Gå til innhold

Gåen konverter på 320DAT E46. Hva er beste alternativet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjøpte meg en 2004 320DAT i februar i år.

Dum som jeg var tenkte jeg, jaja automat er vel greit det! Det var det jo ikke nå som den forpulte convertern er på vei til å gi opp etter voldsomme 165000km

Det jeg da lurer på er om noen vet om hvor jeg får tak i en sånn til OK pris? Har sett GS har men de skal jo ha en milliardmillion kroner for den.......

Er det flere convertere som går om hverandre?

Har lurt på og bygge om til Manuell er det noen som har erfaring med det?

Eller er det noen som vil kjøpe en E46 med dårlig converter til overpris?

Mvh. Magnus

Skrevet

Har nylig gjort endel research på dette og vi fant ut at det er MYE billigere å bytte hele automatkassen, da den mest sannsynlig har fått juling hvis converteren har tatt kveld. Blir endel metalspon i olja som setter seg steder i kassen som ødelegger den. 

Man får tak i komplett automatkasse med converter til 2-5000, så er det jobben med å bytte som du enten kan gjøre selv eller sette bort. Så må nok regne med 10 lapper hvis du ikke kan gjøre det selv. 

Converter fra tyskland e.l koster rundt 5000,- men det er en stor jobb (visstnok) å bytte denne kontra å bytte hele kassen uten å demontere noe inne i kassen. 

Skrevet

Så da bikker det egentlig veldig mot Manuell kasse.

Er veldig usikker på å kjøpe en brukt kasse med converter om den jeg har nå bare tålte 160000km

Skrevet

Hva er symptomene med bilen? Er du med andre ord sikker på at det er converteren? 

Manuell er nok det andre alternativet som er rimelig. En manuell kasse til disse koster vel ikke mange lappene, men det krever litt mer deler. Blant annet pedalsett osv. 

Skrevet

Ja den vibrerer på tomgang, gir jeg bitt litt gass i drive og slipper den så smeller det i drivverket. Den får også sånn during og vil ikke aksellere iblandt i tillegg til litt overdreven sluring når jeg gir på også. 

Trenger vel svinghjul, pedalsett, kasse og mellomaksel. Samt programmering av hjerne.

Skrevet

Det jeg kan komme på at man trenger er:
- Lager i veiva

- Svinghjul

- Lamell

- Trykkplate

- Gaffel m/fjærer ++

- Utløserlager

- Slavesylinder

- Girkasse

- Girspak m/spakstell

- Ryggelysbryter m/kobling til denne

- Mellomaksel

- Kanskje annen flens på diffen

- Pedalsett

- Hovedsylinder

- Rør, slanger og evt. beholder for clutchvæske

- Få hjernen til å tro den står i P så man kan starte.

Det er hva jeg kommer på i farta. Bygde om min '90 E34 til manuell i fjor, og det var en del styr med elektronikk på den. Så kan nok være du møter en del motstand der, sjekk det opp på forhånd.

Lykke til!

Skrevet

Ja den vibrerer på tomgang, gir jeg bitt litt gass i drive og slipper den så smeller det i drivverket. Den får også sånn during og vil ikke aksellere iblandt i tillegg til litt overdreven sluring når jeg gir på også. 

Trenger vel svinghjul, pedalsett, kasse og mellomaksel. Samt programmering av hjerne.

Har disse problemene kommet gradvis eller begynte de plutselig? Hvis du skal sammeligne med mitt problem: http://bimmers.no/topic/771613-03-e46-automatproblemer/

Hva vil du si? :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...