Gå til innhold

E91 320D, eksoslukt i kupe etter turbobytte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Her tidligere i sommer så røk turboen i min 320d. Grunnet travle dager og mye jobbing ble den sendt til nærmeste bmw verksted som var Bavaria i Haugesund. Viking kjører jo kun til nærmeste merkeverksted.

Der ble det byttet turbo, tur-retur slange/rør, pakninger, noen eksosklemmer og veivhusventilasjon.

Etter dette har bilen fungert som den skal, bortsett fra lukten som kommer i kupe når bilen går på tomgang.

Det lukter litt brent egentlig. Tyepisk sånn eksoslukt som kommer av nyere dieselbiler.

Lukten er ikke der sålenge jeg kjører, men om jeg stopper i et lyskryss feks, kommer lukten inn i kupeen med en gang.

Lukten merkes godt utenifra også, og jeg er ganske sikker på at den kommer fra motorrommet en plass.

Reiste rett til Stavanger på jobb etter at bilen var hentet, og svingte innom Haugesund på vei tilbake igjen for å høre om de hadde noe tips til hva som var problemet. Så de tok bilen inn på bukk og gikk kjapt over den. (kom inn der 20min før stengetid) Men fant verken lekkasje eller noe annet som skulle tilsi at jeg fikk lukt i kupeen.

De mente at det ofte kom litt olje i eksosen når turboen havarerte, og at lukten ville forsvinne etter 2-3 uker ved normal kjøring. Ellers måtte jeg bare komme innom igjen. Meget god service!

Lukten er der fremdeles den, og derfor spør jeg her først om noen har hatt samme problemet tidligere? Eller har et tips til hva dette kan være før jeg kjører til Haugesund igjen? Vil jo ha bilen i orden, men er jo et stykke fra Bergen til Haugesund dersom dette er et problem jeg lett kan fikse selv.

Mvh Tor Erik

Skrevet

Ja, det blir vel til at jeg må en tur til Haugesund igjen.. Virker som om noe de har glemt ja. Men de gikk jo over bilen en gang til i ettertid. Riktignok bare i 20min da men.. Det rare er at det er ingen eksoslekkasje lyd noen plass. Tenkte med en gang på området rundt katalysator at det kan komme en lekkasje derifra og inn i bilen, men ville jo da trodd det ville lagd litt mer lyd.

Skrevet

Mulig eksosanlegget ligner det på E46. Da bør du/de også sjekke fleksikoblingen på røret etter turbo.

Denne kan se hel ut, men likevel lekke.

Mulig du kan se eksos komme ut i området rundt turbo hvis du starter på kald motor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...