Jomn Skrevet Oktober 29, 2013 Skrevet Oktober 29, 2013 Hei Har lyst til å sette m52b28 motor i min 520 (m52b20 orginal) med manuell gir. Finner flere potensielle motorer, men mange av dem har manuell gir. Har lest litt rundt dette, og funnet ut at jeg kan bruke orginal girkasse på 2,8l motor, men kan jeg sette manuell girkasse på en motor som orginalt har automatkasse helt uten videre? Takker for svar
Mikael-B Skrevet Oktober 29, 2013 Skrevet Oktober 29, 2013 Må selvsagt ha clutch, svinghjul og utløserlager. Så bruker du motorledningsnett originalt til bilen, men ECU fra B28 som må fjernes startsperre (Eventuelt kjøre med B20 hjerne, merker minimal forskjell..) Får mest sannsynlig transmisson failsafe mode, men kan programmeres bort i IKE. Edit: er ikke helt sikker på åssen det blir siden bilen din originalt er manuell, kanskje du klarer deg uten feilkode..
Jomn Skrevet Oktober 29, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2013 Må selvsagt ha clutch, svinghjul og utløserlager. Så bruker du motorledningsnett originalt til bilen, men ECU fra B28 som må fjernes startsperre (Eventuelt kjøre med B20 hjerne, merker minimal forskjell..) Får mest sannsynlig transmisson failsafe mode, men kan programmeres bort i IKE. Edit: er ikke helt sikker på åssen det blir siden bilen din originalt er manuell, kanskje du klarer deg uten feilkode.. Høres bra ut, var dette jeg håpte på Tenker jeg kjører på med ECU fra b20 til å begynne med. Byttet nettopp clutch på b20 motoren så da satser jeg på at det går fint å bytte over på b28 motor
Mikael-B Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 B28 bruker 240mm clutch, B20 bruker 228mm clutch.
steinh Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 B28 bruker 240mm clutch, B20 bruker 228mm clutch. Kan man bruke B20-svinghjul, eller må det og taes fra B28?
glue Skrevet Oktober 31, 2013 Skrevet Oktober 31, 2013 Sålenge clutch er til riktig svinghjul kan det vel brukes, men clutch vil vel bli et svakt punkt og et evig bekymringsgrunnlag. Er jo en god del mere dreimoment i 2.8l. Jeg skal sette inn 2.8 motor i min 320 til sommern, og blir garantert ikke å bruke 2l clutch og svinghjul Jeg hadde gått for å levere inn 2l hjernen og fått lagt inn chippet 2.8l programvare, fra f.eks. fekzen. Hvis du bruker din egen hjerne slipper du å bytte chip i nøkklene/fjærne ews.
Mikael-B Skrevet Oktober 31, 2013 Skrevet Oktober 31, 2013 Er en grunn til at B28 har 240mm clutch... Kan oppgradere med singelmasse svinghjul, så blir du kvitt den dritten av et dobbelmassesvinghjul.
Jomn Skrevet Oktober 31, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2013 Takk for gode svar Får prøve å finne en motor med manuell gir og enkel vanos, ikke lett..
Jomn Skrevet Oktober 31, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2013 Er en grunn til at B28 har 240mm clutch... Kan oppgradere med singelmasse svinghjul, så blir du kvitt den dritten av et dobbelmassesvinghjul. Hva er forskjellen?
Mysemannen Skrevet November 1, 2013 Skrevet November 1, 2013 Kan fint kjøre b28 på 228mm, 240mm er noe overdimensjonert for standard b28, forøvrig bruker også E39 M5 240mm.
Mikael-B Skrevet November 1, 2013 Skrevet November 1, 2013 Kan fint kjøre b28 på 228mm, 240mm er noe overdimensjonert for standard b28, forøvrig bruker også E39 M5 240mm. Etter min mening; clutch blir aldri overdimensjonert, sålenge det ikke går utover komforten ved å bruke den. Er ingen forskjell i pedalfølelse på 228 og 240mm, så mitt valg hadde lett vært å bruke 240mm. Dobbelmasse, har som ordet sier; todelt svinghjul. Er laget for å reduserer vibrasjon fra motor som ikke blir tatt opp ellers i konstruksjonen. Er bare noe dritt og lager mer trøbbel enn det gjør nytte. Et dårlig dobbelmasse tar fortere knekken på en girkasse, enn et enkelmasse svinghjul.
Jomn Skrevet November 1, 2013 Forfatter Skrevet November 1, 2013 Etter min mening; clutch blir aldri overdimensjonert, sålenge det ikke går utover komforten ved å bruke den. Er ingen forskjell i pedalfølelse på 228 og 240mm, så mitt valg hadde lett vært å bruke 240mm. Dobbelmasse, har som ordet sier; todelt svinghjul. Er laget for å reduserer vibrasjon fra motor som ikke blir tatt opp ellers i konstruksjonen. Er bare noe dritt og lager mer trøbbel enn det gjør nytte. Et dårlig dobbelmasse tar fortere knekken på en girkasse, enn et enkelmasse svinghjul. Takk, høres fornuftig ut Men er alle biler levert med dommelmasse svinghjul, og enkelmasse er noe jeg må kjøpe utenom? Hvor får jeg kjøpt det i såfall?
Mikael-B Skrevet November 1, 2013 Skrevet November 1, 2013 Alle E39 er levert med dobbelmasse. Får mange kit med enkelmasse svinghjul, trykkplate og lamell, eBay er din venn.
Jomn Skrevet November 1, 2013 Forfatter Skrevet November 1, 2013 Alle E39 er levert med dobbelmasse. Får mange kit med enkelmasse svinghjul, trykkplate og lamell, eBay er din venn. Ser der ja, takk for hjelpen
Jomn Skrevet November 2, 2013 Forfatter Skrevet November 2, 2013 Noen meninger om dette kit'et? http://www.ebay.com/itm/151063150489?item=151063150489&viewitem=&vxp=mtr Litt usikker på om det er single mass svinghjul, har sendt melding til selger og spurt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå