Gå til innhold

Sort oljefilter,fullt av skitt


Spiky
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

skulle bytte oljefilter på min E39 2000 mod 523iA igår og fant til min overraskelse at oljefilter var kølsvart, møkkete med ymse skitt innimellom "rillene". Det virket nesten tett og "rillene" var litt vridd. Er dette normalt innen normale skiftintervaller? Har kvittering på at forrige eier var hos Snap Drive og byttet olje(Mobil1 0-40) og filter i desember i fjor, det er bare 12 000 km siden. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg mistenker at Snap-drive har "lurt" forrige eier og fakturert for oljefilter men ikke byttet det men kun olja.

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er absolutt ikke normalt. Her har de nok jukset eller det som kanskje kan være med din er at den er kjørt lenge på billigere oljer som renser lite. Da det ble byttet til Mobil som er en god og rensende olje tok den med seg all dritten den billige oljen ikke klarte å få med seg

På min 523iA var det ikke skitt av noe slag etter 15.000 km, oljen var heller ikke helt svart når jeg tok den på fingrene. Men den er kjørt på Castrol kvalitetsolje som renser godt hele sin levetid og er derfor ren innvendig.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Har kvitteringer på alle servicer siden bilen var ny. Det er ikke brukt billige oljer, kvitteringene viser stort sett at Castrol eller Mobil1 helsyntetiske oljer har blitt brukt. Men det er gått litt lenge mellom noen av skiftene. Kan nevne de siste skiftene i serviceheftet : Det er tatt oljeskift på km 156 000 (mai 2008), 184 000(juni 2010) og deretter 219 000(des 2012). Som ny eier på bilen tok jeg nå og byttet på 231 000 km og brukte da originalfilter og Castrol Edge 5w30. Det kan virke som om motoren bruker litt olje, måtte etterfylle ca 1 liter nå før siste oljeskift. Men jeg vet ikke hvor mye olje som ble fylt på ved 219k -servicen(om det var helt opp til maksmerket), men et oljeforbruk på 0,5-1 liter pr 10 000 km er muligens noe jeg kan tippe på. Skal følge med. Alle servicer er fulgt hos merkeforhandler men de på 184 000 km og 219 000 km er tatt hos Snap Drive. Jeg vil tro det ofte er det beste å ta oljeskift selv(vel å merke på eldre biler der garantien uansett er gått ut, og en ikke trenger å følge servicer for at garantien skal være gyldig) for da vet en hva som blir gjort. Enig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Har kvitteringer på alle servicer siden bilen var ny. Det er ikke brukt billige oljer, kvitteringene viser stort sett at Castrol eller Mobil1 helsyntetiske oljer har blitt brukt. Men det er gått litt lenge mellom noen av skiftene. Kan nevne de siste skiftene i serviceheftet : Det er tatt oljeskift på km 156 000 (mai 2008), 184 000(juni 2010) og deretter 219 000(des 2012). Som ny eier på bilen tok jeg nå og byttet på 231 000 km og brukte da originalfilter og Castrol Edge 5w30. Det kan virke som om motoren bruker litt olje, måtte etterfylle ca 1 liter nå før siste oljeskift. Men jeg vet ikke hvor mye olje som ble fylt på ved 219k -servicen(om det var helt opp til maksmerket), men et oljeforbruk på 0,5-1 liter pr 10 000 km er muligens noe jeg kan tippe på. Skal følge med. Alle servicer er fulgt hos merkeforhandler men de på 184 000 km og 219 000 km er tatt hos Snap Drive. Jeg vil tro det ofte er det beste å ta oljeskift selv(vel å merke på eldre biler der garantien uansett er gått ut, og en ikke trenger å følge servicer for at garantien skal være gyldig) for da vet en hva som blir gjort. Enig ?

Ja, på en så gammel og vanlig bil er det like greit. Jeg gjør det selv på min 523 også, men jeg tar vare på kvitteringer og skriver det inn i serviceboken som "eget oljeskift"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...