Gå til innhold

Bensin i oljen, 01 E39 520i


srhg
 Share

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle bytte olje og filter i helga, oppdaget jeg sterk bensinlukt når jeg skulle ta ut oljefilteret. Kjente nesten ikke oljelukt. Filteret ble vanskelig å få ut da det bare gikk i stykker når jeg prøvde å dra det ut.

Tok turen innom GS i dag og spurte om de hadde en anelse på hvorfor det var bensin i oljen. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig var gjennomslag i motoren, dårlig kompresjon og sliten motor som måtte byttes ut.

 

Lurer på om det kan være noen andre alternativer da jeg ikke har lagt merke til at bilen har gått dårligere. Starter alltid opp og går fint og rent uten tikking eller noen ulyder. Bruker litt olje, men mye mindre etter at det ble bytta veivhusventilasjon for ca. 1 år siden. Ca 1 liter olje per 1500-2000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, kjører til og fra jobb 5 dager i uka, ca 8 km en vei, og i helgene blir det en "langtur" på ca 20 mil tur/retur. Så er det vel noen småturer utenom dette også.

 

Tror du det har noe med småkjøring å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også bensinlukt av oljen. Og jeg kjørte mye smått, 2 minutter til butikken, 2 minutter til trening, 3 minutter til jobb, kø kjøring mm. Luktet sterkt benz fra oljen. Men hvis jeg kjørte langturer på en time sammenhengende eller mer i 80-90km/t landevegskjøring så luktet det kunn olje. Ikke noe bensin lukt. Hvilke bil har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men skal det komme bensin ned i oljen fordi om det er småkjøring?

Hadde kjørt 10 mil den dagen jeg skulle bytte pluss noen småturer etter jeg kom fram, det var da jeg oppdaget bensinlukta.

Har e39 520ia touring 2001 mod, 2,2 literen. gått 213000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm 10 mil er ikke akkurat småkjøring og 2001 mod med 2,2 literen skal jo ikke lukte bensin av det uansett. Mulig at det er verre ting her:(

Bilen jeg snakket om med bensinlukt er en 1990 med 3,5 liter...

Da har jeg faktisk ikke peiling og kan ikke uttale meg mer.

Jeg hadde også en 2001 520 som ble syk for noen år siden, vet hvordan det føles.

Lykke til videre, håper det bare er en bagatell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Ja det er ganske kjipt, har brukt ca 40000 på bilen i løpet av ett års tid nå, så jeg synes det kan bli en pause snart på utgifter til bilen. Håper det er mulig å gjøre noe som er litt billigere enn å bytte ut hele motoren.

Synes det var en kjapp avgjørelse å si at motoren må byttes uten at de har sett bilen en gang.

 

Skal stikke innom ett merkeverksted i morgen å høre om de kan ha en annen teori, evt foreslå noe de kan prøve før de sier at motoren er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom merkeverksted, de sa at jeg skulle kjøre en stund til for så å bytte olje og filter på nytt og kjenne etter om det fortsatt var bensinlukt. De hadde ikke hatt noen tilfeller med bensin i oljen på den motoren før sa de.

Hvis det fortsatt lukta bensin av oljen skulle de se nærmere på det.

 

Får håpe det bare er engangstilfelle og at det forsvinner til neste oljeskift :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...