Gå til innhold

m52 stempel i m50


melby
 Share

Anbefalte innlegg

hei
 ettersom det er ikke er noe svar å få på turbokonverterings tråden så lager jeg eget emne...
er det mulig og sette m52b25 stempel inn i en m50b25 for og senke komp forholdet ????
for i turbo konverterings tråden står det ingenting om det er m50 eller m52 vanos stempel man kan bruke :)

mvh.
 Melby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du

 

Å bare flytte over stemplene går nok dårlig da det er 135mm råder i en M50B25 motor mens M52B25 motoren har 140mm råder. Dette gjør at stemplene i en M50B25 motor har lengre kompresjonshøyde på stempelet(høyden fra stempelpinnen til toppen av stempelet) enn et stempel fra M52B25. 

Du er på rett tankegang, men som du ser nedenfor er forskjellen mellom kompresjonshøyden på disse stemplene alt for stor til at det blir en "effektiv" kompsenker da vi snakker om 5.65mm forskjell! 

 

 

Jeg tok en kjapp regnerunde i en online kalkulator(link) og fant at du vil med M52 stempel på 135mm råder få 6.3 i komp mot 10 i utgangspunktet(M50B25). Og da er det ikke rare effekten man har i motoren før man evt. får et heftig ladetrykk ;-)

 

 

M50B25 non-vanos engine:
Bore - 84mm
Stroke - 75mm
Rod - 135mm
Piston compression height - 38.2mm

M50B25TU vanos engine:
Bore - 84mm
Stroke - 75mm
Rod - 140mm
Piston compression height - 32.55mm

M52B25 - same then B25TU, but euros uses alloy block

 

For hele lista se HER

 

Sånn ellers er det ikke så mange muligheter for å trikse og mikse for å senke kompen på disse motorene. Eneste mulighet er høyere toppakning(MLS) eller smidde custom stempler for å senke komp. 

 

Jeg selv endte opp med M52B28 veiv(84mm slag) og stempel med M50B25 råder(disse er smidde og tåler en del). Kjører pianotråd/kobbertråd i blokka og ekstra tjukk original toppakning(+0.3mm). Dette gir ca 9.9 i komp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du

 

Å bare flytte over stemplene går nok dårlig da det er 135mm råder i en M50B25 motor mens M52B25 motoren har 140mm råder. Dette gjør at stemplene i en M50B25 motor har lengre kompresjonshøyde på stempelet(høyden fra stempelpinnen til toppen av stempelet) enn et stempel fra M52B25. 

Du er på rett tankegang, men som du ser nedenfor er forskjellen mellom kompresjonshøyden på disse stemplene alt for stor til at det blir en "effektiv" kompsenker da vi snakker om 5.65mm forskjell! 

 

 

Jeg tok en kjapp regnerunde i en online kalkulator(link) og fant at du vil med M52 stempel på 135mm råder få 6.3 i komp mot 10 i utgangspunktet(M50B25). Og da er det ikke rare effekten man har i motoren før man evt. får et heftig ladetrykk ;-)

 

 

M50B25 non-vanos engine:

Bore - 84mm

Stroke - 75mm

Rod - 135mm

Piston compression height - 38.2mm

M50B25TU vanos engine:

Bore - 84mm

Stroke - 75mm

Rod - 140mm

Piston compression height - 32.55mm

M52B25 - same then B25TU, but euros uses alloy block

 

For hele lista se HER

 

Sånn ellers er det ikke så mange muligheter for å trikse og mikse for å senke kompen på disse motorene. Eneste mulighet er høyere toppakning(MLS) eller smidde custom stempler for å senke komp. 

 

Jeg selv endte opp med M52B28 veiv(84mm slag) og stempel med M50B25 råder(disse er smidde og tåler en del). Kjører pianotråd/kobbertråd i blokka og ekstra tjukk original toppakning(+0.3mm). Dette gir ca 9.9 i komp.  

 takk for mye info om dette :))

jeg har en komplett m52 motor på handa så ekke noe problem og flytte over rådene også... den kalkulatoren forsto ikke jeg sånn alt for mye av men... vil jeg da få ønsket komp. forhold men jeg flytter over råder eventuellt veiv også??

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 takk for mye info om dette :))

jeg har en komplett m52 motor på handa så ekke noe problem og flytte over rådene også... den kalkulatoren forsto ikke jeg sånn alt for mye av men... vil jeg da få ønsket komp. forhold men jeg flytter over råder eventuellt veiv også??

på forhånd takk :)

Hei igjen,

 

flytter du over råder og stempel vil du en litt høyere komp enn M50B25 da M52B25 har 10.5 mot M50non vanos som har 10. Blokka på M50 og M52 er helt lik, bare M52 er alu mens M50 er stål. Og veiven har også samme slag på begge disse motorene, så det utgjør ingen forskjell på om du tar å flytter over innmat. Det eneste du gjør er å bytte til noen svakere råder og lettere/kortere stempler fra M52. 

 

Som sagt, det finnes ingen annen måte enn custom stempel, høyere toppakning eller evt. dreie av originalstempel for å senke komp ;-)

Eller, mulig det er noen stempel i en eller annen BMW motor som kan passe med riktig rådelengde osv. Men da blir det fort litt avansert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...