Gå til innhold

Tips til kasse til 2 stk RF P3 15"

etz
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet hvor stor kasse evt vet av en kasse som kan passe i min e90? Finner bare at en sub trenger en 75 liters portet kasse.

Står det i manualen noe sted? Evt link til den manualen online?

Altså, det er ikke slik at bassen må ha nøyaktig korrekt volum i kassa for å fungere. Den må bare helst ikke ha for lite :) Lag så stor du har plass til så vil nok det fungere kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det i manualen noe sted? Evt link til den manualen online?

Altså, det er ikke slik at bassen må ha nøyaktig korrekt volum i kassa for å fungere. Den må bare helst ikke ha for lite :) Lag så stor du har plass til så vil nok det fungere kjempebra.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/library/2011/5_Subwoofers/4020117-0_P3Subs-MAN_Rev2.pdf

På side 3 står det at subben trenger 75liter i portet kasse.

Lurer da på om jeg må dobble dette for å få rett volum til 2 stk? Jeg har aldri bygget kasse før å finnes bare kalkulatorer som er i Feet og inches. Jeg forstår ikke helt dette med regning av port or hz. Som jeg har forstått med all min søking er at kassen er VELDIG viktig på hvordan subben låter. Derfor jeg lurer på dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med ei stor nok lukka kasse enn ei for lita porta kasse. Og ved porta kasse er utregninga viktig, tuner du feil kan du ende opp uten bass, eller med døde elementer. Fordelen med portet kasse er derimot at du får mer ut av elementene i forhold til effekt. Og hvis du skulle slite med å få stor nok kasse, dropp heller det ene elementet og bygg mer enn stor nok kasse til ett. Det vil igjen gi bedre lyd enn to elementer i for liten kasse. 1x15" er mer enn nok så lenge du ikke skal ødelegge frontruter, utløse bilalarmer eller konkurrere i dB Drag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...