mropedal Skrevet Oktober 26, 2013 Share Skrevet Oktober 26, 2013 Holder på å bytte hjullager bak på venstre side, og merker jeg blir meget frustrert over bolter og muttere som sitter så fandens hardt at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Jeg sliter med samtlige bolter, skruer og muttere, enten sitter de altfor hardt eller så er mutrene og bolthodene runde og ødelagte. Det jeg ikke fatter er at på alle guider, tråder og diskusjoner som omhandler demontering av saker og ting i understellet så virker det ikke som om det er et tema engang at folk sliter med å få løsnet ting. Er det bare jeg som sliter med dette?? Eller finnes det tips og triks som jeg ikke har fått med meg? Til saken: jeg bruker følgende DIY http://gramila.com/ah/skiftehjullager.htm (merk; jeg er ingen mekkeguru, snarere tvert om) Foreløpig har jeg fått demontert (sakte med sikkert) sentermutteren til drivaksel på hjulnavet, bremsekalipper, helt bakerste eksosfeste (jeg får ikke løsnet bakpottefestet etter katalysatoren pga runde muttere eller hva det nå er) , stabstag og bremseskiven. Det siste som gjenstår før jeg kan begynne å trekke av navet og presse ut lageret er drivakselen, men den er jo festet med noen sekskantete bolter inn i diffen. Jeg har prøvd å løsne et par av de med sekskantpiper fra biltema, men pipen glipper og gjør bolthodene runde. Jævlig kjedelig å måtte gi opp nå, bare fordi jeg ikke får av drivakselen! Noen innvendinger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw328ci Skrevet Oktober 26, 2013 Share Skrevet Oktober 26, 2013 Varme er tingen på gjenstridige bolter/muttre. Viss ikke så er ofte vinkelsliper like dumt, og så koste på seg en ny bolt dersom det er mulig.(NB: bare på bolter som kan erstattes lett) Angående løsne drivaksel fra diff så må du ha innvendige trox piper. Ikke bruk vanlige 6kant piper, da bare ødelegger du boltene. jekk opp bærearmen slik at du kommer rett på boltene (sitter som faen). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mropedal Skrevet Oktober 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2013 Varme er tingen på gjenstridige bolter/muttre. Viss ikke så er ofte vinkelsliper like dumt, og så koste på seg en ny bolt dersom det er mulig.(NB: bare på bolter som kan erstattes lett) Angående løsne drivaksel fra diff så må du ha innvendige trox piper. Ikke bruk vanlige 6kant piper, da bare ødelegger du boltene. jekk opp bærearmen slik at du kommer rett på boltene (sitter som faen). Lykke til! Tusen takk for svar! Visste ikke at det fantes noe sånt som innvendige torx-piper da skal jeg forsøke å få tak i det Edit: det var forsåvidt torx jeg mente, og det er også det jeg har brukt. Men det jeg reagerte på er at i munningen så er pipene så avrundet, sånn at gripeflaten er mindre... Trodde du mente at det fantes torx-piper som ikke var avrundet, men etter litt søking fant jeg ut at alle torz-piper er like.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw328ci Skrevet Oktober 26, 2013 Share Skrevet Oktober 26, 2013 ok da har du nok rett pipe. Prøv å jekk opp slik at drivakseln står vannrett, slår du pipa godt på, derretter latmansarm eller muttertrekker. Skal du se de kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SaitekQ Skrevet Oktober 26, 2013 Share Skrevet Oktober 26, 2013 Jeg har gode erfaringer med å slå inn en større Torx i umbraco/torx bolt-hoder som er avrundet. Man ødelegger bolten men man får den hvertfall ut.Sprut godt med rustløser på bolter/muttere før man begynner å skru.Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mropedal Skrevet Oktober 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2013 Jævlig kjipt å si det, men etter jeg prøvde å slå torx-pipen tett inn på bolten og dra til, så gav jeg opp. Pipen glipper og det ender bare med trillrunde bolthoder. Satte på delene igjen og det blir nok til at jeg lar fagfolk ta seg av jobben.. Jeg får holde meg til høyttaler-bygging og andre kosejobber men tusen takk for tips og innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå