Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en enorm tikking fra motoren når det er kaldt ute, og motoren er kald.

Kan sammenlignes med et ekstremt kraftig klokkeslag "sekundviseren" og går i takt med turtallet på bilen, det varer til bilen har blitt 'lunken' 3-5 min med kjøring, så er det helt borte.

Noen som kan svare meg på hva dette kan være?

Takker for svar:)

• 2 weeks later...
Skrevet

diesel/bensin?     har egentlig ikke noe og si, mange biler som tikker når de er kalde,men det kan jo være en ide og prøve og bytte olje

Skrevet

Vil i dette tilfelle anbefale å etterfylle olje, noe som med en kamerat sitt tilfelle reduserte tikkingen betraktelig. I tillegg så kan du også kontrollere hvilken viskositet du har på oljen, da med tanke på for eksempel 0W-30, som  er ganske tyntflytende og gode smøre egenskaper ved lave temperaturer. 

Skrevet

Hvilken bil og motor? 

Sjekke oljetrykk ved kald motor kan være en løsning. Vet mange vipper henger når motor er kald eller ikke fylles med olje med engang, da får man ganske intensiv tikking.

Skrevet

Har en 320i, 2005 mod med manuell. Kjøpt ny i Norge.
Hadde selv i 2009 en "litt hard" stygg tikking ved start av kald motor...(på sommeren) som ble borte etter kanskje 5-10-30 sek.
Merket ikke noe på trekkraften eller annet.
Hadde bilen inne hos BMW forhandler flere ganger og de kunne etter flere tester konkludere med at det var "trolig skjørtebank" fra stempler...
Ikke hyggelig, men de mente at det kom av "for sjeldent mellom oljeskift" og da olje som klumpet seg og tettet noen kanaler innvendig i motoren.
Så tydelig at oljen hadde klumpet seg i topplokket da jeg var innom verkstedet iforb. med feilsøkingen de utførte.
Heldigvis hadde bilen hatt alle servicer hos merkeforhandler iht. anbefaling og de søkte BMW om reklamasjon. Fikk gjennomslag og fikk ny motor, selv om bilen hadde gått ca. 170000km og var over 4 år og jeg var 2. eier. Private har 5 års reklamasjon og dette burde ikke skje. Byttet ut min motor til en ny og lyden var selvsagt borte. De byttet da også clutch da den var endel slitt og samtidig "ute".
Betalte ca 2800.- for ny motor inkludert cluch og alt arbeidet..!!!
Måtte klare meg noen uker uten bilen, da det kom fabrikkny motor fra Tyskland, men det var greit.
Har vel fortsatt nesten dårlig samvittighet at jeg ikke leverte noen vinflasker til verkstedet, som strakk seg så langt.
Håper ikke du har samme feil, for alle BMW-eiere "...vinner vel ikke i lotto..." som jeg nesten følte.
Sparte vel kanskje 40-50 store lapper....?  

Har flere bilder av "åpen motor" men forsto ikke helt hvordan man legger ved dette.

Send en melding og jeg kan sende dette på mail om interesse. Ikke pene...

Skrevet

Først bytt olje og kast på litt STP i samme slengen(koster bare 139kr på bilxtra tror jeg). Fungerte for meg!

Hvis ikke, så kan det være ventilene.

Skrevet

Først bytt olje og kast på litt STP i samme slengen(koster bare 139kr på bilxtra tror jeg). Fungerte for meg!

Hvis ikke, så kan det være ventilene.

STP er det sånn Motorrens oljetilsetning du tenker på?

Skrevet

STP er det sånn Motorrens oljetilsetning du tenker på?

Heter "Oil treatment". Bare sleng på litt ved hvert oljeskift. Det gjør jeg, og jeg er kjempefornøyd. :)

STPOILTREATMENTPETROL.JPG

Vil også legge til:

Min far har en Tiguan 2013 mod. Denne tikker som faen ved kald oppstart i ca 5-15 sek før den forsvinner. Den har kun kjørt 13000km ca. Møller sa det ikke var noe å bry seg om...? Så da kan vel ikke all tikking være farlig?

Skrevet

Synes det er noe farlig å anbefale noe før man er sikker på hva tikkelyden kommer fra, da det er uante muligheter. Ville anbefalt å kontakte merkeverksted for å finne mer konkret hva dette kommer fra.

Vil samtidlig spørre trådstarter om det er lenge siden det er blitt byttet olje og hvilken olje er det på motoren i dag? En billig forsikring er å byttet til rett olje og eventuelt tatt en innvendig motorvask.

Lykke til...

Skrevet

Har en 320i, 2005 mod med manuell. Kjøpt ny i Norge.

Hadde selv i 2009 en "litt hard" stygg tikking ved start av kald motor...(på sommeren) som ble borte etter kanskje 5-10-30 sek.

Merket ikke noe på trekkraften eller annet.

Hadde bilen inne hos BMW forhandler flere ganger og de kunne etter flere tester konkludere med at det var "trolig skjørtebank" fra stempler...

Ikke hyggelig, men de mente at det kom av "for sjeldent mellom oljeskift" og da olje som klumpet seg og tettet noen kanaler innvendig i motoren.

Så tydelig at oljen hadde klumpet seg i topplokket da jeg var innom verkstedet iforb. med feilsøkingen de utførte.

Heldigvis hadde bilen hatt alle servicer hos merkeforhandler iht. anbefaling og de søkte BMW om reklamasjon. Fikk gjennomslag og fikk ny motor, selv om bilen hadde gått ca. 170000km og var over 4 år og jeg var 2. eier. Private har 5 års reklamasjon og dette burde ikke skje. Byttet ut min motor til en ny og lyden var selvsagt borte. De byttet da også clutch da den var endel slitt og samtidig "ute".

Betalte ca 2800.- for ny motor inkludert cluch og alt arbeidet..!!!

Måtte klare meg noen uker uten bilen, da det kom fabrikkny motor fra Tyskland, men det var greit.

Har vel fortsatt nesten dårlig samvittighet at jeg ikke leverte noen vinflasker til verkstedet, som strakk seg så langt.

Håper ikke du har samme feil, for alle BMW-eiere "...vinner vel ikke i lotto..." som jeg nesten følte.

Sparte vel kanskje 40-50 store lapper....?  

Har flere bilder av "åpen motor" men forsto ikke helt hvordan man legger ved dette.

Send en melding og jeg kan sende dette på mail om interesse. Ikke pene...

Du sparte mer enn som så, koster stort sett i overkant av 100.000 kr å bytte en slik motor. Veldig bra av BMW å ta hele regningen her uten å prøve seg på noen form for deling.

Skrevet

Takker for mange gode forslag, bilen er en 316i 06 mod.

Skal i første omgang få ut gammelolja, og inn med rett olje for årstida osv, vis det ikke blir bedre til da kontakter jeg merkeverkstedet 110meter fra utgangsdøra : -))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...