Gå til innhold

Bygge annlegg i e38, trenger tips!


Anbefalte innlegg

Sitter og leker med tanken på og bygge litt annlegg i e38min.. Men er redd for og "ødelegge" bilen.

Bilen min har org telefon som skal fjernes og kassetspiller, equaliser og kjørekomputer foran samt cd veksler baki..

Ønske er og få inn en dobbeldin spiller, evt bygge om til en orginal skjerm, men er redd for og miste kjørekomp funksjonene,

Noen innspill? og jo så har jeg multifunksjonsratt som jeg ønsker at skal virke..

Hvis jeg har forstått riktig så har bilen min en stor lydpakke med noe orginal bass greier i hattehylla og mye høytalere rundt omkring..

Men synes ikke det er noe voldsomt imponerende..Er det noen orginale forsterkere noe sted?

Alt i alt er ønske: 2din spiller med blutooth og internett, skifte høytalere i bilen til noe bedre og en basskasse som trøkker litt bedre! Har lyst til og bruke kenwood produkter så langt det går pga at jeg liker de spillera best, samt at jeg får god pris på det.

Gode ideer tas imot med takk!

 

Moderator edit: Flyttet til Bilstereo, Multimedia og navigasjon av Sjøbuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett inn 1din spiller, så beholder du computeren.

å bygge org skjerm er masse arbeid.

dem her har oppgraderte høytalere, har slike i min, http://www.bavsound.com/

orginal forsterker ligger baki, rett ved cd veksler.

 

jeg har bygget basskasse i min, dobbel 12" kasse. se signatur.

Beholder jeg multifunksjonsrattet også? hvordan gjør jeg det med bassere og forsterker til de? fjerne det orginale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt her: http://bimmers.no/topic/770059-focal-utopiadual-monitor-i-bmw-e38-728il/

 

Det viktigste: Ikke plasser subbene bakover. På grunn av lydtettingen i disse bilene vil du spille mer for bilen bak enn deg selv. Sett en subb i skiposehullet, eller to subber mot bakseteryggen og to bassporter gjennom skiposehullet. Om bilen din ikke har et skiposehull, så er det bare å fjerne innertrekket i bagajerommet, og slå ut en liten metallplate i bakseteryggen. Den blir bare holdt fast med noen få små punkt.

 

Jeg har en sub i skiposehullet:

r978yu9ilcpp3fqcrae1.jpg

 

Om du ikke bytter spiller kan du koble deg inn på hattehyllehøytalerne med en høynivå-til-lavnivå-adapter og deretter koble den videre til en forsterker som driver subben. 

 

Vil du derimot bytte spiller så må du vere klar over et par ting. Det er ikke plass til en standard 2DIN uten større modifikasjoner. Du får heller ikke tak i 2DIN rammer, så det må du også lage selv. Om du bytter spiller mister du også kjørecomputeren. Men om du så absolutt trenger den informasjonen så er den tilgjengelig i displayet i dashen via noen "Test"-funksjoner.

 

Om du vil bruke en standard 2DIN så må den plasseres til venstre i hullet pga av boksen til ventilasjonen, som er bak spilleren.

pictures%20087.jpg

Du må også skjære ut en del av denne boksen for å få plass i dybden. Her møter du også på noen sensorer som må omplasseres. Med andre ord en stor jobb.

 

Om du derimot vil ha spilleren plassert i midten, finnes det en 2DIN spiller som er halvparten av lengden til en standard. Den heter Parrot Asteroid Smart, og er den spilleren jeg selv har i bilen. Den passer uten modifikasjoner av ventilasjonsboksen.

post-52827-0-76449100-1382293482.jpg

Du må uansett lage feste til spilleren og en ramme rundt selv. Ta gjerne en titt i tråden min for inspirasjon og flere bilder av den prosessen. 

http://bimmers.no/topic/702085-k-es-7-serie-e38/?p=2771392

 

Når det gjelder multifunksjonsrattet så finnes det en tilkoblingsboks til det også:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7474&katid=230

Den fungerer utmerket, har den selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt her: http://bimmers.no/topic/770059-focal-utopiadual-monitor-i-bmw-e38-728il/

 

Det viktigste: Ikke plasser subbene bakover. På grunn av lydtettingen i disse bilene vil du spille mer for bilen bak enn deg selv. Sett en subb i skiposehullet, eller to subber mot bakseteryggen og to bassporter gjennom skiposehullet. Om bilen din ikke har et skiposehull, så er det bare å fjerne innertrekket i bagajerommet, og slå ut en liten metallplate i bakseteryggen. Den blir bare holdt fast med noen få små punkt.

 

Jeg har en sub i skiposehullet:

r978yu9ilcpp3fqcrae1.jpg

 

Om du ikke bytter spiller kan du koble deg inn på hattehyllehøytalerne med en høynivå-til-lavnivå-adapter og deretter koble den videre til en forsterker som driver subben. 

 

Vil du derimot bytte spiller så må du vere klar over et par ting. Det er ikke plass til en standard 2DIN uten større modifikasjoner. Du får heller ikke tak i 2DIN rammer, så det må du også lage selv. Om du bytter spiller mister du også kjørecomputeren. Men om du så absolutt trenger den informasjonen så er den tilgjengelig i displayet i dashen via noen "Test"-funksjoner.

 

Om du vil bruke en standard 2DIN så må den plasseres til venstre i hullet pga av boksen til ventilasjonen, som er bak spilleren.

pictures%20087.jpg

Du må også skjære ut en del av denne boksen for å få plass i dybden. Her møter du også på noen sensorer som må omplasseres. Med andre ord en stor jobb.

 

Om du derimot vil ha spilleren plassert i midten, finnes det en 2DIN spiller som er halvparten av lengden til en standard. Den heter Parrot Asteroid Smart, og er den spilleren jeg selv har i bilen. Den passer uten modifikasjoner av ventilasjonsboksen.

post-52827-0-76449100-1382293482.jpg

Du må uansett lage feste til spilleren og en ramme rundt selv. Ta gjerne en titt i tråden min for inspirasjon og flere bilder av den prosessen. 

http://bimmers.no/topic/702085-k-es-7-serie-e38/?p=2771392

 

Når det gjelder multifunksjonsrattet så finnes det en tilkoblingsboks til det også:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7474&katid=230

Den fungerer utmerket, har den selv :)

Likte løsningen med den nederste spilleren, slik som du har. Har den blutooth? hva mener du med at den er halve lengden? er den uten cd?

hvordan gjør jeg det med orginal forsterkeren? og orgbass? trur jeg har en sånn bassbjelke i hattehylla.. hva mente du med at man kan få kjørecomp info kan vises med noen test funksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte løsningen med den nederste spilleren, slik som du har. Har den blutooth? hva mener du med at den er halve lengden? er den uten cd?

hvordan gjør jeg det med orginal forsterkeren? og orgbass? trur jeg har en sånn bassbjelke i hattehylla.. hva mente du med at man kan få kjørecomp info kan vises med noen test funksjoner?

 

Selvfølgelig har den bluetooth, Parrot er verdensledende når det gjelder bluetooth løsninger (handsfree) :) Mer info om spilleren finner du her: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=13793&katid=9

 

Jeg skrev halve lengden, men mente halve dybden. Den er uten CD, ja. 

 

Siden du har dsp pakka krever det en del arbeid. Du må nemlig bytte forsterkeren og bytte alle høyttalerne (om jeg husker rett). Søk litt rundt på utenlandske forum, de har mange finurlige løsninger på å komme seg rundt det DSP-helvettet. 

Høyttalerne i hattehyllen kan du bare fjerne, de trengs ikke om du hiver en skikkelig sub i bagasjerommet.

 

Deretter trekker du to signalkabler fra den nye spilleren, bak til en ny forsterker som driver alle høyttalerne. Du må også legge opp ledninger fra forsterkeren og ut til alle høyttalerne. Eller bruke de originale om går fra originalforsterkeren i bagasjerommet. I tillegg trekker du en signalkabel fra spiller til en monoblokk som driver subben(e). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får kabelsett til til rattet og ja ;)

ang bassere bakover, dette går fint så lenge man har basshull igjennom skiposen ;)

 

ofg forsterkeren klipper du dem tvinnede jablene på, dem går til høytalerene.

 

jeg har også org basserene i hattehylen, men dem går på egen forsterker osv, slik at jeg kopler dem ut når 12" spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang bassere bakover, dette går fint så lenge man har basshull igjennom skiposen ;)

 

Hvorfor plassere de bakover når de kan bidra med lydtrykk forover? Ideelt sett bør kassen stå rundt 10-20 cm fra seteryggen, med to 12" forover, og to bassporter midt mellom, slik at de havner der skiposehullet er. Det må også være tett rundt kassen, slik at trykket ikke slipper bakover. Da får du all effekten den veien du trenger den. Ut gjennom skiposehullet  :)

 

For best lyd bør portene og subbene stå samme vei og spille i samme luft også, siden portene og subbene til en hver tid spiller forskjellige frekvenser. Sammen vil de danne et bedre lydbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger den :)

hehe.. kan jeg fjerne cdskifter, org forsterker og orginal basser montere spiller med rattadapter, forsterkere og bassere og kjøre nye høytaler kabler til alle høytalere uten og fucke opp noe annet en kjørekomp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor plassere de bakover når de kan bidra med lydtrykk forover? Ideelt sett bør kassen stå rundt 10-20 cm fra seteryggen, med to 12" forover, og to bassporter midt mellom, slik at de havner der skiposehullet er. Det må også være tett rundt kassen, slik at trykket ikke slipper bakover. Da får du all effekten den veien du trenger den. Ut gjennom skiposehullet  :)

 

For best lyd bør portene og subbene stå samme vei og spille i samme luft også, siden portene og subbene til en hver tid spiller forskjellige frekvenser. Sammen vil de danne et bedre lydbilde. 

ser tanken din, har ikek så mye å si til det annet enn at jeg tenker litt på plass i resten av bagasjen og :P samt skal se ok ut når man åpner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...