Gå til innhold

Kjøpt M5 E34 touring :) Noen spm


Naits89
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har vert heldig og skaffet meg en original M5 E34 Touring (11/1994) første BMW eg eier :)

Så nå starter jobben med og få den 100%

Bilen er meget godt holdt men noe er det alltid på en 20 år gammel bil

ska begynner med og bytte bakedemperene da disse er gått lekk

Fikk med 2 overhalte som eg kan bytte med og lurer da på hvordan dette gjøres med tanke på oljereservoaret osv

Er flushing nødvendig? eller er det selvluftende?

hva er framgangsmåten for dette? plug and play?

La ved et bilde av ene nye demperen.

Regner med der hvor den røde plastproppen er der oljetilførselen ska kobles på og resten er vell og plugge kablen i kontakten :)

Takker for svar :wink:

vne5wp8ng9d9rxdbnwlj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg veldig om nivåreg på Mercedes 124.

Der den røde proppen sitter på gasskula, der skal det inn trykkrør fra en oljetrykksventil(som føler på høyden på bilen, den bestemmer trykket som skal kjøres i systemet etter hvor mye last du har slik at bilen har en konstant høyde bak).

Er ikke gasskula ny, kjøper du ny, disse kan punktere innvendig over tid og da blir bilen steinhard i fjæringen(typisk på Mercedes). På Mercedes sitter lufteskruen på nivåregventilen.

Her har jeg et bilde som beskriver ventilen på en E34, du ser lufteskruen.

kzepfhff8ckbq9qekqww.png

Når du går i gang med dette, ta trykket av systemet og tøm ut gjennom lufteskruen med en bøtte under, dette er en litt grisejobb og det kan være rimelig trangt.

Når du skal starte opp første gang topper du opp tanken under pansereret med riktig olje!! For så å få bilen til å heve seg til riktig høyde, derretter kjører du nivåregen med kontrollarmen på ventilen manuelt og kjører den helt i toppen og helt i bunn før du setter på staget igjen. Kjør deg en tur og sjekk høyden. Her er det da viktig at bilen står på fjørene og ikke på demperne, over tid vil dette forringe levetiden på gasskulene.

Fra Distribution line, går det et rør til et T-stykke, som fordeler seg ut til hver gasskule(rød propp).

Forbered deg på å måtte legge opp disse rørene på nytt.

Dette er ren hydraulikk så flushing er nok ikke nødvendig, du får uansett på mye ny olje når du topper tanken før oppstart! Husk å etterfylle etterhvert som systemet sluker det.

Feed og retur kommer naturligvis fra pumpa på motoren, på Mercedes er det 4 koblinger da hver side av bilen har egne rør istedefor T-stykke som E34 har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...