Gå til innhold

Tårnstag E60 uten gjenger


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tok ut swirl-flapsene og satt inn plugger, samtidig så byttet jeg glødeplugger siden disse var lette å komme til når innsugsmanifolden allikevel var av. Hele prossessen gikk smertefritt og jeg brukte i underkant av tre timer på jobben.

 

Når jeg monterte alt sammen igjen så la jeg merke til at det var rester av gjenger på skruene som holder dette tårnstaget på plass mot torpedoveggen. Tok rikelig med loctite på og skrudde dem godt fast med håndmakt først før jeg gikk på med momentnøkkelen. Den ene av dem kjente jeg dro over, mens den andre stoppet jeg før dette skjedde. Ingen av dem fikk jeg strammet med riktig moment.

 

Noen som har vært borti dette? Vet at BMW sier at skruene skal byttes men her var det altså gjengene i karosseriet som var dårlige.

 

Er det noen som helst mulighet for en gjennomgående bolt her eller er ny gjenger eller helicoil eneste alternativet?   8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ingen svarte meg på dette, så jeg tok saken i egne hender. Kjøpte et gjengereparasjonssett på Biltema i går kveld størrelse M8. Det inneholdt bor, gjengetapp, gjengeinnsatser og verktøy for å skru inn gjengeinnsatsen. 

 

Borret opp og lagde nye gjenger med gjengetappen. Dette gikk faktisk veldig lett. Når jeg satt inn gjengeinnsatsen så viste det seg at det verktøyet som fulgte med var litt for grovt, så det ble litt problematisk å få skrudd gjengeinnsatsen inn og deretter få ut verktøyet igjen. Litt sliping på smergelskiva gjorde susen, og gjengeinnsatsen ble lett å skru inn.

 

Dro til skruene med riktig moment etterpå og staget er nå på plass slik det skal være. Har hørt at det er flere som har problem med at disse skruene løsner, ogat man derfor får en klunkelyd når man kjører over fartsdumper og lignende. Det har jeg opplevd også, men vet ikke om det er pga dette. Men siden gjengene tydeligvis var kjørte, så kan det jo hende at staget ikke satt helt fast på min bil heller. 

 

Dette var altså de to hullene inn mot torpedoveggen. De to skruene ute på hvert støtdempertårn fungerte fortsatt fint, så der var det ikke nødvendig å reparere. Men nå har jeg settet og skulle det bli aktuelt så er det et kvarters jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...