Gå til innhold

Pris på 318i e46 2000 modell?


hellroll
 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere eksperter på BMW.

Jeg har fått muligheten til å kjøpe en 318i fra 2000 som har gått bare 100 000 km. Vet den har en historie med relativt dyre reperasjoner på opp mot 20 000 kr de siste årene. Jeg vet ingenting om BMW og derfor ikke om det er spesielt for akkurat denne doningen, eller om det er vanlig for alle av den modellen. Prisen er på 35000. Det er en stasjonsvogn forresten og jeg trenger egentlig bil. Burde jeg slå til? Eller kan jeg forvente meg verkstedsreginger på 20 000 i året fremover, og dermed flere bekymringer enn gleder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar, nå ser gjennom kvitteringer her:

Frontfjær, dempere og noe "Sachs advantage, venstre og høyre foran".

Byttet luftmassemåler og mængdmætare(?)

Bakfjær byttet

Foringskit

Og denne: DYN CA 1578 IR, 12v BMW til 4500 kroner.

Det var det jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da er jo en del problemer løst bare der. Er ingen ekspert på denne motoren og heller ikke e46 men mitt tips er og prøvekjøre bilen. Sjekke godt om det er noen lekkasjer. Unormalt høyt olje/vannforbruk. Ulyder i drivverk eller understell. Om du har mulighet ta med deg en som er litt over gjennomsnittet interressert i bil som kan være med og peke ut eventuelle feil og mangler.

 

Husk og teste absolutt alt. Til og med jeg som vet dette glemte engang og sjekke vindusheisene og den dagen jeg skulle ha ned vinduene virket jo ikke disse.

I og for seg en enkel sak og fikse men hadde jeg testet det hadde jeg fått prisen ned tilsvarende det reprasjonen kostet meg i deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da er jo en del problemer løst bare der. Er ingen ekspert på denne motoren og heller ikke e46 men mitt tips er og prøvekjøre bilen. Sjekke godt om det er noen lekkasjer. Unormalt høyt olje/vannforbruk. Ulyder i drivverk eller understell. Om du har mulighet ta med deg en som er litt over gjennomsnittet interressert i bil som kan være med og peke ut eventuelle feil og mangler.

 

Husk og teste absolutt alt. Til og med jeg som vet dette glemte engang og sjekke vindusheisene og den dagen jeg skulle ha ned vinduene virket jo ikke disse.

I og for seg en enkel sak og fikse men hadde jeg testet det hadde jeg fått prisen ned tilsvarende det reprasjonen kostet meg i deler.

Ok. Takk for tips. Jeg låner bilen litt nå og alt virker egentlig fint. En liten tikkelyd i motoren av og til på begynnelsen, men den forsvinner etter et halvt minutt. Låseknappen på nøkkelen fusker litt slik at den låser fint igjen, men ikke klarer å åpne, men det antar jeg har med batteriet i nøkkelen å gjøre.

Virker 35000 som en god pris om den er i grei stand? Er det billig, passe eller dyrt? På Finn ligger de ute for alt fra 30 til 70 000, men tviler på at noen faktisk går for 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkelyden er ganske normalt på Bmw. Er som regel den tiden motoren bruker på og få opp oljetrykk osv i motoren. Så tror ikke du skal bekymre deg der.

 

Prisen kommer som regel veldig ann på motor og utstyrsnivå og selvfølgelig kmstand og generell tilstand.

Hva er det av utstyr? Skinn interiør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og angående den fuskingen på låsen så er det en svakhet på e46. Kan hende det bare er batteriet men tror nok heller det er starten på problemer i låsekassen i dørene. Google er din venn. Bruk google for det det er verdt da du vil finne mange med samme problemer og som regel løsningen på de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkelyden er ganske normalt på Bmw. Er som regel den tiden motoren bruker på og få opp oljetrykk osv i motoren. Så tror ikke du skal bekymre deg der.

 

Prisen kommer som regel veldig ann på motor og utstyrsnivå og selvfølgelig kmstand og generell tilstand.

Hva er det av utstyr? Skinn interiør?

Motoren er den vanlige med 118 hk. Utstyr har jeg ikke helt oversikt over, men det er i hvertfall cruise control og air condition, og vanlig cd-spiller og sånt som sikkert er standard. Tror det er antispin, men litt usikker. Interiøret er ikke skinn. Den ser helt fin ut, et par rustflekker, men det er vel ikke annet å vente av en snart 14 år gammel bil. Liker at den bare har gått 100 000 km, og tenker at jeg vil få en del bil for 35 tusen med denne. Men så har jeg ikke så veldig peiling heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er den vanlige med 118 hk. Utstyr har jeg ikke helt oversikt over, men det er i hvertfall cruise control og air condition, og vanlig cd-spiller og sånt som sikkert er standard. Tror det er antispin, men litt usikker. Interiøret er ikke skinn. Den ser helt fin ut, et par rustflekker, men det er vel ikke annet å vente av en snart 14 år gammel bil. Liker at den bare har gått 100 000 km, og tenker at jeg vil få en del bil for 35 tusen med denne. Men så har jeg ikke så veldig peiling heller da.

Ut ifra det du sier så virker prisen grei den så lenge ting er som beskrevet. Skinn interiør for du jo tak i til 6-7000 komplett og tro meg det er verdt det. Hever godfølelsen betraktelig:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra det du sier så virker prisen grei den så lenge ting er som beskrevet. Skinn interiør for du jo tak i til 6-7000 komplett og tro meg det er verdt det. Hever godfølelsen betraktelig:)

Vi får se på det med interiøret, viktigst å bare få seg en bil først og fremst :)

Men takk for at du tok deg tid til å veilede meg litt! Tipper jeg er BMW-eier i løpet av noen dager. Så får jeg heller google meg frem til en måte å fikse det med låsen på, det så mistenkelig kjent ut det jeg leste rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjekk for rust helt nederst i alle dørene, nærmt hengslene.

Se om ALLT elektrisk virker, bruker/lekker/svetter den vann/olje?

 

Hør kortid vannpumpen var skiftet, og når den hadde siste oljeskift.

Hei og takk for svar. Ingen rust der. Den rusten som er, befinner seg i bakskjermene og i skjøtene mellom karosseriet og støtfangere, bare noen små flekker og ikke mer enn ventet.

Er vannpumpe noe som trolig vil ryke snart mener du? Og hva gjør jeg om den ikke er skiftet? Alt elektrisk funker utover det med nøkkelen som jeg har skjønt er veldig typisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...