Jump to content

E39 528 automat motor i 520 manuell bil


Jomn
 Share

Recommended Posts

Hei

 

Har lyst til å sette m52b28 motor i min 520 (m52b20 orginal) med manuell gir. Finner flere potensielle motorer, men mange av dem har manuell gir. Har lest litt rundt dette, og funnet ut at jeg kan bruke orginal girkasse på 2,8l motor, men kan jeg sette manuell girkasse på en motor som orginalt har automatkasse helt uten videre?

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Må selvsagt ha clutch, svinghjul og utløserlager.

Så bruker du motorledningsnett originalt til bilen, men ECU fra B28 som må fjernes startsperre (Eventuelt kjøre med B20 hjerne, merker minimal forskjell..)

Får mest sannsynlig transmisson failsafe mode, men kan programmeres bort i IKE.

 

Edit: er ikke helt sikker på åssen det blir siden bilen din originalt er manuell, kanskje du klarer deg uten feilkode..

Link to comment
Share on other sites

Må selvsagt ha clutch, svinghjul og utløserlager.

Så bruker du motorledningsnett originalt til bilen, men ECU fra B28 som må fjernes startsperre (Eventuelt kjøre med B20 hjerne, merker minimal forskjell..)

Får mest sannsynlig transmisson failsafe mode, men kan programmeres bort i IKE.

 

Edit: er ikke helt sikker på åssen det blir siden bilen din originalt er manuell, kanskje du klarer deg uten feilkode..

Høres bra ut, var dette jeg håpte på :) Tenker jeg kjører på med ECU fra b20 til å begynne med. Byttet nettopp clutch på b20 motoren så da satser jeg på at det går fint å bytte over på b28 motor :)

Link to comment
Share on other sites

Sålenge clutch er til riktig svinghjul kan det vel brukes, men clutch vil vel bli et svakt punkt og et evig bekymringsgrunnlag.

Er jo en god del mere dreimoment i 2.8l.

Jeg skal sette inn 2.8 motor i min 320 til sommern, og blir garantert ikke å bruke 2l clutch og svinghjul ;)

Jeg hadde gått for å levere inn 2l hjernen og fått lagt inn chippet 2.8l programvare, fra f.eks. fekzen.

Hvis du bruker din egen hjerne slipper du å bytte chip i nøkklene/fjærne ews.

Link to comment
Share on other sites

Kan fint kjøre b28 på 228mm, 240mm er noe overdimensjonert for standard b28, forøvrig bruker også E39 M5 240mm.

Etter min mening; clutch blir aldri overdimensjonert, sålenge det ikke går utover komforten ved å bruke den. Er ingen forskjell i pedalfølelse på 228 og 240mm, så mitt valg hadde lett vært å bruke 240mm.

 

Dobbelmasse, har som ordet sier; todelt svinghjul. Er laget for å reduserer vibrasjon fra motor som ikke blir tatt opp ellers i konstruksjonen.

Er bare noe dritt og lager mer trøbbel enn det gjør nytte. Et dårlig dobbelmasse tar fortere knekken på en girkasse, enn et enkelmasse svinghjul.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening; clutch blir aldri overdimensjonert, sålenge det ikke går utover komforten ved å bruke den. Er ingen forskjell i pedalfølelse på 228 og 240mm, så mitt valg hadde lett vært å bruke 240mm.

 

Dobbelmasse, har som ordet sier; todelt svinghjul. Er laget for å reduserer vibrasjon fra motor som ikke blir tatt opp ellers i konstruksjonen.

Er bare noe dritt og lager mer trøbbel enn det gjør nytte. Et dårlig dobbelmasse tar fortere knekken på en girkasse, enn et enkelmasse svinghjul.

Takk, høres fornuftig ut :) Men er alle biler levert med dommelmasse svinghjul, og enkelmasse er noe jeg må kjøpe utenom? Hvor får jeg kjøpt det i såfall?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...