Gå til innhold

Regning av port til kasse! hjelp asap


 Share

Anbefalte innlegg

Holder på å bygge kasse, lurer på om noen kan regne port til meg? Kassa er 92,7 bred x 45.7 høy x 68.6 dyp. Bygget i 19mm mdf. Lurer på om noen vet hvilken lengde jeg trenger på porten(e)? tuning til ca 33hz. 

 

Dette er til 2 stk Rockford P3D4-15

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette innvendige mål?? Siden du bygger såpass stort så har du vel endel avstiving i kassa iom at du bruker 19mm? Er det utvendige mål, så blir det ca 242 liter, og det er ganske mye større enn du behøver til de elementene. Ca 80 liter pr stk, og port på 10cm x 25cm, så blir det bra.... Eller greit da, det er jo tross alt RF det er snakk om her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller litt for stor kasse enn litt for liten. 240 liter til 2stk 15" er helt kurant :) 2x6" porter som er 30cm lange vil gi deg en tuning på 33hz. BEventuelt kan du bygge en firkanta port på 400cm2 (f.eks 20x20cm) som er 30cm lang. Bruker du bassrør, regner jeg med en av flensene pluss røret. Regner man med begge flensene blir tuningen litt for høy. Smør kassa med polyester innvendig for å få MDF'en lufttett, og ha inn ei gjengestang fra front til bakplate og fra topp til bunnplate. Muttere på begge sider av platene, så det låser og virkelig holder platene stive. Ellers vil du få fleksing, og da hjelper det verken med lav tuning eller stor nok kasse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...