BMWBenny Skrevet Oktober 16, 2013 Skrevet Oktober 16, 2013 Har en e36 318is som jeg tenkte bruke som vinterbil, men tenningslåsen har alltid vært litt kranglete da den har vært forsøkt stjålet tidligere. Når jeg skulle hjem idag slo den seg totalt vrang, og etter 45 min kødding med nøkkel, begynte jeg og demontere deksler og "kikke" litt....Endte jo opp med at jeg vraka plasthylsa bak låsen og rattlåsen smatt inn. Kobla rød og grønn sammen, og fikk da opp lyd i dashen og ligna veldig på samme som skjer når man setter tenning på hakk 2....foruten om at bilen ikke tenner, og vinduer, takluke og vindusviskere ikke går.... Sitter kobberledning rundt startkrans som går ned som 2 som ledninger, dette er vel kanskje en form for startsperre? Måtte bare bruke det jeg hadde av verktøy i bilen der og da, og det var ikke stort. Men hadde en wisegrip tang, så jeg fikk tak i den lille tappen som sitter i stammen og holdt den ute mens jeg ble tauet hjem. Slik at rattlåsen ikke slo inn. Men jeg trenger tips her nå, hvordan fjerne rattlås uten og herje for mye? Kan jeg borre ut den lille tappen til rattlåsen f.eks? Og hvem flere ledninger må kobles for og få bilen igang, og uten at innslaget går konstant. Tenkte bare koble opp en form for bryter. Kan legge til et bilde seinere i kveld av hvordan ledninger som er der... Skjønner dette kan virke litt rart, Men Bilen er selvfølgelig min, og har papirer og alt i orden. Vil bare gjøre dette billigst mulig, er ikke den peneste IS'n som ruller rundt i Norge det her:) Håper på noen råd, tips og triks mvh Bjørn
BMWBenny Skrevet Oktober 16, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2013 Her er ett par bilder, Som dere ser, har jeg kluppet og tvinnet rød og grønn, fikk som sagt liv i noe av bilen da. På det andre bildet ser man kobbertråden og 2 små ledninger som går ned ifra kransen rundt nøkkelen. Er dette en form for startsperre? Virker ikke som jeg har chip i nøkkelen min...er en 95 mod 318is coupe. Håper dette hjalp, og som dere ser på bildet så har jeg nøkkelen til bilen også. Men kaputt tenningslås, Og nå også kaputt plasthylse bak låsen etter herjinga mi...derfor jeg vil koble opp en form for bryter her. Håper noen kan hjelpe meg her:)
kimf Skrevet Oktober 16, 2013 Skrevet Oktober 16, 2013 Du har chip i nøkkelen din, så nøkkelen må være i nærheten av ringantenen
BMWBenny Skrevet Oktober 16, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2013 Du har chip i nøkkelen din, så nøkkelen må være i nærheten av ringantenen oki, men det kan være kjekt egentlig, for da kan man ikke bare sette seg inn og ta bilen når jeg får koblet dette opp:) Men jeg behøver ikke gjøre noe mer med de ledningene ifra kransen da?
kimf Skrevet Oktober 16, 2013 Skrevet Oktober 16, 2013 Det er dem to tynne grønne som går til ringantennen som igjen leser chippen i nøkkel ja
BMWBenny Skrevet Oktober 16, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2013 det er bra, noen som har flere tips til kobling av ledninger og ang. rattlåsen??
2takt Skrevet Oktober 17, 2013 Skrevet Oktober 17, 2013 Når tenningslåsen min ble ødelagt fjernet jeg bare nøkkel delen, og startet bilen med en pipe på en forlenger hehe. Ingen ledninger nødvendig så lenge du får ut selve låse sylinderen, som kan være litt vanskelig.
FredrikE24 Skrevet Oktober 17, 2013 Skrevet Oktober 17, 2013 Sammen med min far byttet vi hele rattlåsen og tenningslåsen i min mors E36, det er litt jobb, men helt kurrant å gjøre. Må meisle ut/borre ut knekkboltene, ta av rattet og alle deksler rundt. Husker ikke åssen vi gikk rundt rattlåsen, men midlertidig kjørte modern rundt med tenningsbrytern(den oransje/mørkerøde bryteren som tenningslåsen er koblet på) hengende under, og startet bilen med skrutrekker! Husk at nøkkelen må stå i låsen slik at spolen detekterer brikka i nøkkelen.
BMWBenny Skrevet Oktober 17, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2013 Sammen med min far byttet vi hele rattlåsen og tenningslåsen i min mors E36, det er litt jobb, men helt kurrant å gjøre. Må meisle ut/borre ut knekkboltene, ta av rattet og alle deksler rundt. Husker ikke åssen vi gikk rundt rattlåsen, men midlertidig kjørte modern rundt med tenningsbrytern(den oransje/mørkerøde bryteren som tenningslåsen er koblet på) hengende under, og startet bilen med skrutrekker! Husk at nøkkelen må stå i låsen slik at spolen detekterer brikka i nøkkelen. hadde bare plasthylsa som sitter med alle kablene på bak selve tenningslåsen vært hel, så kunne jeg starter med f. eks en flattrekker ja...men jeg lagde mos av den med wisegrip tanga.....Derfor jeg må tvinne kabler :/ Har tidligere hatt en bil med bare plast hylsa. Og det fungere fint ja, kan starte bilen med hva som helst da hadde jeg vært lur, så hadde jeg venta med og prøve til jeg hadde hatt tilgang til verktøy....Men "måtte" prøve, så nå må det bli en plan b med ledningene :/ Ingen som har kobla litt med dem før? Som vet hav som er starter, innlsag, tennings osv.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå