Dnort Skrevet November 6, 2013 Share Skrevet November 6, 2013 Jeg har en skibsplast 22 foter med v8 bensin i dag..har lyst å bygge inn en lett kompakt n47! En av de nyeste med ca160-180hk.. Jeg har sammenlignet forbruket på denne tørste 5,7literen med en volvo penta d3 som er en marinisert Volvo v60 motor.. Absolutt sparefart på båten er 22 knop,da klarer jeg 30 l/t mens volvodieselen klarer det på magre 15l/t! I tillegg er avgiftfri diesel 5kr billigere! Planen er å bygge rustfri vannkjølt eksos og kjøpe en vannkjølt turbo,oljekjøler og selvfølgelig varmeveksler til motoren. Og seff et Mercruiser Bravo 1x diesel drev. Lurer litt på vekta av en sånn motor..fant et tall på nett som sa den veier ca120kg..dette hørtes utrolig lavt ut..? Til opplysning veier 8eren med de enorme støpejærnsmanifoldene 380kg Er det noen som har peil på eventuelle "skjær i sjøen"? Startsperre? manglende signal fra hjulsensorer,girkasse osv..? Styreenhet og ledningsnett må jeg selvfølgelig ha.. Ac.og egr kan jeg kaste på sjøen..ang belastning av motoren i båt,så tenker jeg at normal kjøring som jeg gjør 99%av tiden på 23-25 knop koster ca 70-80hk.. Tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FritzP Skrevet November 6, 2013 Share Skrevet November 6, 2013 Spennende prosjekt som absolutt skulle være realiserbart, men visse utfordringer er det jo selvsagt, og da kanskje mest av mekanisk art. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dnort Skrevet November 6, 2013 Forfatter Share Skrevet November 6, 2013 Tja det mekaniske tror jeg skal gå ganske greit..kan bruke motorens svinghjul og tilpasse en narine rykkutjevner med splines for drivakselen,og maskinere et svinghjulshus med labber som treffer labbene på bravo drev transomen på hekken.. Og plassen i motorummet blir veldig god med en så mye mindre motor. Og eventuelle eksos/turbo ting som må lages har jeg en kompis som jobber på et verksted med alt av av avansert cnc maskineri etc... Så jeg er mest spent på elektroniken nå i utgangspunktet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-Rabiato Skrevet November 6, 2013 Share Skrevet November 6, 2013 Har ingen konkrete tips på hvordan gjøre dette, men det er gjort før i regi Yanmar Marine. Har motorene kode BY i navnet betyr det BMW/Yanmar. De bruker BMW`s 2 og 3 liter dieselmotorer. F.eks Yanmar 4BY. http://www.boattest.com/engine-review/Yanmar/10014_4BY180 Bare ett lite tips, i tilfelle du ikke visste dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dnort Skrevet November 7, 2013 Forfatter Share Skrevet November 7, 2013 Det visste jeg ikje.. Takk for tips.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dnort Skrevet November 7, 2013 Forfatter Share Skrevet November 7, 2013 Da har jeg kjøpt en N47-D20C 177 hk og -09 mod..45000km. Jeg har tenkt på datasprut,men det blir for mye styr og dyrt siden de jeg fikk pratet med måtte ha motoren i bil osv.. Så jeg går for org oppsett med styreenheten fra bilen.. Men så har en problemet med startsperren da.. Noen som har noen tips om hvordan komme forbi den? Eller er det overkommelig å få med det systemet fra bilen og?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå