Øystein Melsom Skrevet November 5, 2013 Share Skrevet November 5, 2013 Har lett lenge etter en enkel oppskrift på hvordan jeg kan montere en sub i bmw1, men finner ikke noe.. Er det noen som vet om alt jeg trenger av kabler allerede er trukket gjennom bilen, eller er dette noe jeg må gjøre selv? Batteriet er heldigvis montert bak, så slipper og trekke kabel fra batteri gjennom bilen. Men lurer på lydkabel L/R og remotekabel? Hørt noe rykter om at det allerede er lagt opp,men er det noen som kan forklare meg hvor? Og hvis noen har gjort det før, som holder til i oslo, har jeg en jobb dere kan få tjent litt cash på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveinsag Skrevet November 5, 2013 Share Skrevet November 5, 2013 Enkleste måten er å skaffe seg blaupunkt pnp forsterker, for så å hente signaler fra den forsterkeren til forsterker til bassen. Gjorde dette selv i min forrige bmw (5serie) Veldig enkelt og tar ikke lang tid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Melsom Skrevet November 9, 2013 Forfatter Share Skrevet November 9, 2013 Omformulerer spm mitt litt. Jeg har allerede en sub med forsterker, som jeg vil koble opp og montere i bagasjerom. Bilen er en bmw 1-serie med navi business og cd-veksker bak. (E87) Jeg er veldig usikker, men ville det enkleste vært å koble fra suben som befinner seg under passasjersete, og trekke kabler fra denne til sub i bagasjerom? Da vil jeg bare måtte skru ut sete, og koble. Strøm tar jeg fra batteri i bagasjerom, men hva med remotekabelen? På forrige bilen min, kjøpte jeg ny spiller som jeg kunne koble aux og remote kabel i, men ser ikke til å finne noe flere innganger på spilleren i bmw. Kan jeg bruke noen av kablene som allerede er trukket gjennom bilen? Enten til cd-veksler, eller til høytallerene bak? Flott om noen har svar, eller link til noe DIY som forklarer dette enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveinsag Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Du kan enten bruke en kabelsplitter som henter signalet fra en av høytalerene i hattehylle, og omgjør dette til sub signal. Eller du kan montere en Blaupunkt forsterker i orginale spilleren. Dette vil da gjøre at du tar ut spilleren fra midtkonsollen, plugger i ledningene fra forsterker (kobles bare imellom orginale kablene til cdspilleren) og trekker dette bak til forsterkeren. Forsterkeren henter strøm fra cdspilleren, så du trenger ikke tenke på det til den. Så tar du og kobler forsterker og basskasse, da kobler du signaler fra blaupunkt forsterkeren, og strøm fra batteri. Da fungerer alt. Med ekstra forsterker til orginale høytalere, da vil de også få mer trykk, altså vil totalen bli bedre (Jeg har en blaupunkt forsterker ink alle ledninger som du trenger til salgs, PM meg om du er interessert) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Høyttalerne bak mates med et signal som er høypassfiltrert så det er veldig dårlig ide å ta signal derfra til en sub. Det er mange som henter signal fra "sub" under forsetet når de skal inn med ekstern sub på denne generasjon BMW'er. Remote signal er jeg usikker på hvor du enklest henter fra. Det ligger masse info rundt om på nettet. Stereo i E8x er tilnærmet identisk som i E9x og E6x, så du kan bruke info fra slike biler også uten særlige problemer. Med tanke på å sette inn ny forsterker som nevnes over her: Hva slags navigasjon du har, eller om du ikke har nav i det hele tatt, spiller liten rolle i oppgradering av lyd i disse bilene. Hvilken høyttalerpakke du har er det som i all hovedsak spiller en rolle. Har du standardpakka så har du ingen ekstern forsterker, alt powres fra HU. Har du 676 HiFi så har du en forsterker bak som er veldig enkel å oppgradere. Har du 677 HiFi Pro/Harman Kardon så har du en ekstern forsterker bak som går på fibernettverket i bilen, ikke like enkel å bytte ut men fullt mulig. I god tradisjon linker jeg til min favorittside for info om lyd i E9x. Det aller meste er identisk i din 1-serie. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=641323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå