Gå til innhold

Nytt anlegg til min E34

Share

Anbefalte innlegg

Hei! Nå sitter jeg å funderer på hva jeg trenger for å oppgradere lyd anlegget i min 1993 BMW E34 520. Bilen er original når det kommer til lyden, og jeg er ikke spesielt begeistret over lyde.

Er ikke særlig god på det med lydanlegg og sånt, så hadde vært fint å kunne få litt veiledning.

Det jeg vil ha er fin lyd, god bass (skal ikke bare være dundring, men når jeg vil skru opp så skal det gi en godt trykk). Det er en Sedan, så det er i et lukket bagasjerom.

Jeg lurer på hvordan man egentlig skal skifte ut blant annet de høytallerene som sitter oppa dashbordet, det er jo en vifte koblet i lag med høytalleren.

Har tenkt på å sette inn en subkasse med to 12" subber. Ellers så tenker jeg enten å ha egne diskant høytallere, eller å ha noen vanlige høytallere som har diskant i seg. Usikker på hvordan det blir, men vil helst ha en fin lyd i bilen, og ikke bare dunk dunk hele tiden.

Som sagt, så er jeg ganske newbie på dette, så gode tips og grei veiledning kommer lang vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå sitter jeg å funderer på hva jeg trenger for å oppgradere lyd anlegget i min 1993 BMW E34 520.

Finnes haugevis med tråder om nettopp lyd i E34 her på forumet.

Det jeg vil ha er fin lyd, god bass (skal ikke bare være dundring, men når jeg vil skru opp så skal det gi en godt trykk).

E34 er godt utgangspunkt for god lyd. Den er bra dempet fra fabrikk, og har fine muligheter til å montere nytt anlegg uten for store modifikasjoner. Kan meget bra ved å ta ibruk originale plasseringer for montering av høyttalere.

Jeg lurer på hvordan man egentlig skal skifte ut blant annet de høytallerene som sitter oppa dashbordet, det er jo en vifte koblet i lag med høytalleren.

Er ikke noe vifte koblet på diskanten. Det er en luftkanal under høyttaleren.

Har tenkt på å sette inn en subkasse med to 12" subber.

Hvorfor? Er god plass i hjulbrønn. Letteste (ikke beste) måten å få til bass i denne bilen er å lage hjulbrønnskasse og montere sub heeelt innat bakfanger. Siden det er mye volum å hente i hjulbrønn vil 15" være bra valg.

eller å ha noen vanlige høytallere som har diskant i seg. Usikker på hvordan det blir, men vil helst ha en fin lyd i bilen

Her er du på rett spor, kan være veldig fint å montere fulltone (spiller mellomtone + diskant) i dashen. Er plass til 3" og 4" hvis man modifiserer litt. Kan gi veldig godt resultat.

og ikke bare dunk dunk hele tiden.

Hva slags lyd anlegget spiller kommer ann på hva du dytter inn i CD-spillern. Kommer ikke noe dunk hvis du spiller Elton John, samme hva slags kasse eller subelement du har.

Det jeg vil anbefale er å ta ibruk de originale monteringsplassene, dash og kickpanel. Fulltone i dashen og ren midbass i kick. Gjerne 8" som monteres i MDF/kryssfiner-plate. Sub i hjulbrønn. Da trenger du en spiller med litt funksjoner, som alpine 117i, pioneer p88rsII eller pioneer 80-prs for å få det til å fungere skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen eksempler på der noen har brukt en 15" sub i Hjulbrønn?

Har du også noen tips til hva slags høytallere og forsterkere jeg burde kjøpe, eventuelt subwoofer som kan passe uten ekstreme modifikasjoner

Har vell et budsjett på inntil 10k, da skal alt være inkludert. En handleliste av et slag kunne vært til stor hjelp. Som sagt så har jeg nettop bynt å se på det med bil anlegg, og vet svært lite om dette, men lyd er noe jeg vil lære mer om så det er bare å komme med innspill

Det å plassere sub i hjulbrønna var egentlig ikke en så dom ide, da tar det jo ikke så veldig mye plass i bagasjerommet, og det blir sikkert en grei lyd av en 15" sub

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10k er veldig lite til et komplett anlegg.

Crabfish190: kan du utdype påstanden din?

Btw, om du har 2stk 12" eller en 15", begge vil trenge kasse. Kan selvfølgelig gjøre det på den måten som gir best bass inn i kupee, men er en del mer omfattende arbeid å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg får bruke Forsterkeren og en subkasse med 2x 12" subber.

Har jo tenkt til å ha 6 høytallere:

2x 4" Fulltone i dashbordet, 2x 5,25" Komponent i kicker, 2x 5,25 komponent i hattehylle, også 2x 12" i bagasjerommet, tenkte muligens å ha de 4 høytallerene fremme på CD Spilleren, og de 2 bake på en egen 2veis forsterker, vet ikke om jeg har tenkt rett nå, men veilei meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5,25" blir det ikke noe midbass av. Jeg har 10" i mine kickpanel. DET er midbass. 8" fungerer også bra, er akkurat samme jobben med 6,5" 8" og 10". Kappe til ei mdf-plate, skjære hull, lyddempe karosseriet rundt og skru fast. Dropp bakhøyttalere og kjør en skikkelig forsterker på frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil har du?

Tror du jeg greier å få 8" uten veldig mye modifikasjoner? Jeg er da så heldig å har batteriet under høyrebaksete, så det er enkelt å legge opp kabler

Jeg har E34, sjekk linken i signaturen min :) Ikke noe problem å skjære til mdf-plater som nye kickpanel, lyddempe stålet bak de originale plast-kickpanelene og skru (og lime med tec7) på de nye mdf-kickpanelene :) Hvor pent det blir er dog opp til den som gjør det :) Jeg pusset ned kanten på mine og trakk de med stoffet fra bagasjeroms-gulvet da jeg ikke skulle ha gulv i bagasjerommet lenger. Hjulbrønnen er en del av basskassa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil har du?

Tror du jeg greier å få 8" uten veldig mye modifikasjoner? Jeg er da så heldig å har batteriet under høyrebaksete, så det er enkelt å legge opp kabler

Jeg har E34, sjekk linken i signaturen min :) Ikke noe problem å skjære til mdf-plater som nye kickpanel, lyddempe stålet bak de originale plast-kickpanelene og skru (og lime med tec7) på de nye mdf-kickpanelene :) Hvor pent det blir er dog opp til den som gjør det :) Jeg pusset ned kanten på mine og trakk de med stoffet fra bagasjeroms-gulvet da jeg ikke skulle ha gulv i bagasjerommet lenger. Hjulbrønnen er en del av basskassa :) Ta av plast-kickpanelene, skjær til en papp-mal og kapp mdf så det spruter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det prosjektet du hadde i din E34, syntes det ble ganske bra, men har ikke tenkt å ha det like ekstremt :P

Du som allerede har gjort det, er det mulig å sette inn noen gode høytallere i kicker panelet uten å måtte begynne med MDF panel. Og hvordan var det med de høytallerene som er i dashbordet, måtte du gjøre noen modifikasjoner, og hvilken størrelser på høytallere brukte du?

Har du mulighet å lage en slags "handleliste" for max 10k, uten sub og forsterker, hadde vært veldig greit å få noen som kan endel om lyd til å velge ut gode høytallere. Hadde vært veldig takknemelig om det var mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha mdf-kickpanel for å få noe midbass.. Og det er ikke store jobben, mer jobb og skjære ut større hull i den håpløse plastikken som er der originalt. Jeg kan gjerne sette opp handleliste osv, men bare hvis ting blir gjort brukbart, ellers har det fint lite å si hva du setter inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...