Gå til innhold

Hardtops E30 "M3 RS"


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

Startet denne tråden på "et annet forum" men tenkte jeg kunne forsøke å kjøre parallellt her på Bimmers.

Det er litt for stor jobb å lage to tråder separat, så derfor klipper og limer jeg.

Kan bli en utfordring, med litt innblanding fra replys fra det andre forumet, men jeg forsøker. :-)

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Etter at en kjekk herremann fra Østfold overtok E30 Superduper, har jeg hatt en pause fra bilgreiene.
Savner den litt, men den nye eieren har lovet meg at jeg kan bruke den så mye jeg bare vil, når som helst.  :lol:

tn_054_5.JPG
 
Men nå er det slutt på lange sommerkvelder med grilling og kajakkpadling, så da fant jeg frem en annen E30 jeg hadde stående på låven.  :D

Dette er en -90 316i uten takluke, altså et skikkelig motorsportkarosseri i følge Thorbis og de andre kjendisene fra bygda rundt Tyrifjorden.

tn_085_1.JPG

Planene for denne råtassen er litt i det blå enda. Har vært innom tanken å ha den original utvendig, med litt ekstra motor og understell under overflaten, sleeperstil liksom. Det har jeg slått fra meg, ettersom den er knallrød (Zinnober), og den løypa har jo vært kjørt med Superduperen.

Så tenkte jeg jeg å lage en M3 replica, Zinnoberrød, BBS RS, og motor fra Honda S2000. Den motoren drar jo turtall som en trimmet S14, og det finnes kompressorkit.  :shock:  Ulempen er at den er tung, og ikke BMW...
Litt sånn som denne var tanken da.

tn_8z1b3tzqh81rglp7fnp5.jpg

Det eneste jeg er sikker på er at det skal bli M3 replica, og har handlet inn skjermer og koffertlokk, vinge og instrumenter.

Nå er det jo litt kjedelig å lage bare nok en rød M3, så det jeg etterhvert har landet på er å lage en Porsche i stedet.  :lol:

Etter å ha sett Porsche GT3 RS i Grauschwartz med dekor og felger i indischrot, er jeg litt forelsket!

tn_Porsche%20Gray%20Black,%20GT3%20RS%20

Så planen så langt er altså M3 RS  :oops:  i grå, med dekor og felger i rødt/oransj. Blir jeg lei, kan jeg ta bort dekoren og være anonym.  :roll:

Motorplaner er en S fra BMW, litt usikker på hva ennå.

Har i hvertfall skaffet bremser som passer til ideen.  :)

tn_070_1.JPG


Bilen er på plass i garasjen, og vil følge på med bilder underveis.

tn_495.JPG

NB! Dette vil ta lang tid, og planene kan godt endre seg. Bare så det er sagt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn posting nr to med det samme, så er jeg ajour. :-)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det blir nok BMW motor. Tanken er å forsøke å godkjenne den, så en S50 vil nok være utfordring nok til å begynne med.
Er jo en 316i, men vektene er ikke umulig å få til med litt seriøs fjerning av unødvendige ting.

Har altså ribbet den for deler, gitt bort motor og gir, solgt en del annet stæsj.
Stod en hel helg og høyttrykkspylte vekk det meste av tectyl og møkk under, og da så den ganske grei ut under.

Nå står den som sagt i garasjen, har fjernet elnett, dashbord osv.

tn_024_8.JPG

tn_054_6.JPG

Planen videre er nå først å sveise rust, skrape den under, sveise inn bur. Deretter begynner jobben med å bytte skjermer og bakplate, tilpasse C-stolpe kassetten (Ja, glassfiber) og alt jeg ikke regner med. :-)
Klarer jeg å få den klar til lakk før våren, er jeg fornøyd. :-)

Litt å ta tak i...

tn_023_7.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt fokus på vekta på denne bilen, og har derfor passet på å veie litt ting etterhvert som de tas ut. Noe skal jo inn igjen, noe skal kastes, og noe skal erstattes av lette varianter.
Her er noe av det jeg veide:

Komplett elnett med sikringsboks og releer: 6,3 kg
Komplett varmeapparat:  5,5 kg
Hattehylle:  1,9 kg
Ratt:  2,2 kg
Dashbord med ventilasjonsrør: 8 kg
Stoler: 17,5 kg stk.
Tilhengerfeste m. ledningsnett: 13,2 kg.
Dører komplett m. vinduer og trekk: 26 kg stk.
Søppelpose med høyttalere, antenne, lyddemping under dash og div rusk: 6 kg.

tn_031_6.JPG

I tillegg kommer den tunge matta foran torpedoen, kanskje 8 kg (eller mer)

Har altså fjernet nesten 140 kg før skraping under, og fjerning av asfaltplater inni. Ratt og seter bør vel på plass igjen, men i lettere utgaver.  :)

Varmeapparatet veier ikke all verden, men det tar stor plass oppunder der. Hvis jeg skal få til å flytte motoren bakover vil det bli vanskelig med den svære deisen i veien.
Å kjøre uten varmeapparat er heller ikke gøy på kalde vår/høstdager, eller hvis det regner. Om ikke annet må man ha noe som hindrer vinduene å dugge igjen.

Fant et søtt lite varmeapparat som blir brukt en del i rally, og kjøpte det. Kom i posten i dag, og jeg ble overrasket over hvor lite det faktisk er.  :lol:

tn_006_11.JPG

tn_007_15.JPG

tn_009_18.JPG

Hele greia veier under en kilo og skal gi noe over 2kW. :shock:

Blir spennende å se om det er noe futt i den. :smile:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...