Gå til innhold

Katalysator - hva er mine alternativer?


littlep
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Får tidvis feilmelding om at katalysatoren på bilen min bør skiftes. Bilen er en 09 E91 325iAT. Har tatt diagnose hos BMW og gjort det selv, og ser feilmeldinger på den og at den er moden for å skiftes. Skal jeg kjøpe ny gjennom Bilia koster denne 25 000 kr, men etter å ha lest litt rundt på nettet og forumet ser jeg at det kan være andre løsninger som er MYE billigere. 

 

Har derfor noen alternativer (om noen har flere så kom gjerne med forslag)

 

- Kjøpe en uoriginal katalysator. Ser at Biltema har veldig billige, og at det finnes også mange andre alternativer. Noen som har erfaring med noen av disse? Hva skjer med avgasser og lyden? Kan jeg montere den selv rimelig enkelt, og hvordan unngår jeg feilmeldinger? Hva skjer med EU-kontroll?

 

 

- Kjøpe en racing-katalysator. Vil denne tette seg hele tiden om jeg ikke kjører veldig hardt? Noen som har erfaringer?

 

 

- Prøve å finne en brukt original katalysator. Hva er normal levetid på en katalysator?

 

 

- Kjøpe et komplett uoriginalt eksosanlegg med katalysatorer. Noen som har forslag. Er ikke ute etter mye mer lyd, men litt mer brumming hadde vært greit. Kan Svensens eksos være et alternativ

 

 

- Fjerne katalysatoren. Hva skjer da med EU-kontrollen?

 

 

Grunnen til problemene kan være relatert til slitne dyser, Noen som vet om det er en vanskelig jobb å skifte disse? Og er det en enkel oppgave å ta ut katalysatoren?

 

 

Alle tips og synspunkter mottas med glede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er km på bilen din?

 

Mest sannsynlig får du ikke store problemer med avgassene på kontroll, dog kan de kommentere dette hvis de ser at den mangler.

 

For 25000,- får du et gromt anlegg med race kat vil jeg tro. Denne bilen fortjener jo det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk laget anlegg til min 540 kompressor hos et firma i Anders Windsvolds vei. Jeg husker ikke navnet på firmaet. Det ble OK første gangen, men jeg reiste tilbake og byttet en av pottene. Da ble det perfekt.

Min erfaring er da... lager du noe custom made så kan du få en uforventet lyd. Hvis du kjøper et ferdig anlegg til bilen er det større mulighet for å treffe spot on.

 

Katten din kan du egentlig bare kutte av og sette på en ny.. evt. racekat. Dette kan selvsagt kombineres med et effektanlegg til bilen, eventuelt om det finnes anlegg ferdig med racekat på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om flere bmw med over 300 000 km (e39)som kjører fortsatt med orginalt eksosanlegg og katalysator,biltemas er helt ok har jeg lest på andre bmw forum.Ville sjekket nærmere om det kan være en garantisak hvis din har gått kun 70 000,er jo knapt innkjørt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har ikke garanti når det er en 09 modell. Er den norsk kan det gå på reklamasjon, inntil fem år. Andre muligheter er goodwill fra BMW, noe jeg tviler på i denne saken. Dog verdt er forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...