Gå til innhold

N42 veivhusventilasjon DIY ?


Martin1993
 Share

Anbefalte innlegg

BMW E46 316i - n42 motor. 

 

Har leitet litt rundt etter en DIY på og bytte Veivusventilasjonen. Har funnet en film på youtube, men er på jakt etter noe bedre..
Tror forsåvidt det fungerer greit med DIY til veivaksel sensoren også.. 

 

Hoved problemet er å få av innsugs manifolden. Eller går det an å gjør det uten ?


Årsaken til eg bytter er(til de som lurer): 
Høgt oljeforbruk 
Hvit slim på peilepinnen (men ikke på oljedelen)

 

Eventuelt:

Tap av krefter opp til 2500rpm

 

Har vært i samtale med verksted... som sier at ingenting tyder på at det er topp pakningen enda. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok stor sannsynlighet for at det er veivhusventilasjonen ja. Hadde masse hvitt gørr både på peilepinne og under oljepåfyllingstopp på min N42 318i før jeg byttet veivhusventilasjon. Hadde også litt oljeforbruk helt til jeg fikk igang litt funksjon igjen med å blåse gjennom slanger og peilepinne med trykkluft.

NB! Ikke gjør dette uten at oljepåfyllingstoppa er åpen :-)

 

Det er dessverre ikke mulig å bytte veivhusventilasjon uten å ta av innsuget.

Selve "hjertet" der er liksom tredd inn i et spor under manifolden så det er ikke plass til å få av den gamle og den ny på plass uten at innsuget er av.

Det er også 3 skruer der som holder denne ventilsjonsventilen fast i en boks med diverse kabler.

Når du skal montere sammen igjen så må du på en måte tre ventilsjonsventilen inn på sporet samtidig som du lirker innsuket inn på toppen, uten at tetningene på innsugningsrørene faller av.

 

Et godt tips er å løsne reima og dynamoen før du prøver å løsne den fremste torxskruen som holder innsuget fra undersiden.

Den bakre skruen kommer du til under bilen. Bruk flere forlengere, til sammen ca 50 cm, så kommer du enkelt til denne.

 

Hvis du har tenkt å bytte o-ringen mellom peilerør og bunnpanne så må du passe på å gjøre skikkelig reint nede der røret går gjennom bunnpanna før du prøver å ta det av. Det har helt sikkert samlet seg endel dritt her og det vil ramle ned i bunnpanna når du tar ut røret.

Jeg anbefaler at du tar av røret og gjør det skikkelig reit innvendig da det sannsynligvis har samlet seg opp mye gørr her.

Kjekt å ha en kompis til å hjelpe deg når røret skal ut og inn igjen da man helst skulle vært både i motorrommet og under bilen samtidig.

 

Når det gjelder hvitt gørr så er jeg ikke helt kvitt det ennå, men jeg har mye småkjøring så det er nok mye av grunnen.

Kjerringa lånte bilen og kjørte 4-5 mil og da ble det borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Ble litt klokere, men allikevel likte eg ikke svare ditt :D Virker som det blir mye arbeid, og mye småfikling.. Har heldigvis ett par folk som kan hjelpe meg da, så håper det går fint! Har ikke problemer med å skru på bil, er bare litt skeptisk til å fikle med å demontere motordeler ..

Det med hvitt gørr kommer jo fra småturer ja :P Men fortiden så kjører eg en 40 min lang tur, så trodde det skulle forsvinne.. men tror motorrens etter veivhusventilasjon byttet , hadde gjort seg!

 

Har hvertfall satt av 2 dager i helgen til å gjør det, så vi får håpe den tiden blir brukt godt! Har hørt att det tar rundt 4 - 8 timer ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan ikke si at den gikk noe bedre bare med bytte av dette.

Men i samme slengen med at jeg byttet veivhusventilasjon så byttet jeg også fjæra i toppen på sylinder 4, den som holder stramming på den mellomarmen.

Før jeg byttet denne så kjørte jeg med frakoblet kamsensor for å deaktivere VVT systemet. Hadde tikking på syl 4 når VVT var i drift.

Så lenge dette var deaktivert så dro den meget dårlig under 2500rpm.

 

Nå etter at alt dette er fikset så går den adskillig bedre, men synes fremdeles den er litt lat på lavere turtall.

Virker som den ikke går helt reint. Litt putrelyd i eksorøret på tomgang, akkurat som om den har feil blanding.

Den drar bra før motoren blir varm.

Tenkte jeg skulle starte med det enkle først, sjekke/bytte plugger, samt sjekke om LMM er skitten eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Håper du ikke har samma problemet som jeg fikk, det er å bytte drevene på bilen.. Det er dritt og delene er dyrt. Men du har sikkert ikke fått den raslelyden enda? min er 316i N46 motor, nesten samma motor. Litt mer elektronikk på N46.. hehehe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! 

Rasle lyden gjekk faktisk vekk etter eg byttet veivaksel sensoren! Eventuelt så dukker den opp kun når eg starter bilen og klima anlegget er på, i sjeldne tilfeller!

Har forsåvidt byttet veivhusventilasjonen nå! Det tok meg og 2 andre cirka 5 timer. De 2 verste skruene var faktisk løse allerede, så der har me en grunn til att det er en rasle lyd inni bilen, fekk skrudd fast 1 skrue. 

Kondens på peilepinnen er vekke, men forbruket er der enda! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah det er kjipt å bytte veivhusventilasjon, brukte vel like langt tid som deg eller mer, vi var 2 da. Helvetes trangt var det også. Har du byttet kjedestrammeren? altså den som er oppgradert vare fra BMW.

 

post-48389-0-77203300-1386237519_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! kort tid etter bilkjøpet så kom det opp motorfeil kode.. etter bilen hadde stoppet/restartet under kjøring.. så da fekk eg dette på garantien ! 

Var visst en ganske dyr reperasjon :-/ 

 

Er lagt ut mye penger i bilen allerede.. har vært gjennom kjedestrammer, veivaksel sensor, veivhus ventilasjon, lekkasje i døren, olje forbruk.. håndbrekke var helt fucka... mye mye mer :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...