned igjen, og da mente han at det var abs pumpa som måtte være grunnen.. Jeg ble litt irritert etter å ha "kasta" 2300 kr ut av vinduet.. Spurte han også om han nå var sikker på at det var abs pumpa, og han svarte at han måtte bytte den og se om det fungerte etterpå.. Er det virkelig sånn dette funker? Jeg gidder jo ikke å betale i dyre dommer for å bytte ut ting som virker.. Er det noe annet jeg kan sjekke ut først? Var en kar som snakka om en abs ring eller noe? Det vet ikke jeg hva er, men han sa at jeg burde sjekke ut det før jeg gjør noe annet..

Skrevet

Absringen sitter på hjullageret og det er denne sensoren registrerer hastigheten på.

Det er viktig at sensoren har akkurat riktig avstand ned til ringen,og ringen må ikke være skadet eller full av møkk for å virke.

Kanksje du burde tatt ut sensoren og sett ned på ringen hvordan tilstanden er der nede.

Skrevet
Absringen sitter på hjullageret og det er denne sensoren registrerer hastigheten på.

Det er viktig at sensoren har akkurat riktig avstand ned til ringen,og ringen må ikke være skadet eller full av møkk for å virke.

Kanksje du burde tatt ut sensoren og sett ned på ringen hvordan tilstanden er der nede.

Var da et verksted som har gjort dette her, må vel kunne stole på at de har gjort dette riktig? Jeg har svært lite peiling på sånt selv :P

Skrevet

Jeg vet ikke om det har noe å si, men problemet kommer aldri på eller går av mens bilen er i gang, enten så er det der når jeg starter bilen og blir der under hele tiden bilen er på, om problemet ikke er der når jeg starter bilen kommer det heller ikke tilbake mens bilen er i gang, jeg må først slå av og så på bilen for at det skal skje...

Skrevet

På min 98 mod var det styringsmodulen som sitter på abs pumpa. Har sendt den til Sverige for reperasjon,

fikk melding i dag at den var reparert og sendt tilbake. Ca 2500 kr. Innosund AB heter firmaet.

Skrevet

Takk Ådne, nei, var ikke bare for sensor, det var for feilsøk og bytte i tillegg, de sleit noe jævlig med å få den gamle ut iallfall, de sa at de måtte brenne den opp eller no for å få den ut :P Skal spørre i den tråden jeg.

Atle, hvordan fant du ut at det var styringsmodulen? Bilmekanikeren sa at jeg kunne kjøpe styringsmodulen også, slik at de bare byttet den rett og slett.. Men jeg gidder ikke å gjøre det hvis det kan være noe annet.

Skrevet

Dette fant jeg ut etter den vanlige runden med abs følere uten resultat. Hadde ute alle 4 og sjekket dem, byttet for sikkerhetskyld venstre bak som er den som har speedometerfunksjon. Søkte en del på nettet og det viser seg at dette er et kjennt problem. Ny modul kostet ca 10.000 på GS så det var ikke aktuelt. Brukt var heller ikke aktuelt siden det samme problemmet sansynligvis ville oppstå på den også. Så sendte den derfor til et elektronikkfirma i Sverige for reperasjon.

Skrevet

Hmm, kanskje jeg skal gjøre det samme da. Er det mulig å kjøre med bilen uten styringsmodulen i bilen? Antar vel at det ikke blir noen forskjell egentlig, og at man bare kjører uten speedo/abs/asc.

Skrevet

Du kan kjøre uten denne. Kan også legge til at det er ganske vanlig problem å lese av dette ved diagonose, denne viser til føler feil og disse blir byttet uten resultat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...