Hardtop Skrevet November 16, 2013 Share Skrevet November 16, 2013 Startet denne tråden på "et annet forum" men tenkte jeg kunne forsøke å kjøre parallellt her på Bimmers. Det er litt for stor jobb å lage to tråder separat, så derfor klipper og limer jeg. Kan bli en utfordring, med litt innblanding fra replys fra det andre forumet, men jeg forsøker. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Etter at en kjekk herremann fra Østfold overtok E30 Superduper, har jeg hatt en pause fra bilgreiene.Savner den litt, men den nye eieren har lovet meg at jeg kan bruke den så mye jeg bare vil, når som helst. Men nå er det slutt på lange sommerkvelder med grilling og kajakkpadling, så da fant jeg frem en annen E30 jeg hadde stående på låven. Dette er en -90 316i uten takluke, altså et skikkelig motorsportkarosseri i følge Thorbis og de andre kjendisene fra bygda rundt Tyrifjorden.Planene for denne råtassen er litt i det blå enda. Har vært innom tanken å ha den original utvendig, med litt ekstra motor og understell under overflaten, sleeperstil liksom. Det har jeg slått fra meg, ettersom den er knallrød (Zinnober), og den løypa har jo vært kjørt med Superduperen.Så tenkte jeg jeg å lage en M3 replica, Zinnoberrød, BBS RS, og motor fra Honda S2000. Den motoren drar jo turtall som en trimmet S14, og det finnes kompressorkit. Ulempen er at den er tung, og ikke BMW...Litt sånn som denne var tanken da.Det eneste jeg er sikker på er at det skal bli M3 replica, og har handlet inn skjermer og koffertlokk, vinge og instrumenter.Nå er det jo litt kjedelig å lage bare nok en rød M3, så det jeg etterhvert har landet på er å lage en Porsche i stedet. Etter å ha sett Porsche GT3 RS i Grauschwartz med dekor og felger i indischrot, er jeg litt forelsket!Så planen så langt er altså M3 RS i grå, med dekor og felger i rødt/oransj. Blir jeg lei, kan jeg ta bort dekoren og være anonym. Motorplaner er en S fra BMW, litt usikker på hva ennå.Har i hvertfall skaffet bremser som passer til ideen. Bilen er på plass i garasjen, og vil følge på med bilder underveis.NB! Dette vil ta lang tid, og planene kan godt endre seg. Bare så det er sagt. øysteinolsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet November 16, 2013 Forfatter Share Skrevet November 16, 2013 Slenger inn posting nr to med det samme, så er jeg ajour. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det blir nok BMW motor. Tanken er å forsøke å godkjenne den, så en S50 vil nok være utfordring nok til å begynne med.Er jo en 316i, men vektene er ikke umulig å få til med litt seriøs fjerning av unødvendige ting.Har altså ribbet den for deler, gitt bort motor og gir, solgt en del annet stæsj.Stod en hel helg og høyttrykkspylte vekk det meste av tectyl og møkk under, og da så den ganske grei ut under.Nå står den som sagt i garasjen, har fjernet elnett, dashbord osv.Planen videre er nå først å sveise rust, skrape den under, sveise inn bur. Deretter begynner jobben med å bytte skjermer og bakplate, tilpasse C-stolpe kassetten (Ja, glassfiber) og alt jeg ikke regner med. Klarer jeg å få den klar til lakk før våren, er jeg fornøyd. Litt å ta tak i... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jås Skrevet November 16, 2013 Share Skrevet November 16, 2013 Må følge med her,den andre bilen din var vertfall verdt å følge.. Er det mulig å få godkjent med bur fortsatt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Skal ikke være noe problem å få godkjent halvbur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Denne blir morsom å følge Ta mye bilder som alltid! ACM har mye fete carbon deler til et slik "Superleggera" bygg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet November 17, 2013 Forfatter Share Skrevet November 17, 2013 E30 Superleggera, kanskje jeg må bytte overskrift? Har sett de dørene på ACM, sikler på de. Skjermene veier jo nesten ikke noe originalt, så de har jeg kjøpt originale (sport evo). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet November 18, 2013 Forfatter Share Skrevet November 18, 2013 Har litt fokus på vekta på denne bilen, og har derfor passet på å veie litt ting etterhvert som de tas ut. Noe skal jo inn igjen, noe skal kastes, og noe skal erstattes av lette varianter.Her er noe av det jeg veide:Komplett elnett med sikringsboks og releer: 6,3 kgKomplett varmeapparat: 5,5 kgHattehylle: 1,9 kgRatt: 2,2 kgDashbord med ventilasjonsrør: 8 kgStoler: 17,5 kg stk.Tilhengerfeste m. ledningsnett: 13,2 kg.Dører komplett m. vinduer og trekk: 26 kg stk.Søppelpose med høyttalere, antenne, lyddemping under dash og div rusk: 6 kg.I tillegg kommer den tunge matta foran torpedoen, kanskje 8 kg (eller mer)Har altså fjernet nesten 140 kg før skraping under, og fjerning av asfaltplater inni. Ratt og seter bør vel på plass igjen, men i lettere utgaver. Varmeapparatet veier ikke all verden, men det tar stor plass oppunder der. Hvis jeg skal få til å flytte motoren bakover vil det bli vanskelig med den svære deisen i veien.Å kjøre uten varmeapparat er heller ikke gøy på kalde vår/høstdager, eller hvis det regner. Om ikke annet må man ha noe som hindrer vinduene å dugge igjen.Fant et søtt lite varmeapparat som blir brukt en del i rally, og kjøpte det. Kom i posten i dag, og jeg ble overrasket over hvor lite det faktisk er. Hele greia veier under en kilo og skal gi noe over 2kW. Blir spennende å se om det er noe futt i den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Blir bra dette. Det skal vann inn i dette varme apparatet ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet November 18, 2013 Forfatter Share Skrevet November 18, 2013 Ja, en liten skvett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skårholen Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Noe merke det apperatet der eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet November 18, 2013 Forfatter Share Skrevet November 18, 2013 http://www.t7design.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=189 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommyheimberg Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Tøft varmeapparat!, slangene og luftekabalebe ninte om de som er på gammal zetor:-p Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvobrage Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 Genialt varmeapparat!Tabbe at eg akkurat har bestilt ett hos summit, for det der var rett og slett fantastisk Følger med her, spennande prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas.mulle Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 Blir utrolig tøft dette prosjektet! Stor fan av forrige e30n, skikkelig sleeper. Acm, er det en forkortelse det? Skulle gjerne spart litt vekt jeg og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet November 26, 2013 Forfatter Share Skrevet November 26, 2013 Blir utrolig tøft dette prosjektet! Stor fan av forrige e30n, skikkelig sleeper. Acm, er det en forkortelse det? Skulle gjerne spart litt vekt jeg og Svenske som lager det meste innen carbon og glassfiber. http://www.acm-ab.se/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå