Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har en 92' 525ix der kupevifta har tatt kvelden...
byttet motstanden nede i fotbrønn på førersida uten hell, er det noen som vet hvilken av de 4 ledningene inn på den motstanden jeg kan sette 12v på for å se om vifta fungerer?
På forhånd takk:)

Skrevet

Kanskje, er litt tilbakeholden med å bare prøve meg fram med å sette strøm på ting i bil men:P
Har nok sjekket den gitt;P

Skrevet

se på børstene på vifta. ofte lettets å se om de er utslitt eller knekt på ene siden.

er det ikke bare 2 ledninger på kontakta til vifta da? lettest å koble på 12v der.

viftemotstanden må ohmes da det kun er en motstand med flere innganger og 1 utgang.

Skrevet

Har kjøpt ny motstand og det funket fortsatt ikke, men jeg tenkte det kunne være lettere å sette strøm på noen av de 4 ledningene som går inn til motstanden for å se om vifta går, istedet forr å begynne å demontere i motorrommet?

Skrevet

Tar ikke lang tid å ta ut vifta nei. Og hvertfall ikke om du bare skal komme til å få koblet strøm på. Kan også prøve å hjelpe vifta i hgang når den står på, ofte den starter da. Så da er det bare å bytte den.

• 3 weeks later...
Skrevet

Tenkte bare jeg ville komme med en liten oppdatering her:P
Jeg skrudde opp dekselet i motorrommet og kom inn til vifta (som på absolutt ingen måte var gjort på 10 min (!)), usikker på om det er de ekstra ledningene som har med webastoen å gjøre, eller om det er bare motortypen jeg har som gjør det, men alle de små 7 mm mutrene (eller hva det nå var) som det dekselet var festet med var ett rent helvete å komme til!:P

Uansett, etter å ha fått ifra hverandre alt, slik at jeg fikk vifta til syne, tenkte jeg at jeg skulle prøve å slå på vifta før jeg rørte noe mer.
Da startet den såklart... Jeg stod ute i 3 varmegrader og det begynte å regne så da bare satte jeg alt sammen igjen.
Etter ca 1 uke sluttet den å fungere igjen, da i ren frustrasjon slå jeg i dashbordet, også startet den opp:P

I går sluttet den å fungere på nytt, men nå fungerer ikke Langbein-trikset med å slå i dashen lenger:P
Hva tror folket, er det vifta eller noe annet? Om det er dårlig kontakt en plass, hvor er det det bruker å være?
Jeg tok ut spilleren min i går bare for å få rotet litt med kabelene bak skrubryteren, men det hjalp ingenting...

Skrevet

Min sluttet å gå for en uke siden då var det en svart kontakt/støpsel (liten boks )

På pasaersjersiden som hadde løsnet litt..

Ser den om du tar ned hanskerom og skrur av dekselet mot midten..

Var ikke mye vandring den hadde å gå på frem og tilbake og enda mindre å gå på for at an skulle ha kontakt men startet no bilen og lirket litt rolig i an til det plutselig blåste igjen :)

Kan være vært å sjekke ihvertfall ;)

sendt from my unicorn using tapatalk

Skrevet

Absolutt noe å sjekke ja! takker!
Utrolig lite lyst til å demontere fremme i motorrommet på nytt, for det var en god drittjobb syns jeg:P

Skrevet

Har sjekket vifte motstanden ja (på førersiden på min), kjøpte den og byttet før jeg sjekket noe annet første gangen den tok kveld, det hjalp ingenting:P 

Skrevet
  På 1.11.2013 den 21.39, Alexx942 skrev:

Sjekka at det er strøm ut på motstanden då? Enklaste er jo berre og ta ut vifta og måle der, er gjort på 10 min og ta av det dekselet. :)

Det er ikke gjort på 10 min om det er første gangen!

sent from my microwave using tapatalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...